Weszły w życie nowe unijne przepisy dotyczące BRD i jazdy autonomicznej | MOTOFAKTOR

Weszły w życie nowe unijne przepisy dotyczące BRD i jazdy autonomicznej

Od środy obowiązuje nowe rozporządzenie ws. bezpieczeństwa ogólnego pojazdów. Wprowadza ono szereg obowiązkowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowców.

 

Nowe środki bezpieczeństwa mają przyczynić się do lepszej ochrony pasażerów, pieszych i rowerzystów w całej UE – oczekuje się, że do 2038 r. pozwoli ono uniknąć co najmniej 140 tys. poważnych urazów oraz śmierci ponad 25 tys. osób.

 

Ponieważ wejście w życie rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego upoważnia KE do uzupełnienia ram prawnych dotyczących pojazdów zautomatyzowanych i podłączonych do internetu, Komisja przedstawi latem tego roku przepisy techniczne dotyczące homologacji pojazdów w pełni autonomicznych, dzięki czemu UE może stać się pionierem w tej dziedzinie. Przyczynić mają się one do zwiększenia zaufania publicznego, pobudzić innowacje i poprawić konkurencyjność europejskiego przemysłu samochodowego.

 

Technologia pomaga nam zwiększyć poziom bezpieczeństwa naszych samochodów. Nowe zaawansowane i obowiązkowe zabezpieczenia przyczynią się do dalszego zmniejszenia liczby ofiar wypadków. Przy pomocy ram prawnych, które stawiają w centrum bezpieczeństwo ludzi, zapewniamy dziś również, by nasze przepisy umożliwiały bezpieczne wprowadzanie pojazdów autonomicznych w UE – powiedziała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza ds. Europy na miarę ery cyfrowej.

 

Asystent kontroli prędkości, utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu i automatyczne hamowanie – nasze pojazdy są coraz bardziej zautomatyzowane. Obowiązujące od dzisiaj nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa pojazdów pozwalają Europie zadbać o to, by technologia ta poprawiała codzienne życie Europejczyków oraz by przemysł motoryzacyjny dysponował przewidywalnymi i bezpiecznymi ramami umożliwiającymi dalsze wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych i utrzymanie konkurencyjności na świecie – dodał komisarz Thierry Breton, odpowiedzialny za rynek wewnętrzny.

Zasady bezpieczeństwa ogólnego

Nowe środki wprowadzające zabezpieczenia wspomagające kierowcę obejmują:

 

  • W przypadku wszystkich pojazdów drogowych (tj. samochodów osobowych, dostawczych i pojazdów ciężarowych oraz autobusów): inteligentny asystent kontroli prędkości, wykrywanie obiektów przy cofaniu za pomocą kamery lub czujników, ostrzeganie o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy, rejestratory danych na temat zdarzeń oraz awaryjny sygnał stopu;
  • W przypadku samochodów osobowych i dostawczych: dodatkowe systemy obejmujące m.in. utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu i automatyczne hamowanie;
  • W przypadku autobusów i pojazdów ciężarowych: technologie umożliwiające lepsze rozpoznawanie potencjalnych martwych pól, ostrzeżenia zapobiegające kolizjom z pieszymi i rowerzystami oraz systemy monitorowania ciśnienia w oponach.

 

Przepisy te mają zastosowanie do nowych typów pojazdów, a od 7 lipca 2024 r. do wszystkich nowych pojazdów. Niektóre z nowych środków zostaną do 2029 r. rozszerzone na inne rodzaje pojazdów drogowych.

Przepisy techniczne dotyczące pojazdów zautomatyzowanych

Latem tego roku KE zamierza przyjąć w oparciu o rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego przepisy techniczne dotyczące pojazdów zautomatyzowanych i podłączonych do internetu, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów zautomatyzowanych, które przejmują od kierowcy kontrolę na autostradach (automatyzacja poziomu 3), oraz pojazdów w pełni autonomicznych, np. pojazdów typu „urban shuttle” czy „robotaxi” (automatyzacja poziomu 4).

 

Nowe przepisy mają dostosować prawodawstwo UE do nowych przepisów na szczeblu ONZ dotyczących automatyzacji poziomu 3 i wprowadzić nowe unijne przepisy techniczne dotyczące pojazdów w pełni autonomicznych – pierwsze tego rodzaju przepisy międzynarodowe. Na podstawie przepisów technicznych określonych w aktach delegowanym i wykonawczym ustanowiona ma zostać kompleksowa ocena bezpieczeństwa i dojrzałości w pełni zautomatyzowanych pojazdów przed ich wprowadzeniem do obrotu w UE. Obejmą one procedury testowania, wymogi w zakresie cyberbezpieczeństwa, zasady rejestracji danych, a także monitorowanie bezpieczeństwa i wymogów w zakresie zgłaszania incydentów przez producentów pojazdów w pełni autonomicznych.

 

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).