VECTO: Opony dla zrównoważonego rozwoju transportu | MOTOFAKTOR

VECTO: Opony dla zrównoważonego rozwoju transportu

Continental uruchomił specjalną stronę internetową, na której tłumaczy czym jest wprowadzone przez KE narzędzie VECTO.

Rozporządzenie UE w sprawie emisji obowiązuje od sierpnia 2019 r. Zegar tyka – emisja CO2 musi zostać radykalnie zredukowana do 2030 r. Aby ten cel osiągnąć w praktyce, Komisja Europejska wprowadziła narzędzie symulacyjne VECTO. Continental regularnie aktualizuje i uzupełnia szczegółowe informacje o VECTO na specjalnej stronie internetowej wszystkoovecto.pl poświęconej temu narzędziu. Producent opon premium i firma technologiczna, która w tym roku obchodzi 150-lecie swojego istnienia, przedstawia na niej rozporządzenie UE i jego znaczenie dla sektora logistyki i rynku wtórnego. Odwiedzający witrynę dowiadują się również, jak działa VECTO i jaką rolę mogą odegrać opony w obniżaniu emisji CO2.

Poznaj wyzwania i pomóż zmniejszyć emisję CO2

Poziom dwutlenku węgla emitowanego przez flotę jest bezpośrednio związany ze zużyciem paliwa i oporem toczenia opon w jej pojazdach. Opór toczenia to jeden z głównych czynników wpływających na koszty paliwa. Może stanowić nawet 30% całkowitych kosztów operacyjnych floty. Czym dokładnie są opory toczenia, jakie elementy o nich decydują i na jakie inne parametry opon wpływają, wyjaśnia Continental na  wszystkoovecto.pl. Ilustracyjny, łatwy do zrozumienia film przedstawia, w jaki sposób opory toczenia pomagają oszczędzać paliwo, a tym samym zmniejszać emisje.

 

Wybór opon jest kluczową zmienną dla producentów pojazdów ciężarowych i operatorów flot w ich wysiłkach na rzecz osiągnięcia ambitnych celów UE w zakresie emisji. Aby im to umożliwić, Komisja Europejska nawiązała współpracę z Uniwersytetem w Grazu, której rezultatem jest narzędzie symulacyjne VECTO.

 

VECTO może przewidywać emisje CO2 i zużycie paliwa w poszczególnych konfiguracjach ciężarówek. Za pomocą swojej strony Continental przynosi odpowiedzi na kluczowe pytania, wyjaśniając, jak działa VECTO, dla jakich pojazdów jest to odpowiednie narzędzie oraz jak opony mogą pomóc zmniejszyć zużycie paliwa i całkowite koszty operacyjne floty.

Standaryzacja sposobu pomiaru emisji CO2 przez pojazdy ciężarowe o dużej ładowności za pośrednictwem VECTO powinna przynieść istotne korzyści dla flot pojazdów. Może pomóc również w obniżeniu kosztów operacyjnych i spowodować, że zarządzający flotami będą mogli łatwiej porównywać różne konfiguracje pojazdów.

Fleet & Digital Solutions Manager CVT w Continental Opony Polska - Krzysztof Otrząsek

Kontekst: emisje CO2 i VECTO

Według danych UE 25% emisji CO2 z transportu drogowego w całej Europie jest generowane przez ciężkie pojazdy. Wraz z ciśnieniem w oponach, konfiguracją pojazdu i rozkładem obciążenia decydujące znaczenie dla zużycia paliwa, a tym samym poziomu emisji CO2, ma opór toczenia opon. Zgodnie z europejskim rozporządzeniem z 2019 r. określającym normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich, ich producenci muszą je obniżyć w swoich pojazdach o 15% do 2025 r., a o 30% do 2030 r. – w porównaniu do roku odniesienia od lipca 2019 r. do czerwca 2020 r., w obydwu przypadkach Rozporządzenie ma obecnie zastosowanie do pojazdów 4×2 i 6×2 o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton. Trwają dyskusje nad dalszym rozszerzeniem jego zakresu.

 

Źródło: Continental

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).