W pełni plastikowy pedał hamulca do pojazdu BEV | MOTOFAKTOR

W pełni plastikowy pedał hamulca do pojazdu BEV

person Adrian Januszkiewicz 22/04/2020

Firmy Lanxess i BOGE Elastmetall opracowały pierwszy w pełni plastikowy pedał hamulca, który ma znaleźć zastosowanie w sportowym aucie elektrycznym.

W elektrycznym samochodzie sportowym liczy się każdy gram masy. Dlatego pierwszy seryjny pojazd w tym segmencie wykorzystuje całkowicie plastikowy pedał hamulca. Ten kluczowy dla bezpieczeństwa komponent został opracowany przez BOGE Elastmetall GmbH w ścisłej współpracy z jednostką biznesową LANXESS High Performance Materials (HPM).

 

Swoją wysoką wytrzymałość mechaniczną i bardzo niską wagę zawdzięcza termoplastycznej konstrukcji kompozytowej. Jego struktura składa się z wkładki wykonanej z dynalitu Tepex, termoplastycznego kompozytu wzmocnionego ciągłym włóknem LANXESS oraz kilku taśm.

Struktura kompozytowa sprawia, że ​​pedał hamulca jest o 50% lżejszy niż porównywalna stalowa konstrukcja. Element konstrukcyjny spełnia wysokie wymagania dotyczące obciążenia dzięki specjalnie dopasowanej konstrukcji z włókien z wkładką Tepex i dodatkowemu miejscowemu wzmocnieniu z taśmy. Rozbudowana automatyzacja umożliwia produkcję wydajnych i skomplikowanych geometrycznie komponentów o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa w sposób odpowiedni do produkcji na dużą skalę. dr Klaus Vonberg ekspert w dziedzinie lekkiej konstrukcji w Tepex Automotive Group firmy HPM

Precyzyjne połączenie warstw włókien

Półprodukty dynalitowe Tepex mają matrycę termoplastyczną, która jest zwykle wzmacniana warstwami ciągłej tkaniny z włókna szklanego. Pedał hamulca w elektrycznym samochodzie sportowym z akumulatorem wykorzystuje kompozytową strukturę z matrycą poliamidową 6, która zawiera jednokierunkowe warstwy włókien wewnątrz i warstwy tkaniny z włóknami ułożonymi pod kątem 45 ° na dwóch warstwach pokrywających. Wewnętrzne warstwy nadają temu komponentowi wysoką wytrzymałość na rozciąganie i zginanie.

 

Taśmy są cienkimi plastikowymi paskami z jednokierunkowo zorientowanymi, wysokowytrzymałymi układami ciągłych włókien osadzonymi w matrycy termoplastycznej. W pedale hamulca zastosowano wiele taśm z niedoprzędami z włókna szklanego, aby wzmocnić dolną część elementu.

 

Ponieważ taśmy i wkładka Tepex składają się ze wzajemnie kompatybilnych matryc plastikowych, taśmy można po prostu przyspawać do wkładki Tepex za pomocą lasera. W rezultacie powstają szyte na miarę laminaty z warstwami włókien, dostosowane do dokładnie określonych wymagań dotyczących elementów. Warstwy pokrywające wkładki z warstwami włókien 45 ° w połączeniu z taśmami u góry zapewniają w ten sposób wysoką wytrzymałość pedału na skręcanie.

Cztery wersje pedałów hamulca w produkcji seryjnej

Obecnie dostępne są cztery różne konstrukcje pedałów hamulca w produkcji seryjnej, oparte na wersji całkowicie plastikowej. Dla wszystkich wersji komponentów ścieżki obciążenia są również zoptymalizowane, aby pasowały do ​​różnych kierunków skręcania.

Zautomatyzowane przetwarzanie taśm i Tepex

Pedały hamulca są wytwarzane w sposób zautomatyzowany przy użyciu formowania hybrydowego w krótkich cyklach czasowych odpowiednich do produkcji na dużą skalę. Metoda integruje wkładki Tepex i taśmy w późniejszym procesie formowania wtryskowego. Pierwszy etap produkcji polega na precyzyjnym wyrównaniu taśm za pomocą optycznych systemów pomiarowych, a następnie umieszczeniu ich na wkładce Tepex, aby można je było przyspawać. Zespół ten jest kształtowany termicznie, a następnie formowany wstecznie z poliamidem 66 w procesie formowania wtryskowego.

 

Kompozyty termoplastyczne są nie tylko znacznie lżejsze od takich alternatyw, ale zastosowana metoda formowania hybrydowego oznacza, że ​​umożliwiają one również integrację funkcji, takich jak prowadnice, uchwyty i łączniki, w sposób oszczędzający masę, energię i koszty.

 

Źródło: Lanxess

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).