Wolk Aftermarket Forum 2019: Going global! | MOTOFAKTOR

Wolk Aftermarket Forum 2019: Going global!

Eksperci rynku aftermarketowego dyskutowali o jego przyszłości podczas Wolk Aftermarket Forum 2019: Going global! Motofaktor był partnerem medialnym wydarzenia.

W Wolk Aftermarket Forum 2019: Going global! uczestniczyło około 160 gości z 5 kontynentów. Miejsce wydarzenia, które odbyło się 17 kwietnia, zostało wybrane nieprzypadkowo. Eksperci dyskutowali o przyszłości rynku wtórnego w hotelu Marriott w centrum Frankfurtu nad Menem, naprzeciwko kompleksu Frankfurter Messe, gdzie co dwa lata odbywa się święto aftermarketu – targi Automechanika, gromadzące ponad kilka tysięcy firm z całego świata.

Od pierwszej edycji Aftermarket Forum w 2017 r. naszym celem jest dostarczenie gościom najnowszych i najbardziej aktualnych informacji dotyczących rynku.

dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts - Zoran Nikolic
Zoran Nikolic

Dokąd zmierza europejski aftermarket

Forum rozpoczęło się prezentacją Zorana Nikolicia, dyrektora zarządzającego Wolk After Sales Experts, na temat trendów w Europie na najbliższe 10 lat. Zoran Nikolic przedstawił m.in. strukturę rynku aftermarketowego w Europie.

 

Trendy, jakie w najbliższych latach będą miały wpływ na rozwój rynku aftermarketowego w Europie to zdaniem Zorana Nikolicia m.in. urbanizacja, współdzielenie rzeczy, dbałość o środowisko naturalne, szybkie tempo życia w miastach, nowi gracze na rynku, konsolidacje, globalizacja, rozwój sztucznej inteligencji, Internetu rzeczy, druku 3D, czy komunikacji między samochodami oraz pojazdami a otoczeniem. Nie bez znaczenia będą także Brexit oraz nowe regulacje prawne dotyczące ograniczania emisji spalin (dwutlenku węgla oraz tlenku azotu), rozwój systemów E/B/S Call. Wszystko to wymusi na zarządzających firmami z branży rynku wtórnego nieco inne podejście do prowadzenie biznesu niż ma to miejsce obecnie. Istotne będą takie elementy jak większa świadomość przewidywania skutków podejmowanych decyzji, większa elastyczność w podążaniu za trendami, czy kreatywność.

 

Wśród trendów, które będą miały znaczący wpływ na rozwój artermarketu w Europie do 2028 roku Zorana Nikolic wymienił m.in. rozwój pojazdów autonomicznych i napędów alternatywnych, cyfryzację oraz rozwój systemów wspomagających kierowcę i bezpieczeństwo jazdy.

A w Stanach Zjednoczonych…

USA to ojczyma największych światowych dystrybutorów motoryzacyjnych – powiedział Bill Burnes CEO independent Warehouse Distributors rozpoczynając swoją prezentację. Liderem wśród dystrybutorów na północnoamerykańskim rynku jest obecna również w Polsce grupa LKQ.

Najważniejsi gracze rynku aftermarketowego w USA

Amerykańska LKQ Corporation jest już obecna w kilkunastu krajach Europy. Najnowsze „zakupy”, zrealizowane w 2018 roku przez LKQ na rynku europejskim to przejęcie niemieckiego Stahlgrubera, a także wykupienie części Nordic Forum od Helli przez Mekonomen, należący do LKQ. Wcześniej, w 2017 r., amerykański gigant, do którego należy Grupa Rhiag, przejął firmę AD Polska (obecnie ELIT).

 

Wartość rynku aftermarketowego w Stanach Zjednoczonych to ponad 470 mld dolarów. Średni wiek samochodu osobowego to 11,7 lat. W USA działa 186 tys. niezależnych warsztatów samochodowych. Jak wyjaśnił Bill Burnes, ich właściciele oferują niższe ceny niż autoryzowane stacje obsługi, są bardziej elastyczni na potrzeby klientów i serwisują wszystkie modele pojazdów. Na amerykańskim rynku właściciele niezależnych warsztatów samochodowych nie muszą się martwić o swoją przyszłość. Amerykanie preferują bowiem transport własnymi samochodami, poruszają się nimi na co dzień, w przeciwieństwie do publicznej komunikacji. Stąd aftermarket ma tam silną pozycję i z pewnością nie zmieni się w kolejnych latach.

 

Niezależne warsztaty samochodowe w USA stoją przed podobnymi wyzwaniami jak na rynku polskim. Brak wykwalifikowanych pracowników, potrzeba stałego pogłębiania wiedzy w dobie coraz bardziej skomplikowanych i naszpikowanych elektroniką pojazdów, dostęp do danych diagnostycznych oraz konieczność bycia konkurencyjnym to główne problemy, na które wskazują.

 

Podobnie jak w Europie, główny trend, który będzie kształtował amerykański rynek wtórny to kolejne konsolidacje, dołączanie dystrybutorów do grup zakupowych oferujących wsparcie i niższe ceny dzięki globalnym zakupom produktów.

Ile rynków, tyle wyzwań

Mike Yu, dyrektor generalny eCommerce iRM, podjął się zadania wyjaśnienia uczestnikom Forum złożonego systemu dystrybucji części w Chinach, na który duży wpływ mają lokalne duże firmy technologiczne.

 

Między Chinami a Europą jest Rosja. Sergey Udalov, dyrektor zarządzający i współwłaściciel Autostatu, wyjaśniał gościom wpływ lokalnej waluty, która od 2014 r. znacznie straciła na wartości, na sprzedaż części samochodowych. Podkreślał fakt, że 80% rosyjskiego parku samochodowego zostało wyprodukowane w kraju.

 

Z kolei Indie to wszechobecne motocykle. Ich sprzedaż sięga 20 mln sztuk rocznie. Struktura rynku wtórnego jest tutaj specyficzna.

W Indiach działają przydrożne, mobilne zespoły mechaników. Jednocześnie działa około 3 tys. niezależnych warsztatów samochodowych, wiele z nich posiada po 3-4 stanowiska i jest gotowych naprawiać samochody premium. Mechanicy są otwarci na szkolenia techniczne, czy korzystanie z infolinii. Problemem jest jednak brak możliwości codziennych dostaw części zamiennych. Ten rynek to z pewnością szansa dla międzynarodowych graczy.

prezes Hemps Project & Management - Dirk Schlage

 

Tradycyjny rynek aftermarketowy obecnie i w najbliższych latach to Afryka. Mówił o tym Marc Zander, Partner i CEO w firmie africon.

Jest jedden z ostatnich tradycyjnych rynków. Oznacza to, że w najbliższej przyszłości nie będzie tu pojazdów elektrycznych, ponieważ dostęp do zasilania jest nadal problemem w większości krajów afrykańskich. Podczas gdy w Europie tradycyjny przemysł motoryzacyjny będzie notował spadki, nadal istnieje duży potencjał jego wzrostu w Afryce.

Partner i CEO w firmie africon - Marc Zander
Marc Zander

 

A jak to wygląda w Azji Południowo-Wschodniej? Według Devindrana Ramanathana, dyrektora zarządzającego i głównego konsultanta w ACS ASIAPAC, Malezja wyróżnia się na tym obszarze jako kraj silnie zmotoryzowany.

Dość często szybki dostęp do informacji o naprawach i diagnstyce jest zapewniany przez Europejczyków zdalnie, ale wciąż istnieje ogromne zapotrzebowanie na wiedzę i wsparcie dla warsztatów IAM.

ACS ASIAPAC - Devindran Ramanathan

 

Kolejne Wolk Aftermarket Forum odbędzie się w kwietniu 2020 r.

Już wkrótce zostanie ujawniony temat i miejsce wydarzenia. Wolk Aftermarket Forum wpisało się już na stałe w kalendarz profesjonalistów z branży motoryzacyjnej. W ciągu 3 lat Forum skupiło uwagę kluczowych niezależnych graczy na rynku wtórnym.

dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts - Antti Wolk
Antti Wolk

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).