W Senacie o rozwoju elektromobilności w Polsce | MOTOFAKTOR

W Senacie o rozwoju elektromobilności w Polsce

"Stan i perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce - wyzwania legislacyjne, infrastrukturalne i rynkowe" to temat posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Elektromobilności, które odbyło się 11 czerwca 2025 r.

12/06/2025

Podstawowym obszarem działania Zespołu jest wspieranie rozwoju elektromobilności w Polsce poprzez inicjowanie działań legislacyjnych, upowszechnianie wiedzy na temat transportu niskoemisyjnego, a także współpracę z administracją publiczną, samorządami, sektorem nauki i biznesu w zakresie rozwoju nowoczesnych technologii transportowych.

W ocenie senatora Waldemara Pawlaka chodzi nie tylko o elektromobilność transportu, ale o także całego przemysłu i sfery energetycznej. Jak przypomniał, mamy obecnie coraz większe moce wytwórcze energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, której nie możemy w pełni skonsumować, przede wszystkim ze względu na problemy z jej składowaniem. To, co zdarzyło się niedawno w Hiszpanii, pokazało, że automatyka składowania energii pochodzi z poprzedniej epoki i tylko nowoczesne magazyny energii pozwolą rozwiązać te problemy.

Zdaniem senatora Waldemara Pawlaka samochody elektryczne mogą być jednym z ważnych elementów utrzymania bezpieczeństwa energetycznego dzięki możliwości ich połączenia z zasilaniem w prąd domów i mieszkań. Przypomniał też, że sprawność energetyczna samochodu elektrycznego na 100 km stanowi ekwiwalent 1,5–2 l paliwa płynnego. Jak zaznaczył, na obecnym etapie samochody elektryczne są znacznie lepsze niż rozwiązania wodorowe.”Na elektromobilność trzeba patrzeć w kontekście całego systemu energetycznego, pamiętając, że samochód może oddawać energię do sieci” – wskazał senator.

Według senatora Józefa Zająca w kwestii elektromobilności należy zrobić wszystko, żeby mieć osiągnięcia w tej dziedzinie i wprowadzić do podróżowania napęd elektryczny, m.in. ze względu na niezwykle ważny czynnik ekologiczny. W związku z dynamicznym rozwojem fotowoltaliki należy określić, jak ma wyglądać relacja zapasowych źródeł energii z energią pochodząca z sieci elektroenergetycznych.

Podczas posiedzenia podkreślano potrzebę przyspieszenia elektryfikacji, bo w tym kierunku zmierza obecnie cały świat. Mowa była m.in. o potrzebie przyspieszenia elektryfikacji flot drogowego transportu ciężkiego. Jak mówił przewodniczący zespołu senator Tadeusz Jarmuziewicz, obecnie w Polsce jest zaledwie 98 samochodów ciężarowych wykorzystujących napęd elektryczny, podczas gdy w innych krajach UE ta liczba jest wielokrotnie wyższa. Dlatego, by rozwinąć tę gałąź transportu, potrzebne będzie wsparcie państwa.

Wiele mówiono też o konieczności podwyższenia konkurencyjności polskiego sektora motoryzacyjnego, którego sytuacja jest coraz trudniejsza. Fatalną wiadomość stanowi spadek liczby wszystkich samochodów produkowanych w Polsce, a sytuację można uznać za alarmującą, zwłaszcza w kontekście rozwoju elektromobilności w innych krajach, presji ze strony rynków międzynarodowych, rozwoju chińskiego rynku samochodów elektrycznych czy ostatnich restrykcji amerykańskich. Jak przypomniano, na Śląsku w branży motoryzacyjnej zatrudnionych jest 150 tys. osób, podczas gdy w górnictwie pracuje 75 tys. osób. To zdaniem uczestników posiedzenia pokazuje skalę zagrożeń związanych z nienadążaniem za światowymi trendami związanymi z elektromobilnością.

Źródło: Senat
Fot. Hubert Pielas, Kancelaria Senatu

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google