VII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników już za nami – relacja | MOTOFAKTOR

VII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników już za nami - relacja

Podczas tegorocznej edycji organizatorzy VII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników postawili na konkurencje sprawdzające wiedzę z nowych technologii.

Dwa dni po VII Ogólnopolskich Mistrzostwach Młodych Mechaników, o tytuł najlepszego wśród najlepszych walczyli ich starsi koledzy – mechanicy zawodowi. W tegorocznych eliminacjach do konkursu stanęło blisko 230 osób, a w finale rozegranym 7 kwietnia wzięło udział ponad 30 zawodników. Podobnie jak w konkursie dla uczniów szkół samochodowych, także w tym dla doświadczonych mechaników, organizatorzy postawili nacisk na konkurencje związane z pojazdami hybrydowymi i elektrycznymi.

 

Śmiało można powiedzieć, że jeśli chodzi o zwycięstwo, to niespodzianki nie było. Na najwyższym stopniu podium stanął Jacek Jakimów, mechanik samochodowy właściciel firmy Evolution Motor Sport z Wrocławia. To już trzecie jego zwycięstwo w historii Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, a w 2017 roku Jacek Jakimów zajął drugie miejsce.

 

 

Patrząc na wynik, jaki osiągnąłem, mogę śmiało powiedzieć, że konkurencje były łatwe. Sądzę, że w teście teoretycznym nie odpowiedziałem na wszystkie pytania prawidłowo, ale w konkurencjach praktycznych wydaje mi się, że na wszystkich stanowiskach osiągnąłem maksymalną liczbę punktów.

- Jacek Jakimów po konkursie

 

Kolejne miejsca zajęli – Mariusz Ostrowski i Mariusz Zaczek.

 

Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników tradycyjnie rozpoczęły się od testu z teorii, po którym uczestnicy musieli zmierzyć się z zadaniami praktycznymi przygotowanymi przez partnerów konkursu. Część zadań praktycznych dwa dni wcześniej rozwiązywali uczestnicy VII Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników.

 

Na stanowisku firmy ZF Aftermarket. Uczestnicy musieli zbadać za pomocą urządzenie diagnostycznego obroty rozrusznika i odpowiedzieć na pytanie jaki wpływ będą miały niskie obroty na pracę koła dwumasowego.

Z kolei ExxonMobil sprawdzał wiedzę zawodowych mechaników dotyczącą doboru oleju.

Firma NEO Tools pytała zawodników m.in. o to na jakiej zasadzie odpowietrza się układ hamulcowy w samochodzie hybrydowym.

Konkurencja Kolejowych Zakładów Łączności, które po raz pierwszy zaangażowały się w Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników, polegała na sprawdzeniu stanu układu elektrycznego w samochodzie hybrydowym. Uczestnicy musieli też odpowiedzieć na pytanie jak należy przygotować stanowisko pracy przed podjęciem działań serwisowych przy samochodzie elektrycznym, czy hybrydowym.

Zawodnicy musieli sobie także poradzić z diagnostyką samochodu hybrydowego i odpowiedzieć na pytania przygotowane przez Organizację Pracodawców Motoryzacyjnych Moveo.

A co przygotowała firma Elring – prawidłowy montaż uszczelniacza wału korbowego w silniku Volkswagena 1.9 TDI, bardzo popularnym na naszym rynku.

0 proc. aut, które trafiłyby w ręce uczestników Mistrzostw, w ogóle by nie odpaliła. Co czwarty samochód na naszych drogach to Volkswagen z silnikiem 1.9 TDI. Wszyscy go naprawiają, ale nie każdy potrafi zrobić to prawidłowo. Nie jest to trudna czynność, trzeba po prostu pomyśleć.

Akademia Praktycznych Umiejętności - Marcin Makarewicz

Zadanie na stanowisku firmy Ferdinand Bilstein to z dobór właściwego urządzenie do pomiaru ciągłości obwodu w sprężarkach klimatyzacji, dokonanie pomiaru i oceny stanu komponentów, właściwe dobranie wymaganej ilości oleju do smarowania kompresora oraz dodatkowe pytania dotyczące właściwego działania sprężarek.

To są jedne z podstawowych czynności, jakie należy wykonać przed wymianą kompresora klimatyzacji w samochodzie.

Ferdinand Bilstein - Michał Jaroszewski

Firma Uni-Trol sprawdzała umiejętności zawodowych mechaników z wyważania koła.

Dział szkoleń Inter Cars przygotował dla zawodowych mechaników konkurencję na modelu szkoleniowym Citroena – diagnostyka układów sterowania, odnalezienie usterki i opis sposobu naprawy.

Na stanowisku magazynu dla rolników „TOP Agrar Polska” oraz firmy John Deere zawodnicy mieli za zadanie rozpoznać wskazane komponenty ciągnika rolniczego. Po raz pierwszy konkurencja z tej branży pojawiła się na Ogólnopolskich Mistrzostwach Mechaników.

Już drugi rok z rzędu w organizację Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników włącza się Organizacja Pracodawców Motoryzacyjnych Moveo.

Spotkania z zawodowymi mechanika stały się doskonałą okazją do zwrócenia im uwagi na przyszłość, jaka rysuje się przed branżą. Moja miłość do pojazdów z alternatywnymi źródłami napędowymi jest powszechnie znana, więc nie zdziwiło nikogo, że "moja" konkurencja związana była z napędem hybrydowym. Zarówno uczniowie, jak również zawodowi mechanicy musieli zmierzyć się z Hyundaiem Ioniqiem. A wniosek po przeprowadzeniu konkurencji jest jeden - mechaniacy muszą otworzyć się na nowe technologie. Tłumaczenie, że "te auta nie przyjadą do mnie na warsztat" nie ma racji bytu. Jeśli mechanik myśli o rozwijaniu swojego warsztatu musi mieć możliwość obsługiwania aut hybrydowych i elektrycznych - wiedza, uprawnienia, odpowiednie narzędzia to podstawa.

prezes Moveo - Witold Rogowski

 

Organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników są Międzynarodowe Targi Poznańskie i Fundacja Cooperatio, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz promujących rozwój edukacji technicznej. Głównymi partnerami Mistrzostw są ExxonMobilInter Cars SzkoleniaAkademia Praktycznych UmiejętnościAkademia KierowcyZF Aftermarket oraz Kolejowe Zakłady Łączności.

 

Zdjęcia: Bartosz Pniewski

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).