Wymiana DKZ ze sprzęgłem ciągnionym na przykładzie grupy PSA

person Redakcja 14/05/2019

Firma Schaeffler opisuje na co zwracać uwagę przy wymianie dwumasowego koła zamachowego ze sprzęgłem ciągnionym, aby element działał prawidłowo.

Sprzęgło ciągnione jest dosyć rzadko spotykane w samochodach osobowych i dostawczych. Jego montaż jest zdecydowanie bardziej skomplikowany w porównaniu do wersji pchanej. Z tego powodu stanowi ono wyzwanie dla warsztatu. Aby uniknąć problemów mechanik musi zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych faktów podczas montażu nowego jak i oceny starego zestawu. Podstawową różnicą jest sposób działania. Łożysko oporowe jest trwale połączone ze sprężyną talerzową docisku i jego odciśnięcie w stronę skrzyni biegów powoduje rozłącznie układu.

Demontaż

Zanim zdejmiemy skrzynię biegów konieczne jest rozłączenie układu wysprzęglania. Zgodnie z technologią, obowiązkowe jest wyprasowanie trzpienia podtrzymującego widełki łożyska za pomocą specjalnego narzędzia. Niestety dość często dla ułatwienia procesu odkręcany jest docisk poprzez rewizję. Z tego powodu nie znamy stanu technicznego połączenia sworzniowego w układzie wysprzęglania, a to powoduje problemy z montażem nowego sprzęgła lub jego eksploatacją. Schaeffler rekomenduje wymianę widełek i trzpienia z każdą wymianą zestawu sprzęgła.

Wyprasowywanie trzpienia widełek
Zużyty układ wysprzęglania (po lewej) i nowy (po prawej)

Diagnoza

Pozostawienie starych elementów powoduje problemy z zapięciem nowego łożyska oporowego w docisku, wyłamanie jednego z elementów nośnych łożyska (ucha), ze względu na nieliniowe prowadzenie widełek, które też ulegają zużyciu. Powstały w ten sposób luz w układzie wysprzęglania degraduje pierścień osadczy. Drgania w układzie powodują ocieranie sprężyny talerzowej o wieszaki docisku co zwiększa opory na pedale sprzęgła. Dalsza eksploatacja prowadzi do przyśpieszonej awarii w postaci rozpięcia się układu sprzęgła i kolejnego demontażu skrzyni biegów.

Ocieranie sprężyny talerzowej o obudowę docisku
Zużyty pierścień osadczy

Montaż

Jeśli łożysko oporowe posiada plastikową tuleję prowadzącą musi ona znajdować się na pierścieniu (może zsunąć się podczas transportu). Zatrzaśniecie łożyska ze zsuniętą prowadnicą będzie niemożliwe. Nie wolno smarować pierścienia osadczego!

Właściwa pozycja montażowa (po lewej). Błędna po prawej

Po zamontowaniu skrzyni biegów zatrzaśniecie łożyska odbywa się poprzez wypchnięcie widełek w stronę przeciwną do pracy siłownika. Charakterystyczny trzask potwierdza właściwe osadzenie współpracujących elementów.

Zatrzaśniecie łożyska w docisku odbywa się po montażu skrzyni biegów

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl