Warstwa COTEC na klockach TRW sprzyja bezpieczeństwu | MOTOFAKTOR

Warstwa COTEC na klockach TRW sprzyja bezpieczeństwu

Warstwa krzemianowa COTEC sprawia, że klocek hamulcowy TRW hamuje efektywnie już od pierwszych przejechanych metrów po wymianie.

Nowe, niedotarte klocki hamulcowe nie gwarantują takiej skuteczności hamowania jak klocki dotarte. Odpowiedzią na to zjawisko jest opracowana przez TRW powłoka COTEC, która zwiększa współczynnik tarcia i skraca drogę hamowania fabrycznie nowego klocka będącego w fazie docierania.

 

COTEC to warstwa materiału nakładana na materiał cierny w ostatniej fazie produkcji, która podnosi współczynnik tarcia w fazie docierania klocka. Wszystkie nowe klocki hamulcowe TRW są wyposażone w unikalną powłokę COTEC, która podczas pierwszych hamowań tuż po wymianie klocków skraca drogę hamowania nawet o 7 metrów w porównaniu do klocków bez takiej warstwy. Powłoka COTEC ściera się po kilkudziesięciu hamowaniach, jednak w tym czasie materiał cierny się dociera i zapewnia maksymalną wydajność hamowania już bez powłoki COTEC. Dzięki warstwie COTEC eliminujemy konieczność docierania materiału ciernego w celu uzyskania optymalnego współczynnika tarcia.

 

Wszystkie oryginalne klocki hamulcowe TRW wyposażone w powłokę COTEC mają stosowne oznaczenie na opakowaniu. W chwili obecnej klocków TRW bez powłoki COTEC praktycznie się już nie spotyka.

Budowa klocka TRW – przemyślana kompozycja warstw

Płytka tylna

 

Metalowa płytka będąca elementem nośnym całego klocka hamulcowego. Rozkłada siły nacisku tłoczka równomiernie na materiał cierny. Utrzymuje klocek w odpowiednim położeniu i przenosi siły obwodowe podczas hamowania. Jest zabezpieczona przed korozją i ma wymiary umożliwiające swobodne poruszanie się klocka w jarzmie. Właśnie do niej przyłączone są kolejne warstwy.

 

Nakładki antywibracyjne

 

Nakładki antywibracyjne to elementy nakładane, często o niestandardowych, ale nigdy przypadkowych kształtach, które znajdują się po tej stronie płytki, która nie pracuje (po przeciwnej stronie niż materiał cierny). Nakładki redukują drgania i ograniczają tym samym poziom pisków i hałasów. Występują ich trzy rodzaje – bitumiczne, gumowe i metalowe. TRW stosuje zawsze nakładki odpowiadające użytym przy pierwszym montażu.

 

Klej

 

Łączy materiał cierny z płytką tylną. Ma on wyższą odporność na ścinanie niż warstwa cierna. W testach wytrzymałościowych klocków hamulcowych może dojść do popękania warstwy ciernej i jej odłamania, natomiast nie jest możliwe oderwanie kleju. Klocki, w których warstwa cierna odkleja się od płytki nie mogą być dopuszczone do sprzedaży.

 

Materiał cierny

 

Materiał cierny jest kompozycją wielu składników i musi spełniać wymagania homologacji europejskiej. W zależności od wersji może mieć właściwości nisko pylące lub być dostosowany do wymagań samochodów elektrycznych.

 

COTEC

 

Ta warstwa to element, który wyróżnia klocki hamulcowe TRW. Jest to krzemianowa warstwa, która sprawia, że w fazie docierania się materiału ciernego hamowanie jest tak samo wydajne jak po dodarciu.

 

Klocki hamulcowe TRW przechodzą także dodatkowy proces wypalania w fazie produkcji (Scorching), w trakcie którego z materiału ciernego uwalniane są gazy zgromadzone w nim w czasie produkcji. Dzięki temu nie uwalniają się one podczas hamowania pojazdem i nie ograniczają siły hamowania.

 

Warto odwiedzić stronę internetową w celu zapoznania się z ofertą produktów marki TRW oraz śledzić fanpage TRW Polska.

 

Poniżej prezentujemy również najnowszy odcinek serii „Warto wiedzieć”:

Artykuł sponsorowany przez ZF

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).