Międzynarodowe badanie przeprowadzone w sierpniu 2025 r. przez MEYLE i instytut badań rynkowych Innofact pokazało znaczną rozbieżność między wiedzą a działaniami niemieckich warsztatów. Chociaż cztery na pięć przedsiębiorstw (79%) zdaje sobie sprawę z konieczności konserwacji automatycznych skrzyń biegów, tylko co czwarty warsztat (26%) przekłada tę wiedzę na regularne usługi serwisowe. Firma MEYLE przebadała 350 warsztatów w sześciu krajach – w tym w Niemczech, Hiszpanii, Francji, Polsce, Szwecji i USA – i wykazała dotychczas niewykorzystany potencjał biznesowy na niemieckim rynku serwisowym. Potencjał ten jest częścią szerszego trendu, w ramach którego globalny rynek automatycznych skrzyń biegów szybko się rozwija. Według raportów analityków (*) do 2032 r. spodziewany jest roczny wzrost na poziomie 6,9%.
Dane dotyczące Niemiec podkreślają ten dylemat: tylko 33% niemieckich właścicieli pojazdów aktywnie poszukuje usług związanych z automatyczną skrzynią biegów, podczas gdy około 57% warsztatów poleca tę usługę swoim klientom. Przyczyny tej niechęci są wielorakie: 76% warsztatów potrzebuje więcej informacji technicznych, 75% narzeka na brak dostępności niektórych części, a 74% domaga się lepszych szkoleń pracowników.
„W teorii prawie wszyscy o tym wiedzą, ale mało kto to robi w praktyce” – tłumaczy Patrick Stüdemann, Head of Technical Training w MEYLE. „Na tej luce między kompetencjami a biznesową rzeczywistością warsztaty codziennie tracą pewne przychody”. Innym kluczowym powodem słabego popytu jest brak edukacji konsumentów. Wielu kierowców wierzy, że w ich automatycznej skrzyni biegów jest wlany tak zwany „olej LIFETIME” i bagatelizuje konieczność regularnej jego wymiany.
Wyniki z innych badanych rynków potwierdzają tendencję obserwowaną w Niemczech. Różnica między świadomością a praktyką jest szczególnie widoczna we Francji: chociaż 75% niezależnych warsztatów rozumie znaczenie wymiany oleju w automatycznej skrzynki biegów, to przeprowadza ją tylko 28% z nich. Podobna sytuacja panuje w Polsce (63% o tym wie, ale tylko 23% wykonuje tę usługę regularnie). Łącznie na wszystkich przebadanych rynkach świadomość znacznie wyprzedza rzeczywistą częstotliwość serwisowania.
Źródło: (*) Automotive Automatic Transmission Global Market Report 2025, The Business Research Company, lipiec 2025 r.
Źródło: MEYLE