Wycieraczki Denso – jak są opracowywane i testowane? | MOTOFAKTOR

Wycieraczki Denso – jak są opracowywane i testowane?

person Redakcja 28/07/2022

Linia wycieraczek Denso, tak jak inne produkty tej marki, cechuje się wysoką innowacyjnością  – co sprawia, że są one tak niezawodne?

Aby spełnić surowe standardy jakości Denso, wycieraczki firmy – zarówno te przeznaczone na pierwszy montaż, jak i te dostępne w sprzedaży na europejskim rynku wtórnym – przechodzą liczne kontrole i szereg wymagających testów, zanim zostaną dodane do programu. Testy te są przeprowadzane w specjalnym obiekcie Denso położonym w Japonii.

Ocena konstrukcji

Ocena konstrukcji wycieraczki jest w zasadzie kontrolą wizualną, która ma na celu określenie liczby punktów mocowania/docisku, a tym samym uzyskania równomiernego rozłożenia nacisku na przednią szybę, co ma zapewniać dokładne wycieranie. Określana jest zarówno liczba punktów mocowania/docisku, jak i odstępy pomiędzy nimi, a także rodzaj adaptera, jaki należy zastosować – na przykład adapter typu multi-clip lub adapter OE. Dodatkowo sprawdza się opór, jaki stawia guma podczas próby ściągnięcia jej z ramienia, co jest ważnym testem bezpieczeństwa, ponieważ guma nie może zsunąć się z pióra wycieraczki w żadnych okolicznościach.

Montaż i demontaż

Kolejnym testem jest montaż i demontaż pióra wycieraczki na ramieniu wycieraczki. Ocenia się łatwość wykonania każdej z tych operacji – oczywiście nie powinny one stanowić żadnego problemu dla użytkownika końcowego.

Kontrola dopasowania

Po zamontowaniu piór wycieraczek na ramionach oceniana jest nie tylko wielkość wycieranej powierzchni, ale także geometria wycieraczek. Bardzo ważne jest, aby pióra wycieraczek nie stykały się z ramionami, ponieważ taki kontakt powoduje nieregularny rozkład nacisku i słabe wycieranie przedniej szyby, a także nieprzyjemny hałas.

Wstępne testy wydajności

Podczas testów wydajności oceniane są następujące aspekty działania wycieraczek:

 

  • Wydajność wycierania: wycieraczki są montowane na specjalnie zaprojektowanym stanowisku testowym, gdzie symulowane są rzeczywiste warunki pracy – szybkie i wolne wycieranie, różne natężenie spryskiwania wodą itp. Dzięki testom można dokładnie ocenić, jak działają wycieraczki w różnych warunkach atmosferycznych. Aby spełnić rygorystyczne normy Denso, wycieraczki pracują przez 100 000 cykli wycierania, następnie muszą uzyskać minimum trzy punkty w pięciostopniowej skali.
  • Hałas: bardzo ważnym aspektem jest poziom hałasu, jaki generują wycieraczki podczas pracy. Musi się on mieścić w dopuszczalnym zakresie tolerancji.
  • Drgania: ocenia się, czy wycieraczka płynnie przesuwa się po przedniej szybie, bez podskakiwania. Aby uniknąć tego problemu i zminimalizować nieprzyjemny hałas, dokładnie przycina się krawędzie gumy oraz nakłada na nią powłokę o niskim współczynniku tarcia.
  • Ruch na boki: mierzy się zakres ruchu wycieraczki – musi on mieścić się w ustalonych przez firmę kryteriach.
  • Moment obrotowy zacisku: w celu uzyskania dokładnego wycierania przedniej szyby, ocenia się moment obrotowy zacisku, który musi spełniać ustalone przez firmę wymogi.

Test wytrzymałości

Test wytrzymałości pozwala sprawdzić wydajność piór wycieraczek po 100 000 cykli wycierania, co odpowiada dwóm latom typowego użytkowania. Test jest przeprowadzany na specjalnie zaprojektowanym stanowisku, które składa się z przedniej szyby, mechanizmu ramienia wycieraczki i urządzenia do symulacji deszczu. Test pozwala ściśle monitorować wydajność wycieraczek. Wycieraczki Denso muszą gwarantować dobre wycieranie i spełniać surowe standardy firmy nawet po 100 000 cykli wycierania.

Odporność na czynniki środowiskowe

To kolejna, bardzo ważna część procedury testowej Denso, podczas której sprawdzana jest:

 

  • Odporność na korozję: W teście wykorzystywane jest specjalne wyposażenie zwane cyklicznym testerem korozji lub CCT. Podczas testu na przednią szybę napryskiwana jest słona woda o określonej temperaturze, którą wycieraczki stale wycierają. Oceniany jest czas wycierania, a temperaturę wody stopniowo podnosi się aż do 70 stopni Celsjusza. Proces ten powtarza się określoną liczbę razy, aby ocenić odporność wycieraczki na korozję.
  • Odporność na warunki atmosferyczne: Podczas testu SWOM symuluje się słoneczną pogodę i ocenia wpływ słońca zarówno na gumę, jak i ramę wycieraczki. Test trwa 200 godzin, co w stosunkowo krótkim czasie pozwala zasymulować lata zużycia. Po przeprowadzeniu testu na wycieraczkach nie mogą wystąpić żadne poważne, widoczne oznaki przebarwień lub kredowania.

Testowanie na pojeździe

Wreszcie, po przeprowadzeniu wszystkich tych ocen, wycieraczki zostają zamontowane w pojazdach testowych, a następnie używane przez dłuższy czas. Testy te przeprowadza się w kilku różnych regionach Europy, aby sprawdzić działanie wycieraczek w wielu różnych warunkach pogodowych, takich jak wysokie temperatury na południu Europy i ekstremalnie niskie temperatury, jakich doświadcza się w Europie Wschodniej.

 

Ta dodatkowa faza testów dostarcza Denso informacji zwrotnych od rzeczywistych użytkowników wycieraczek, które pozwalają ocenić, jak sprawują się wycieraczki w różnych warunkach i w dłuższym okresie czasu. Testerzy wypełniają specjalny kwestionariusz, który pozwala im przekazać informacje zwrotne na temat rzeczywistej wydajności wycieraczek, z uwzględnieniem wszystkich aspektów ich pracy, takich jak hałas, drganie, skuteczność wycierania, obszary niewycierane itp.

Podsumowanie

Opisane powyżej liczne i zróżnicowane testy, przeprowadzane zgodnie z określonymi zasadami i w ściśle określonych warunkach, pozwalają Denso zapewnić, że projektowane i produkowane przez firmę wycieraczki spełniają rygorystyczne standardy wydajności i charakteryzują się najwyższą jakością. W są one wybierane jako oryginalne wyposażenie przez wielu producentów pojazdów, takich jak na przykład Ferrari.

 

Źródło: Denso

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).