W Zabrzu naprawiają akumulatory trakcyjne Renault | MOTOFAKTOR

W Zabrzu naprawiają akumulatory trakcyjne Renault

Renault posiada w Zabrzu jedyny w tej części Europy autoryzowany zakład naprawy akumulatorów trakcyjnych.

 

Renault stale poszerza swoją ofertę samochodów elektrycznych oraz samochodów z napędami hybrydowymi i hybrydowymi plug-in. Aby zapewnić klientom optymalny dostęp do usług serwisowych, firma uruchomiła autoryzowany zakład naprawy akumulatorów trakcyjnych w Zabrzu. To jedyny tego typu zakład Renault w tej części Europy. Trafiają do niego akumulatory z terytorium Europy Wschodniej obejmującego: Polskę, Estonię, Litwę, Łotwę, Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. Jego umiejscowienie umożliwia zapewnienie sprawnej i szybkiej naprawy akumulatorów oraz obniżenie kosztów napraw. Operacje wykonywane na akumulatorach są objęte gwarancją.

Jak wygląda zakład naprawy akumulatorów?

Pomieszczenia, w których odbywają się naprawy i w których składuje się moduły oraz akumulatory, są klimatyzowane, by móc zagwarantować odpowiednią temperaturę dla tych podzespołów, jak również zapewnić komfort pracy mechaników, którzy są ubrani w odpowiednie, obowiązkowe kombinezony, rękawice i przyłbice. Pomieszczenia są specjalnie oznakowane, wyposażone w systemy gaśnicze, wykrywacze dymu, cyrkulację powietrza. Strefa napraw jest też strefą zamkniętą, z bardzo ograniczonym dostępem.

Pomieszczenie do naprawy akumulatorów trakcyjnych zakładu Renault w Zabrzu. Źródło: Renault

Mechanicy dokonujący napraw odbyli specjalistyczne szkolenia, mają uprawnienia do pracy z wysokimi napięciami, dysponują odpowiednimi narzędziami specjalistycznymi do napraw akumulatorów.

 

Każdy tego typu zakład jest systematycznie kontrolowany pod kątem jakości wykonywanych napraw czy uzupełniania narzędzi i urządzeń w momencie pojawiania się nowych produktów. Wraz z rozwojem technologii również mechanicy przechodzą systematyczne szkolenia poszerzające ich wiedzę i umiejętności.

Mechanicy akumulatorów trakcyjnych są ubrani w odpowiednie, obowiązkowe kombinezony, rękawice i przyłbice. Źródło: Renault

Proces diagnostyki i naprawy

Akumulatory przed ich wysyłką do naprawy w zakładzie w Zabrzu są poddawane pełnej diagnostyce w serwisie Renault Ekspert E-TECH w celu wskazania problemu, jaki wystąpił w akumulatorze. W Polsce kompleksową obsługę związaną również ze specyficznym serwisowaniem samochodów elektrycznych zapewniają właśnie Koncesjonerzy – Eksperci E-TECH.

 

Posiadają oni obok odpowiednio przeszkolonych handlowców również właściwe zaplecze serwisowe: narzędzia specjalistyczne, przeszkolony personel techniczny. Każdy akumulator wysyłany do Zabrza musi przejść procedurę stwierdzającą, że dana jednostka nadaje się do naprawy.

Akumulatory przed ich wysyłką do naprawy w zakładzie w Zabrzu są poddawane pełnej diagnostyce w serwisie Renault Ekspert E-TECH. Źródło: Renault

W większości naprawy polegają na wymianie modułów z ogniwami elektrycznymi (33,3 V), ale zdarzały się również przypadki, gdy należało wymienić moduły BMS (moduły zarządzające). Moduły poddane wymianie są składowane i odbierane z Zabrza przez producenta.

 

Do naprawy są dostarczane samochody kompletne, z wyłączeniem Rumunii i Bułgarii, skąd dostarczane są same akumulatory trakcyjne w specjalnych skrzyniach transportowych i oznakowanej ciężarówce.

Kompleksowe podejście Renault do elektromobilności

Strategia Grupy Renault nie ogranicza się tylko do produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych. Opracowywane przez Grupę rozwiązania umożliwiać mają generowanie dodatkowej wartości na każdym etapie „życia” akumulatorów trakcyjnych, takie jak inteligentne ładowanie, wtórne wykorzystanie akumulatorów do magazynowania energii ze źródeł odnawialnych, a wreszcie odzyskiwanie strategicznych surowców ze zużytych akumulatorów. Grupa Renault rozwija również tak zwane „inteligentne obszary” – miejsca, gdzie samochody elektryczne są częścią całego ekosystemu zaprojektowanego z myślą o ochronie przyrody i wspieraniu lokalnej społeczności.

Jeden akumulator, kilka cyklów życia

Grupa Renault wyznaczyła sobie cel osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku. W tym celu Grupa rozwija elektryczną mobilność, a także dąży do przestrzegania założeń gospodarki o obiegu zamkniętym.

 

Do produkcji akumulatorów litowo-jonowych używa się szeregu surowców, w tym litu, kobaltu, niklu oraz aluminium. Przemysł motoryzacyjny umożliwia ich ponowne wykorzystanie po poddaniu recyklingowi, ale proces ten jest skomplikowany i kosztowny – przede wszystkim ze względu na konieczność przeprowadzenia szeregu chemicznych przemian. Uwzględniając zasady gospodarki o obiegu zamkniętym, najlepiej jest więc możliwie najbardziej opóźnić przeprowadzenie tego procesu.

 

Pierwszy cykl życia akumulatorów – zasilanie pojazdu, inteligentne ładowanie

 

Optymalizacja cyklu życia akumulatorów zaczyna od ich pierwszego użycia w samochodzie elektrycznym. Jest to możliwe dzięki inteligentnemu zarządzeniu cyklami ładowania i rozładowywania baterii, co ma przyczyniać się do maksymalizacji wydajności oraz wydłużenia okresu działania. Grupa Renault monitoruje stan techniczny akumulatorów – stworzona przez nią aplikacja mobilna pozwala potwierdzić ich aktualną pojemność energetyczną.

 

W razie potrzeby akumulatory trafiają do Autoryzowanego Zakładu Naprawy Akumulatorów Trakcyjnych do Samochodów Elektrycznych i Hybrydowych Renault, takiego jak ten w Zabrzu.

 

Renault rozwija także technologie odzyskiwania energii w samochodach elektrycznych. Nowy Megane E-Tech electric został wyposażony w udoskonalony, czteropoziomowy system odzyskiwania energii podczas hamowania, który pozwala każdemu użytkownikowi korzystać z optymalnego zasięgu niezależnie od stylu jazdy.

 

Już w pierwszym cyklu życia akumulatory trakcyjne mogą stać się częścią inteligentnego systemu zarządzania energią, m.in. poprzez inteligentne ładowanie. Baterie samochodu ładowane są w tempie odzwierciedlającym stan sieci i dostępność energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. Ładowanie odbywa się najszybciej w momencie szczytu produkcji energii z OZE, a jest ograniczone wtedy, gdy zapotrzebowanie na energię jest większe niż jej podaż.

 

Co więcej, dzięki rozwijanym przez Grupę Renault technologiom V2G, V2H i V2L możliwa jest dwukierunkowa wymiana energii między akumulatorem samochodu elektrycznego a siecią elektryczną, domem czy innym odbiornikiem. Oznacza to, że akumulatory mogą oddać energię elektryczną do sieci w momencie, gdy jest największe zapotrzebowanie na prąd.

 

Drugi cykl życia akumulatorów – stacjonarne magazynowanie energii

 

Gdy kończy się życie akumulatorów w pojeździe, wciąż mogą one być wykorzystywane do innych celów niż zasilanie samochodu. Poszukiwanie kolejnych, mniej wymagających zastosowań dla baterii jest zgodne z ideą gospodarki o obiegu zamkniętym. Wpływa to również na zwiększenie wartości akumulatorów. Dzięki temu cena samochodu elektrycznego może stać się bardziej przystępna – koszt akumulatorów w mniejszym stopniu jest bowiem pokrywany przez nabywcę pojazdu.

 

Grupa Renault prowadzi zbiórkę zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych. Mogą one być wykorzystywane jako stacjonarne magazyny energii – kluczowe narzędzie transformacji energetycznej. Stosowanie tego rozwiązania ułatwia korzystanie z energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, np. energii wiatrowej czy słonecznej – zarówno w skali domu czy budynku, jak i terenu przemysłowego czy dzielnicy. Grupa Renault przeprowadziła już szereg eksperymentów ukazujących zalety tego podejścia.

 

Firma ma swój wkład w projekt „European Energy Local Storage Advanced system” (ELSA) we współpracy z innymi organizacjami takimi jak Nissan czy Bouygues Energies et Service. W ramach tego przedsięwzięcia w europejskich miastach testowane są stacjonarne systemy magazynowania energii.

 

Akumulatory pochodzące z aut Grupy Renault są również wykorzystywane w tzw. inteligentnych obszarach, takich jak wyspy Belle-Île-en-Mer czy Porto Santo czy położony u wybrzeży Brazylii archipelag Fernando de Noronha. Pozwala to ograniczyć zależność od paliw kopalnych i promować wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Przykładowo na Belle-Île-en-Mer ponowne użycie akumulatorów litowo-jonowych z samochodów Renault ZOE umożliwiło magazynowanie energii produkowanej w ciągu dnia przez panele słoneczne zainstalowane na dachu lokalnej szkoły.

„Advanced Battery Storage” we Flins. Źródło: Renault

W rezultacie budynek ma dostęp do bezemisyjnej energii przez cały czas, nie tylko w momencie, gdy jest ona wytwarzana.

 

Przykładem rozwiązania o większej skali jest „Advanced Battery Storage” – pojemność instalacji tego systemu magazynowania energii w Douai we Francji wynosi 4,9 MWh, a we Flins – 15 MWH.

 

W budowie są kolejne instalacje o pojemności do 60 MWh. Grupa Renault dostarcza także akumulatory ze swoich samochodów do Powervault, brytyjskiej firmy specjalizującej się w rozwiązaniach do magazynowania energii przez domy prywatne wyposażone w panele słoneczne.

„Advanced Battery Storage” w Douai we Francji. Źródło: Renault

Recykling akumulatorów

 

Akumulatory z samochodów elektrycznych Grupy Renault poddawane są recyklingowi dopiero po wielu latach użytkowania dzięki rozwiązaniom dającym im „drugie życie”.

 

Grupa Renault połączyła się w konsorcjum z firmami Veolia i Solvay w celu opracowania technologii pozyskiwania i oczyszczania metali ze zużytych akumulatorów. Dzięki temu możliwe jest skuteczne odzyskiwanie z akumulatorów trakcyjnych strategicznych surowców takich jak kobalt, nikiel i lit, które mogą być ponownie wykorzystane do produkcji nowych akumulatorów do samochodów elektrycznych.

 

Jak wygląda proces recyklingu? Zużyte akumulatory poddawane są rozładowaniu i demontażowi. Następnie materiały aktywne katody zanurzane są w N-metylopirolidonie, po czym są przesączane i suszone. Kolejny etap to rozdrabnianie ultradźwiękami, a później ługowanie kwasem – w ten sposób można odzyskać ponad 96% kobaltu i ponad 98% litu.

 

Źródło: Renault

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).