Grupa Wielton utrzymała pozycje na większości kluczowych rynków, ze sprzedażą na poziomie 10 997 szt. W okresie od pierwszego do trzeciego kwartału br. zysk netto Grupy wyniósł -82,9 mln zł wobec 85,2 mln zł przed rokiem. Grupa będąc pod presją silnego spadku zapotrzebowania na naczepy i przyczepy wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, czyli mniejszy o ponad 94 proc rdr. Marża EBITDA wyniosła 0,7 proc. wobec 7,4 proc. w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Priorytetem Grupy pozostaje zapewnienie kapitału obrotowego oraz zagwarantowanie efektywnego obłożenia produkcji. Podczas jednego z kluczowych wydarzeń branżowych, jakim były wrześniowe Międzynarodowe Targi IAA Transportation w Hanowerze spółki Wielton, Langendorf, Aberg Service oraz Aberg Connect zaprezentowały szerokie portfolio swoich pojazdów
i rozwiązań.
„Zmagająca się z dynamicznymi zmianami i licznymi wyzwaniami branża transportowa obecnie znajduje się w bardzo trudnej sytuacji, wskutek której rośnie liczba bankructw przedsiębiorstw sektora. Wszystkie te czynniki sprawiają, że obecny popyt na nowe naczepy i przyczepy jest na bardzo niskim poziomie. W Grupie koncentrujemy się na walce o każde zamówienie, zapewnieniu odpowiedniego obłożenia produkcji oraz kapitału obrotowego. Wrześniowe Targi IAA zaowocowały złożeniem nowych zamówień opiewających łącznie na kilkaset produktów. Mamy nadzieję, że wszelkie prowadzone z myślą o przyszłości Grupy Wielton działania optymalizacyjne przyniosą wymierne efekty, a odbicie rynku nastąpi w pierwszym półroczu przyszłego roku” – mówił Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.
Po trzech kwartałach 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1579,0 mln zł spadając rdr. o ponad 35 proc. Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 10 997 szt., w porównaniu do 15 684 szt. rok wcześniej. Grupa w tym czasie wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, w porównaniu do 181,5 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie 0,7 proc. wobec 7,4 proc. rok wcześniej. Mimo licznych wyzwań i znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków.
Na zmniejszonym o ponad 17 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 15,8 proc. spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję. Podczas dziewięciu miesięcy 2024 roku Grupa Wielton w tym kraju sprzedała łącznie 1992 pojazdy (ponad 32 proc. mniej rdr.) notując niemal 39 proc. rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 309,4 mln zł. W tym okresie spółka Fruehauf kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad intermodalną naczepą kurtynową.
W Polsce rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 31,3 proc. rdr., a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 12,5 proc., co dało Grupie drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 37,1 proc. do poziomu 2404 sztuk wobec 3822 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 327,7 mln zł wobec 556,8 mln zł przed rokiem. Wykorzystując synergie grupowe, w trzecim kwartale br. roku spółka Wielton S.A. poszerzyła swoje portfolio o trzy modele naczep podkontenerowych Container Master X Light (z oferty Guillen) oraz 3 modele naczep kurtynowych Curtain Master City (z oferty Fruehauf).
Na rynku brytyjskim, który w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku zmniejszył się o ponad 31 proc., Grupa Wielton sprzedała 1889 sztuk pojazdów (prawie 33 proc. mniej rdr.) generując 241,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 457,8 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, że spółka Lawrence David uplasowała się na trzeciej pozycji. Spowolnienie rynkowe Grupa wykorzystuje na promocję swoich rozwiązań i szerokiego portfolio.
Piątą pozycję na zmniejszonym o 9,9 proc. rdr. rynku niemieckim po trzech kwartałach br. z udziałami na poziomie 2,5 proc. utrzymały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 964 pojazdy tych marek wobec 922 sztuk w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1046 pojazdów, czyli o blisko 1 proc. więcej rdr. osiągając 188,9 mln zł przychodów, wobec 174,1 mln zł rok wcześniej.
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie postępuje walka cenowa, w analizowanym okresie czasu rynek zmniejszył się o ponad 20 proc. rdr. udziały spółki Wielton wzrosły o 0,6p.p. do 6,4 proc. umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 1 111 sztuk pojazdów, czyli o nieco ponad 14 proc. mniej rdr., osiągając mniejsze o 22 proc. rdr. przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 142,7 mln zł. Wzrost inwestycji infrastrukturalnych zaowocował wzrostem zapotrzebowania na wywrotki stalowe zarówno od klientów indywidualnych, jak i flotowych.
Na rynku włoskim zmagającym się z krytycznym niedoborem kierowców zawodowych, spółki Viberti oraz Fruehauf odnotowały wzrost udziałów o 0,5 p.p. do poziomu 8,0 proc., dzięki czemu awansowały one na czwartą pozycję z piątej. Przy spadku rynku we Włoszech o 14,2 proc. rdr. Grupa w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku sprzedała łącznie w tym kraju 733 pojazdy wobec 1092 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 88,8 mln zł w porównaniu do 130 mln zł przed rokiem.
Na rosnącym o 3,8 proc. rdr. rynku hiszpańskim, spółka Guillén odnotowała wzrost udziałów do poziomu 2,7 proc., co pozwoliło jej awansować na ósmą pozycję z dziewiątej. W tym okresie Grupa Wielton odnotowała niemal 16 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej do poziomu 294 sztuk wobec 254 szt. przed rokiem. Po dziewięciu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem tym kraju wyniosły 39,7 mln zł, wobec 47,6 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén w trzecim kwartale br. kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad nową zabudową typu furgon.
Źródło: Wielton