Warto wiedzieć więcej – cykl filmów szkoleniowych NTN-SNR cz.1 | MOTOFAKTOR

Warto wiedzieć więcej – cykl filmów szkoleniowych NTN-SNR cz.1

person Redakcja 6/09/2021

Firma NTN-SNR dostosowując się do realiów pandemicznych przygotowała specjalne filmy szkoleniowe związane z wymianą rozrządu.

Sytuacja związana z pandemią przyniosła nam wiele ograniczeń w bezpośrednich kontaktach międzyludzkich. Znacząco ograniczone zostały wszelkie aktywności związane z prowadzeniem szkoleń. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniu mechaników, firma NTN-SNR postanowiła przygotować cykl szkoleń filmowych, które chociaż częściowo zniwelują powstałą w tej dziedzinie zapaść.

 

Filmy przygotowane zostały na podstawie zagadnień omawianych podczas standardowych szkoleń technicznych organizowanych przez NTN-SNR Polska na terenie całego kraju. Tematyką załączonych odcinków są zagadnienia dotyczące układów rozrządu. Na przykładzie silników konstrukcji PSA, VAG, Subaru i Hondy wybieramy się w podróż szlakiem różnych technik napinania paska rozrządu. Omawiane są procedury montażu i przedstawiane wiele ciekawostek dotyczących zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych. NTN-SNR Polska ma nadzieję, że te filmy szkoleniowe pomogą uniknąć błędów powodujących problemy w dalszej eksploatacji pojazdów. Firma zaprasza do oglądania zarówno mechaników, jak i entuzjastów oraz pasjonatów motoryzacji, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę techniczną.

Napinanie, w prawo czy w lewo? Oto jest pytanie..

We współczesnych konstrukcjach silników diesla naprężenie paska rozrządu regulowane jest za pomocą napinaczy dynamicznych. Ich zasada działania zawiera w sobie zarówno kompensację luzu paska jak i płynną redukcję drgań. Ze względu na zastosowanie wewnętrznej sprężyny oraz mechanizmu wstępnego napięcia opartego na mimośrodowej konstrukcji mocowania napinacza, możliwa jest jego regulacja w obu kierunkach – zarówno w prawo jak i w lewo.

 

Na zdecydowanej większości napinaczy kierunek regulacji jest fabrycznie oznaczony strzałką. Jeżeli jej nie ma, należy to sprawdzić w instrukcji producenta. Jest to o tyle ważne, ponieważ regulując napinacz w kierunku odwrotnym niż przewiduje to instrukcja, naprężenie paska będzie nieprawidłowe (rolka znajdzie się w nieodpowiednim położeniu), nawet jeśli znaki odniesienia pokryją się. Złe położenie rolki napinacza skutkuje zmianą ułożenia paska a co za tym idzie, wpływa na kąty opasania współpracujących z nim kół zębatych oraz rolek.

 

Pierwszy film instruktażowy oparty został na silniku HDI konstrukcji PSA. Jest on wyposażony, podobnie, jak silniki TDI w napinacz dynamiczny (w tym przypadku ref. SNR GT359.24). Podobnie wyglądający element, ale sposób regulacji napięcia paska – inny niż w silnikach TDI. Szczegóły na filmie pt. Wymiana rozrządu w silniku PSA HDI DV6.

 

Łańcuch czy pasek?

W nowoczesnych silnikach spalinowych samochodów osobowych najczęściej stosowanymi układami synchronizacji wału korbowego z wałkiem bądź wałkami rozrządu oraz innych urządzeń (np. pompa CR, aparat zapłonowy, itp.) są układy pasowe i łańcuchowe.

 

Niestety, często zdarza się, że podczas okresowej obsługi układu rozrządu uwaga mechanika skupia się tylko na układzie pasowym. Idealnym przykładem tego typu zjawiska jest rozwiązanie zastosowane w dwudziestozaworowych silnikach grupy VAG. Silniki te o pojemności skokowej 1.8 i 2.0 litra są stosowane w wielu różnych modelach aut w/w producenta. Układ pasowy odpowiada za synchronizację wału korbowego z jednym wałkiem rozrządu, zaś za synchronizację wałków rozrządu odpowiada układ łańcuchowy znajdujący się w tylnej części głowicy silnika.

 

Ukryty pod pokrywą zaworów układ łańcuchowy, jest najczęściej pomijany przy okresowej wymianie rozrządu. Warto pamiętać, iż ma on wpływ na prawidłową pracę silnika, a także na trwałość układu pasowego. Jego stan powinien być diagnozowany nawet częściej niż zaleca to producent pojazdu. Szczegółowe informacje na filmie pt. Wymiana rozrządu w silniku VAG 20V AWT.

 

 

Artykuł sponsorowany przez NTN-SNR

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).