Wiosenna kontrola hamulców | MOTOFAKTOR

Wiosenna kontrola hamulców

Zimowe miesiące mogą pozostawić swoje ślady na układzie hamulcowym naszego samochodu. Brembo udziela wskazówek odnośnie wiosennej konserwacji hamulców.

Po zimie pełnej wilgoci, deszczu i śniegu, niskich temperatur oraz soli drogowej, nadejście wiosny zbiega się z nagłym pobudzeniem zmysłów. Jest to zachęta do wyjścia z letargu i rozkoszowania się przyrodą a także poprawą warunków drogowych. Widok kwitnących wzgórz niesie ze sobą wielkie pragnienie pozostawienia brzydkiej pogody w tyle. To doskonały czas aby upewnić się, czy zimowe czynniki atmosferyczne nie wpłynęły negatywnie na stan elementów układu hamulcowego. Oprócz standardowej wymiany opon na letnie, warto przeprowadzić przegląd tarcz, klocków i zacisków.

Sygnały alarmowe: Kiedy przeprowadzić przegląd hamulców?

Tak jak nasze zmysły są wyostrzone przez wiosenne przebudzenie, tak i my możemy dostrzec pewne pogorszenia się stanu układu hamulcowego. Mogą to być podejrzane odgłosy i zjawiska wibracji podczas hamowania, widoczne okręgi lub pęknięcia na powierzchni tarczy hamulcowej lub po prostu zapalenie się kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej. Zwykłe okresowe kontrole mogą nie być wystarczające i w przypadku występowania takich sygnałów zaleca się wizytę u specjalisty. Standardowa kontrola układu hamulcowego odbywa się co 15 000-20 000 kilometrów, ale wpływ zimowych czynników atmosferycznych może przyspieszyć zużycie układu hamulcowego.

 

Kolejny element, który powinien zostać sprawdzony to płyn hamulcowy, który jest z natury higroskopijny, co oznacza, że ma tendencję do pochłaniania wilgoci, która przenika do układu z otoczenia poprzez przewody hydrauliczne. Powoduje to obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego i prowadzi do powstania korka parowego (Vapour Lock). Nadmiar wody w układzie prowadzi do wrzenie płynu co obniża skuteczność hamulców i znacznie wydłuża drogę hamowania. Aby tego uniknąć, niezbędne jest przestrzeganie zalecanego przez producenta samochodu harmonogramu kontroli i wymiany płynu.

Tarcze, zaciski i klocki: konserwacja

Szczególną uwagę należy zwrócić na aspekty fizyczne, takie jak grubość tarcz i klocków hamulcowych. W celu zapewnienia maksymalnych osiągów tarczy, a co za tym idzie najwyższego poziomu bezpieczeństwa, grubość tarczy hamulcowej nie może spaść poniżej grubości granicznej wyrażonej za pomocą parametru Minimum Thickness (Min TH). Analogiczna sytuacja dotyczy także klocków: wskaźniki elektryczne i akustyczne informują nas kiedy klocki nadają się do wymiany. Klocek zużywa się średnio dwa razy szybciej niż tarcza hamulcowa, dlatego też należy pamiętać, że przy każdej wymianie tarcz hamulcowych konieczna jest także wymiana klocków.

Jeśli chodzi o zaciski hamulcowe, podlegają one uszkodzeniom mechanicznym. Proces niszczenia pogłębia się w trakcie miesięcy zimowych, podczas jazdy po mokrych, oblodzonych lub pokrytych solą i piaskiem drogach. Sól, oprócz pozytywnego wpływu na roztapianie lodu i zwiększenia bezpieczeństwa jazdy, ma także oddziaływanie negatywne – powoduje korozję metali, lakierów i gumowych elementów tworzących hamulcowy. Aby zapobiec nieprawidłowościom i usterkom zacisków, warto zwrócić się do zaufanego mechanika w celu przeprowadzenia szczegółowego przeglądu. Brembo oferuje 2 rozwiązania: naprawę lub szeroką gamę zacisków regenerowanych, które, wraz z całkowicie nowymi elementami, poddawane są specjalnym testom funkcjonalnym, aby mogły spełniać takie same standardy techniczne, jakie gwarantuje oryginalne wyposażenie.

Bezpieczne hamowanie, niezależnie od pory roku, jest dla Brembo priorytetem, którego nie wolno zaniedbać. Główną ideą jest troska o stan układu hamulcowego, realizowaną poprzez oferowanie najnowocześniejszych rozwiązań. Jednym z przykładów są nowe klocki Brembo Xtra, zaprojektowane, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo także podczas dynamicznej jazdy. Gwarantuje to specjalna mieszkanka składająca się z ponad 30 różnych materiałów. Nowe klocki są doskonałym uzupełnieniem tarcz Brembo Max i Brembo Xtra.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Brembo

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).