Volkswagen i Ford podpisali kolejne umowy w ramach globalnej współpracy do produkcji pick-upów średniej wielkości oraz pojazdów użytkowych i elektrycznych.
Dzięki współpracy Volkswagen AG i Ford Motor Company zamierzają między innymi oferować w krótszym czasie swoim klientom nowe technologie i zapewnić im większy wybór modeli. Mając na uwadze wzrost światowego popytu na pojazdy użytkowe oraz na wydajne auta elektryczne, partnerzy chcą zwiększyć liczbę produkowanych samochodów.
Porozumienie ma na celu:
- produkcję skonstruowanego przez Forda średniej wielkości pick-upa, który pod nazwą Amarok w 2022 roku miałby pojawić się w ofercie marki Volkswagen Samochody Dostawcze
- począwszy od przyszłego roku wzmocnienie sprzedaży samochodów dostawczych obydwu przedsiębiorstw. Środkiem do tego celu ma być miejskie auto użytkowe na bazie najnowszego Caddy, które zostanie opracowane i będzie produkowane przez markę Volkswagen Samochody Dostawcze. Kolejnym projektem ma być późniejsze opracowanie przez Forda auta użytkowego do przewozu ładunków o masie jednej tony na potrzeby obydwu partnerów.
- wsparcie strategii obydwu firm w zakresie samochodów elektrycznych, poprzez opracowanie przez Forda na bazie platformy MEB dostarczonej przez Volkswagena elektrycznego auta, które od 2023 roku ma być sprzedawane na europejskim rynku.
W ramach trzech wspólnych projektów dotyczących samochodów dostawczych ma zostać opracowanych i wyprodukowanych łącznie 8 milionów pojazdów.
W obliczu pandemii Covid-19 i jej skutków dla światowej gospodarki podejmowanie skutecznej współpracy między silnymi przedsiębiorstwami ma szczególne znaczenie. Taka współpraca znacznie zmniejszy koszty opracowania nowych modeli, umożliwi globalne upowszechnienie pojazdów elektrycznych i dostawczych oraz wzmocni pozycję obydwu firm.
dr Herbert Diess
prezes zarządu Grupy Volkswagen
Nasze porozumienie pojawia się w czasie, gdy rośnie fascynacja coraz inteligentniejszymi samochodami komunikującymi się z coraz bardziej cyfrowym otoczeniem. Współpraca stwarza ogromne szanse na powstanie innowacyjnych rozwiązań odpowiadających na globalne potrzeby z zakresu mobilności oraz przynosi duże korzyści naszym klientom – jednocześnie firmy muszą zdecydować, jak zamierzają inwestować swoje pieniądze.
Jim Hackett
CEO Forda
Zarówno Ford, jak i Volkswagen dysponują bardzo dobrze sprzedającymi się na świecie pojazdami użytkowymi i pick-upami, należą do nich tak popularne modele jak Fordy Transit i Ranger, a także Transporter, Crafter, Caddy i Amarok marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Samochody użytkowe mają dzisiaj dla Forda zasadnicze znaczenie, to dziedzina, którą zamierzamy nadal dynamicznie rozwijać. Współpraca z Volkswagenem w zakresie platform konstrukcyjnych da obydwu firmom znaczące korzyści finansowe zarówno podczas ich opracowywania, jak i wykorzystania fabryk i urządzeń. Niezależnie od tego, w ciągu dwóch najbliższych lat Ford zamierza poszerzyć swoją ofertę o wersje Transita i modelu F-150 zasilanych energią elektryczną z akumulatorów. Będą one przeznaczone dla klientów przywiązujących coraz większe znaczenie do bezemisyjnej eksploatacji, efektywnej łączności samochodu ze światem zewnętrznym, jego umiejętności przetwarzania danych oraz wykorzystania technologii sztucznej inteligencji.
Jim Farley
Chief Operating Officer w firmie Ford
Współpraca z Fordem jest elementem naszej strategii GRIP 2025+ oraz częścią dokonujących się właśnie przemian marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Długoterminowa współpraca z Fordem wzmocni naszą znakomitą pozycję w dziedzinie lekkich pojazdów użytkowych, zwłaszcza na najważniejszych rynkach europejskich, i jest dowodem na to, że krok po kroku z sukcesem realizujemy nasz plan.
Thomas Sedran
Prezes Zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze
Wykorzystanie w Europie przez Forda platformy MEB opracowanej przez Volkswagena jest ponadto ważnym elementem w strategii Volkswagena dotyczącej samochodów elektrycznych i wzmacnia wysiłki obydwu firm w realizacji celów zawartych w Paryskim Porozumieniu Klimatycznym z 2015 roku. Volkswagen i Ford zamierzają skorzystać z jeszcze innych możliwości współpracy w zakresie aut elektrycznych.
Od 2023 roku przez kolejne lata Ford planuje sprzedaż ponad 600 tys. egzemplarzy elektrycznych samochodów skonstruowanych na platformie MEB. Nowy model ma mieć obszerne wnętrze i wszelkie zalety samochodu elektrycznego.
Zostanie on zaprojektowany i skonstruowany przez Forda w Kolonii-Merkenich. Dzięki temu modelowi Ford ma poszerzyć swoją ofertę samochodów z elektrycznym napędem, nowe auto dołączy do elektrycznego Mustanga Mach-E, który zostanie zaprezentowany w 2021 roku.
Ponadto obydwaj producenci niezależnie od siebie będą w przyszłości wykorzystywać w swoich efektywnych, autonomicznych pojazdach system Self-Driving (SDS) firmy Argo AI. W zeszłym tygodniu Volkswagen zrealizował zapowiedzianą wcześniej inwestycję w to przedsiębiorstwo. W Argo AI, mającej swoją siedzibę w Pittsburghu, Ford posiada udziały własnościowe.
Decyzja Volkswagena i Forda o tym, by niezależnie od siebie zainwestować w firmę Argo AI pokazuje jak globalna współpraca może sprzyjać rozwojowi najnowocześniejszych technologii, których opracowanie wymaga wiele czasu i zasobów. SDS stworzony przez Argo AI jest dzisiaj pierwszym systemem jazdy autonomicznej, który ma być wykorzystywany komercyjnie w Europie i w USA.
Dzięki globalnej działalności Forda i Volkswagena platforma przygotowana przez Argo AI ma zyskać jak dotąd najszersze zastosowanie geograficzne spośród wszystkich dostępnych technologii autonomicznej jazdy. To ważny czynnik umożliwiający opłacalny finansowo i skuteczny rozwój tego rodzaju systemów.
W ramach współpracy Volkswagena i Forda nie planuje się wzajemnego objęcia udziałów, firmy nadal pozostaną w stosunku do siebie konkurentami.
Źródło: Volkswagen
Autor
Adrian Januszkiewicz