Volkswagen wykonał analizę LCA na dwóch wersjach Golfa

person Adrian Januszkiewicz 25/04/2019

Volkswagen sprawdził jaki ślad węglowy pozostawiają wybrane wersje napędowe Golfa.

W przypadku tych samych modeli pojazdów o różnych układach napędowych ślad węglowy wariantów E napędzanych elektrycznie jest już lepszy niż w przypadku odpowiednich pojazdów z silnikami spalinowymi. Ponadto pojazdy elektryczne oferują wyższy potencjał oszczędności CO2 we wszystkich fazach cyklu życia pojazdu. Kluczowe znaczenie dla emisji CO2 ma to, czy energia napędu jest generowana ze źródeł kopalnych czy odnawialnych. Jest to wynik certyfikowanej oceny cyklu życia (LCA – Life Cycle Assesment) Volkswagena Golfa, która porównuje emisje CO2 różnych wersji pojazdu z silnikiem elektrycznym lub spalinowym.

Emisje dwutlenku węgla są niższe w e-pojeździe

Obecny Golf TDI (Diesel) emituje średnio 140 g CO2/km w całym cyklu życia, podczas gdy e-Golf osiąga 119 g CO2/km.

 

Jest oczywiste, że w pojeździe z silnikiem spalinowym większość emisji występuje podczas fazy użytkowania, to znaczy w łańcuchu dostaw paliwa kopalnego i spalania. Tutaj diesel osiąga 111 g CO2/km. Odpowiedni pojazd z napędem elektrycznym emituje tylko 62 g CO2/km podczas tej fazy, co wynika z wytwarzania i dostarczania energii. Natomiast większość emisji z pojazdu elektrycznego zasilanego z akumulatora generowana jest w fazie produkcji.

 

Według LCA Diesel tutaj generuje 29 g CO2/km, podczas gdy 57 g CO2/km określono dla porównywalnego pojazdu elektrycznego. Odpowiedzialna za to jest produkcja baterii i kompleksowa ekstrakcja surowców. Emisje te stanowią prawie połowę emisji CO2 w całym cyklu życia. W fazie użytkowania emisje CO2 zależą od źródeł produkcji energii. Zmniejszają się tym bardziej, im więcej energii odnawialnych jest dostępnych.

Ocena cyklu życia jako narzędzie do analizy całościowej

Ocena LCA jest skomplikowaną, złożoną i znormalizowaną na szczeblu międzynarodowym procedurą badania bilansu ekologicznego pojazdów. Przede wszystkim to emisje dwutlenku węgla są badane na wszystkich etapach produkcji samochodów:

 

  • Emisje generowane przez wydobycie surowców, produkcję komponentów i montaż są uwzględnione w produkcji.
  • Faza użytkowania obejmuje zarówno emisje paliwa, jak i dostawę energii elektrycznej, a zwłaszcza te dotyczące eksploatacji pojazdów ponad 200 000 km,
  • Recykling ocenia demontaż i potencjalne oszczędności poprzez recykling.
Schemat LCA

Dzięki wnioskom z LCA Volkswagen może uzyskać dodatkowe środki redukcji emisji do “Inżynierii cyklu życia” (LCE – Life Cycle Engineering), a w szczególności zoptymalizować bilans CO2.

Dalsza redukcja emisji CO2 jest planowana na wszystkich etapach produkcji

Ulepszenia technologii akumulatorów litowo-jonowych i optymalizacji łańcucha dostaw obniżają ślad węglowy podczas produkcji baterii dla pierwszego modelu ID. planowanego na 2020 r. o ponad 25 procent na kilowatogodzinę (kWh) pojemności akumulatora w porównaniu z e-Golfem. Przy wykorzystaniu energii odnawialnej potencjał redukcji wynosi prawie 50 procent.

 

Zdecydowanie największy potencjał redukcji emisji CO2 wynika ze źródła energii zastosowanego w fazie użytkowania. Jeśli energia elektryczna do jazdy w fazie użytkowania jest uzyskiwana wyłącznie ze źródeł odnawialnych, emisja CO2 wynosząca 62 g CO2/km w dzisiejszym miksie elektroenergetycznym UE spadnie do zaledwie 2 g CO2/km.

 

W tym kontekście od początku roku w Niemczech spółka zależna Group Elli (Electric Life) oferuje klientom i stronom trzecim “Volkswagen Naturstrom”, który pochodzi wyłącznie z odnawialnych źródeł energii.

 

Recykling pojazdu oferuje dalsze możliwości zmniejszenia emisji CO2 dzięki gospodarce o obiegu zamkniętym. W związku z tym w zakładzie Volkswagena w Salzgitter trwa budowa pilotażowego zakładu recyklingu. Tam, z baterii wycofanych z eksploatacji – czyli baterii, które nie magazynują już wystarczająco dużo energii z powodu starzenia się – będzie uzyskiwany nowy surowiec (czarny proszek) dla katod nowych baterii. Spowoduje to potencjalną redukcję CO2 nawet o 25 procent. Jednakże grupa nie spodziewa się znacznych ilości baterii do recyklingu na skalę przemysłową do końca lat 2020-tych.

Wskaźnik dekarbonizacji (DKI) mierzy emisje CO2 przeciętnego pojazdu Grupy Volkswagen w całym jego cyklu życia. DKI jest mierzony w tonach ekwiwalentu CO2 na pojazd. W 2015 r. liczba ta wyniosła 43,6 i zgodnie z celem Grupy Volkswagen powinna spaść o 30% do 2025 r.

 

Źródło: Volkswagen

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.