Wolk Aftermarket Forum 2019: Going global!

person Joanna Piszcz 10/05/2019

Eksperci rynku aftermarketowego dyskutowali o jego przyszłości podczas Wolk Aftermarket Forum 2019: Going global! Motofaktor był partnerem medialnym wydarzenia.

W Wolk Aftermarket Forum 2019: Going global! uczestniczyło około 160 gości z 5 kontynentów. Miejsce wydarzenia, które odbyło się 17 kwietnia, zostało wybrane nieprzypadkowo. Eksperci dyskutowali o przyszłości rynku wtórnego w hotelu Marriott w centrum Frankfurtu nad Menem, naprzeciwko kompleksu Frankfurter Messe, gdzie co dwa lata odbywa się święto aftermarketu – targi Automechanika, gromadzące ponad kilka tysięcy firm z całego świata.

Od pierwszej edycji Aftermarket Forum w 2017 r. naszym celem jest dostarczenie gościom najnowszych i najbardziej aktualnych informacji dotyczących rynku. Zoran Nikolic dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts
Zoran Nikolic

Dokąd zmierza europejski aftermarket

Forum rozpoczęło się prezentacją Zorana Nikolicia, dyrektora zarządzającego Wolk After Sales Experts, na temat trendów w Europie na najbliższe 10 lat. Zoran Nikolic przedstawił m.in. strukturę rynku aftermarketowego w Europie.

 

Trendy, jakie w najbliższych latach będą miały wpływ na rozwój rynku aftermarketowego w Europie to zdaniem Zorana Nikolicia m.in. urbanizacja, współdzielenie rzeczy, dbałość o środowisko naturalne, szybkie tempo życia w miastach, nowi gracze na rynku, konsolidacje, globalizacja, rozwój sztucznej inteligencji, Internetu rzeczy, druku 3D, czy komunikacji między samochodami oraz pojazdami a otoczeniem. Nie bez znaczenia będą także Brexit oraz nowe regulacje prawne dotyczące ograniczania emisji spalin (dwutlenku węgla oraz tlenku azotu), rozwój systemów E/B/S Call. Wszystko to wymusi na zarządzających firmami z branży rynku wtórnego nieco inne podejście do prowadzenie biznesu niż ma to miejsce obecnie. Istotne będą takie elementy jak większa świadomość przewidywania skutków podejmowanych decyzji, większa elastyczność w podążaniu za trendami, czy kreatywność.

 

Wśród trendów, które będą miały znaczący wpływ na rozwój artermarketu w Europie do 2028 roku Zorana Nikolic wymienił m.in. rozwój pojazdów autonomicznych i napędów alternatywnych, cyfryzację oraz rozwój systemów wspomagających kierowcę i bezpieczeństwo jazdy.

A w Stanach Zjednoczonych…

USA to ojczyma największych światowych dystrybutorów motoryzacyjnych – powiedział Bill Burnes CEO independent Warehouse Distributors rozpoczynając swoją prezentację. Liderem wśród dystrybutorów na północnoamerykańskim rynku jest obecna również w Polsce grupa LKQ.

Najważniejsi gracze rynku aftermarketowego w USA

Amerykańska LKQ Corporation jest już obecna w kilkunastu krajach Europy. Najnowsze „zakupy”, zrealizowane w 2018 roku przez LKQ na rynku europejskim to przejęcie niemieckiego Stahlgrubera, a także wykupienie części Nordic Forum od Helli przez Mekonomen, należący do LKQ. Wcześniej, w 2017 r., amerykański gigant, do którego należy Grupa Rhiag, przejął firmę AD Polska (obecnie ELIT).

 

Wartość rynku aftermarketowego w Stanach Zjednoczonych to ponad 470 mld dolarów. Średni wiek samochodu osobowego to 11,7 lat. W USA działa 186 tys. niezależnych warsztatów samochodowych. Jak wyjaśnił Bill Burnes, ich właściciele oferują niższe ceny niż autoryzowane stacje obsługi, są bardziej elastyczni na potrzeby klientów i serwisują wszystkie modele pojazdów. Na amerykańskim rynku właściciele niezależnych warsztatów samochodowych nie muszą się martwić o swoją przyszłość. Amerykanie preferują bowiem transport własnymi samochodami, poruszają się nimi na co dzień, w przeciwieństwie do publicznej komunikacji. Stąd aftermarket ma tam silną pozycję i z pewnością nie zmieni się w kolejnych latach.

 

Niezależne warsztaty samochodowe w USA stoją przed podobnymi wyzwaniami jak na rynku polskim. Brak wykwalifikowanych pracowników, potrzeba stałego pogłębiania wiedzy w dobie coraz bardziej skomplikowanych i naszpikowanych elektroniką pojazdów, dostęp do danych diagnostycznych oraz konieczność bycia konkurencyjnym to główne problemy, na które wskazują.

 

Podobnie jak w Europie, główny trend, który będzie kształtował amerykański rynek wtórny to kolejne konsolidacje, dołączanie dystrybutorów do grup zakupowych oferujących wsparcie i niższe ceny dzięki globalnym zakupom produktów.

Ile rynków, tyle wyzwań

Mike Yu, dyrektor generalny eCommerce iRM, podjął się zadania wyjaśnienia uczestnikom Forum złożonego systemu dystrybucji części w Chinach, na który duży wpływ mają lokalne duże firmy technologiczne.

 

Między Chinami a Europą jest Rosja. Sergey Udalov, dyrektor zarządzający i współwłaściciel Autostatu, wyjaśniał gościom wpływ lokalnej waluty, która od 2014 r. znacznie straciła na wartości, na sprzedaż części samochodowych. Podkreślał fakt, że 80% rosyjskiego parku samochodowego zostało wyprodukowane w kraju.

 

Z kolei Indie to wszechobecne motocykle. Ich sprzedaż sięga 20 mln sztuk rocznie. Struktura rynku wtórnego jest tutaj specyficzna.

W Indiach działają przydrożne, mobilne zespoły mechaników. Jednocześnie działa około 3 tys. niezależnych warsztatów samochodowych, wiele z nich posiada po 3-4 stanowiska i jest gotowych naprawiać samochody premium. Mechanicy są otwarci na szkolenia techniczne, czy korzystanie z infolinii. Problemem jest jednak brak możliwości codziennych dostaw części zamiennych. Ten rynek to z pewnością szansa dla międzynarodowych graczy. Dirk Schlage prezes Hemps Project & Management

 

Tradycyjny rynek aftermarketowy obecnie i w najbliższych latach to Afryka. Mówił o tym Marc Zander, Partner i CEO w firmie africon.

Jest jedden z ostatnich tradycyjnych rynków. Oznacza to, że w najbliższej przyszłości nie będzie tu pojazdów elektrycznych, ponieważ dostęp do zasilania jest nadal problemem w większości krajów afrykańskich. Podczas gdy w Europie tradycyjny przemysł motoryzacyjny będzie notował spadki, nadal istnieje duży potencjał jego wzrostu w Afryce. Marc Zander Partner i CEO w firmie africon
Marc Zander

 

A jak to wygląda w Azji Południowo-Wschodniej? Według Devindrana Ramanathana, dyrektora zarządzającego i głównego konsultanta w ACS ASIAPAC, Malezja wyróżnia się na tym obszarze jako kraj silnie zmotoryzowany.

Dość często szybki dostęp do informacji o naprawach i diagnstyce jest zapewniany przez Europejczyków zdalnie, ale wciąż istnieje ogromne zapotrzebowanie na wiedzę i wsparcie dla warsztatów IAM. Devindran Ramanathan ACS ASIAPAC

 

Kolejne Wolk Aftermarket Forum odbędzie się w kwietniu 2020 r.

Już wkrótce zostanie ujawniony temat i miejsce wydarzenia. Wolk Aftermarket Forum wpisało się już na stałe w kalendarz profesjonalistów z branży motoryzacyjnej. W ciągu 3 lat Forum skupiło uwagę kluczowych niezależnych graczy na rynku wtórnym. Antti Wolk dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts
Antti Wolk

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl