Volvo i Northvolt zbudują fabrykę akumulatorów | MOTOFAKTOR

Volvo i Northvolt zbudują fabrykę akumulatorów

person Adrian Januszkiewicz 8/02/2022

Volvo Cars i Northvolt wybrały Goeteborg w Szwecji na lokalizację wspólnej inwestycji, jaką będzie zakład produkcji akumulatorów.

Nowa fabryka i bliskie powiązania z Northvolt mają znacznie wzmocnić strategię elektryfikacji Volvo Cars, ponieważ do 2030 roku firma skupi się na produkcji wyłącznie samochodów czysto-elektrycznych. Budowa nowej inwestycji ma ruszyć w 2023 roku. Dwa lata później z jej taśm zjeżdżać mają najnowocześniejsze ogniwa akumulatorowe, opracowane specjalnie do użytku w czysto elektrycznych samochodach Volvo i Polestar nowej generacji.

 

Roczna moc produkcyjna akumulatorów ma wynieść 50 GWh, co przekłada się na baterie do pół miliona aut typu BEV. Umiejscowienie tego obiektu tuż obok największej fabryki aut Volvo Cars w Torslanda (Goeteborg) przekłada się na szereg korzyści, nie tylko logistycznych. Nowa fabryka zyska dostęp do pełnej infrastruktury przemysłowej, w tym do sieci dostarczającej energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych. W Goeteborgu łatwiej też pozyskać odpowiednio przygotowaną kadrę zawodową. W bliskim sąsiedztwie znajduje się centrum badawczo-rozwojowe.

 

Nasze partnerstwo w zakresie ogniw akumulatorowych z Northvolt jest kluczem do naszych strategicznych ambicji w zakresie elektryfikacji – powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars – Dążymy do tego, aby do 2030 r. stać się liderem samochodów elektrycznych segmentu premium i sprzedawać wyłącznie pojazdy typu BEV.

 

Utworzenie tej gigafabryki w Göteborgu jest decydującym posunięciem, zarówno w celu dalszej transformacji jednego z najbardziej dynamicznych regionów motoryzacyjnych na świecie, jak i zostania wiodącym globalnym dostawcą akumulatorów produkowanych w sposób zrównoważony – powiedział Peter Carlsson, współzałożyciel i dyrektor generalny Northvolt.

 

Ponieważ zrównoważona produkcja jest głównym założeniem partnerstwa między Volvo Cars i Northvolt, zakład ma być zasilany energią wolną od paliw kopalnych, z naciskiem na zwiększanie wydajności energii odnawialnej w regionie i integrować rozwiązania inżynieryjne, które stawiają na pierwszym miejscu obieg zamknięty i efektywne gospodarowanie zasobami.

 

Produkcja akumulatorów do w pełni elektrycznych modeli Volvo Cars i Polestar stanowi dużą część całkowitej emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia każdego samochodu. Współpracując z Northvolt i produkując akumulatory w pobliżu swoich zakładów produkcyjnych w Europie, Volvo Cars i Polestar mogą znacznie zmniejszyć ślad środowiskowy związany z pozyskiwaniem i produkcją akumulatorów do swoich przyszłych samochodów.

Akumulator trakcyjny Volvo Cars i Northvolt

Nasza nowa fabryka akumulatorów wesprze nasze ambicje posiadania w pełni neutralnej dla klimatu sieci produkcyjnej i zabezpieczenia dostaw wysokiej jakości akumulatorów na nadchodzące lata – powiedział Javier Varela, szef inżynierii i operacji w Volvo Cars – Dzięki naszemu partnerstwu z Northvolt odniesiemy również znaczne korzyści z kompleksowego łańcucha wartości akumulatorów, od surowca po kompletny samochód, zapewniając optymalną integrację w naszych samochodach.

 

Spółka joint venture pomiędzy Northvolt i Volvo Cars produkująca ogniwa akumulatorowe może stać się znaczącym graczem w europejskiej produkcji ogniw akumulatorowych. Wspólna inwestycja ma być jedną z największych fabryk akumulatorów w Europie. Pokieruje nią Adrian Clarke, który wcześniej był dyrektorem w Tesli.

 

Centrum badawczo-rozwojowe, które ma rozpocząć działalność w tym roku, stworzy kilkaset miejsc pracy w Göteborgu i sprawi, że Volvo Cars będzie jedną z niewielu marek motoryzacyjnych, w której rozwój i produkcja ogniw akumulatorowych będzie integralną częścią projektowania inżynieryjnego pojazdu – od początku do końca.

 

Współpraca między Volvo Cars i Northvolt ma koncentrować się na opracowywaniu akumulatorów i ich integracji z autami, by kierowcy Volvo i Polestar otrzymali to, czego najbardziej potrzebują. Ich auta mają mieć długi zasięg i krótki czas ładowania.

 

Zaawansowana integracja rozwoju i produkcji akumulatorów jest ważne dla Volvo Cars i Polestara, ponieważ akumulator stanowi najdroższy, pojedynczy element składowy samochodu elektrycznego oraz odpowiada za największą część śladu węglowego. Podsumowując, nowa fabryka akumulatorów i centrum badawczo-rozwojowe będą wymagały szeregu kompetencji, dlatego spółka joint venture aktywnie rekrutuje wykwalifikowanych inżynierów i liderów zespołów w celu realizacji projektu. Rekrutacja operatorów i techników na dużą skalę rozpocząć ma się pod koniec 2023 roku.

 

Źródło: Volvo Cars

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).