W deszczu jeździmy na światłach mijania | MOTOFAKTOR

W deszczu jeździmy na światłach mijania

person Adrian Januszkiewicz 6/08/2021

Wielu kierowców nie przestrzega przepisu, który w warunkach deszczu nakłada obowiązek włączenia właściwego oświetlenia.

Ogólny stan oświetlenia pojazdów budzi szereg zastrzeżeń. Z badań Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że niewielki odsetek aut ma prawidłowo ustawione reflektory. Dodatkowo, wielu kierowców zapomina, iż w warunkach niedostatecznej widoczności, czyli także wtedy, gdy pada deszcz, zobligowani są do używania świateł mijania. Art. 30 pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym nakłada na kierującego obowiązek zachowania szczególnej ostrożności w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą czy opadami atmosferycznymi oraz włączenia świateł mijania.

Problem z widocznością pojazdów może pojawić się zwłaszcza w nowych modelach aut, które wyposażone są w lampy do jazdy dziennej (świecą się wyłącznie z przodu). Ten typ świateł włącza się wraz z uruchomieniem silnika, ale powinien być używany za dnia i podczas dobrej przejrzystości powietrza. Gdy pojawia się mgła lub deszcz, należy niezwłocznie włączyć światła mijania, które gwarantują lepsze oświetlanie drogi i dobrą widzialność samochodu dla innych uczestników ruchu. Mikołaj Krupiński ITS

 

Dobre oświetlenie, to dobra widoczność, nie tylko w nocy i w okresie jesienno-zimowym, kiedy dzień jest krótki. Także teraz, w pełni lata, kiedy pokonujemy wiele długodystansowych podróży wakacyjnych. Jeśli światła pojazdu są nieprawidłowe, to w złych warunkach atmosferycznych i przy niedostatecznej widoczności, wzrasta ryzyko wypadku drogowego.

Nie brakuje pojazdów wyposażonych w automatyczne wyłączniki lamp, które nie reagują wystarczająco precyzyjnie na wszystkie warunki zewnętrzne. Dlatego kierujący, zgodnie z przepisami kodeksu drogowego, jest zawsze odpowiedzialny za ręczne włączenie świateł mijania, gdy warunki ruchu tego wymagają. W trakcie złej pogody, np. deszczu lub gdy jezdnia jest mokra, pojazdy wyposażone w światła do jazdy dziennej nie są widoczne z tyłu, bo tylne lampy pozycyjne wówczas nie świecą. dr inż. Tomasz Targosiński ekspert ds. oświetlenia z ITS

 

Także przód pojazdu, wyposażony tylko w światła do jazdy dziennej, jest znacznie gorzej widoczny. Ten problem narasta na drogach szybkiego ruchu, gdzie przy dużej prędkości opony wzbijają za sobą chmurę rozpylonej wody, która sprawia, że pojazd staje się zupełnie niewidoczny dla innych uczestników drogi. W takiej sytuacji kierowca obowiązany jest bezwzględnie włączyć światła mijania. Nie jest także błędem, gdy kierujący włączy tylną lampę przeciwmgłową, pod warunkiem, że widoczność jest ograniczona do 50 metrów a lampa nie oślepia jadących za nim.

Jazda w deszczu może wydłużać czas reakcji kierowcy o 50 proc., a drogę hamowania o ok. 60 proc. Pamiętajmy, że maksymalna dopuszczalna prędkość 140 km/h na autostradzie czy 120 km/h na drodze ekspresowej dotyczy wyłącznie suchej nawierzchni i dobrych warunków atmosferycznych. dr inż. Tomasz Targosiński

 

Kierowanie pojazdem podczas opadów deszczu wymusza zachowanie szczególnej ostrożności. Należy bezwzględnie zwolnić i zwiększyć dystans przed jadącym pojazdem. Ulewny deszcz dodatkowo powoduje parowanie szyb i znacznie ogranicza widoczność (zwłaszcza, gdy poruszamy się za pojazdami o dużych gabarytach). Obfite opady towarzyszące gwałtownym burzom sprawiają, że studzienki kanalizacyjne w miastach mogą mieć problemy z odprowadzaniem wody, przez którą nie widać nawierzchni i tego co się tam potencjalnie kryje.

Wjeżdżanie, zwłaszcza raptowne, w głębokie kałuże, czyli takie, które sięgają co najmniej dolnej krawędzi drzwi, niesie ze sobą poważne ryzyko awarii auta – jego elektroniki i silnika. Dynamiczny wjazd w kałuże może również spowodować zjawisko aquaplanningu (braku przyczepności opony z podłożem) i utratę stabilności pojazdu. Dlatego prędkość powinna być dostosowana do warunków panujących na drodze. Istotne jest także to, aby podczas przejeżdżania przez wodę nie ochlapywać innych uczestników ruchu, szczególnie pieszych i rowerzystów. Mikołaj Krupiński

 

Źródło: ITS

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).