Uważaj, nie zepsuj filtra! | MOTOFAKTOR

Uważaj, nie zepsuj filtra!

person Redakcja 10/09/2021

PZL Sędziszów podpowiada majsterkowiczom na co zwracać uwagę, aby podczas montażu nie narobić więcej szkód niż pożytku przy wymianie filtra.

1. Zaopatrz się w odpowiednie narzędzia

W niektórych modelach samochodów filtr zabudowany jest głęboko w desce rozdzielczej. Aby się do niego dostać należy np. zdemontować schowek lub rozebrać fragment konsoli centralnej. Bez odpowiednio dobranych wkrętaków, nasadek lub specjalnych łyżek do demontażu tapicerki nie da się tego zrobić prawidłowo. W efekcie majsterkowicz lub mechanik pozostawiają ślady swojego działania w postaci porysowanych łebków wkrętów bądź jeszcze gorzej – widać zagięcia lub rysy na elementach deski rozdzielczej

2. Nie zostawiaj kluczyka w stacyjce

W niektórych modelach samochodów wymiana filtra wymaga demontażu podzespołów pojazdu. Przykładem jest Ford Focus Mk2, w którym aby wymienić filtr należy zdemontować pedał gazu. Wypięcie wtyczki pedału, kiedy stacyjka jest załączona może wygenerować komunikat błędu, który zaświeci się na desce rozdzielczej.

 

PZL Sędziszów zaleca, aby wszelkie prace techniczne z głową w okolicy deski rozdzielczej wykonywać przy wyjętym kluczyku. Wyeliminuje to lub przynajmniej zminimalizuje ryzyko przypadkowego odpalenia poduszki powietrznej, co w takim przypadku może spowodować kontuzje.

3. Oczyść kasetę filtra

Nie należy wkładać nowego filtra do kasety, która nie została oczyszczona. W zanadrzu warto zatem mieć odkurzacz, ponieważ z jego pomocą najłatwiej usuwa się zanieczyszczenia. Użycie sprężonego powietrza spowoduje więcej szkody niż pożytku, ponieważ wdmucha zanieczyszczenia do kanałów nawiewu.

4. Nie pognij filtra podczas montażu

Utrudniony dostęp do kasety z filtrem sprawia, że zrezygnowany majsterkowicz lub mechanik decydują się siłą wepchnąć nową część na miejsce i w ten sposób desperacko zakończyć pracę. Takie podejście najczęściej oznacza uszkodzenie elementu. Zagięcia i deformacje najprawdopodobniej nie przerwą warstwy filtracyjnej, ale filtr źle ułoży się w kasecie. W takim wypadku powietrze nie będzie oczyszczane, ponieważ między kasetą a pogniecionym filtrem pozostaną szpary.

 

PZL Sędziszów radzi – w celach treningowych możesz spróbować ponownie włożyć zdemontowany, stary filtr. Ćwiczenia powtarzaj tak długo, aż będziesz pewny, że nie uszkodzisz nowego produktu.

5. Pamiętaj o kierunku

Upewnij się, że filtr został zamontowany zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Na większości filtrów kabinowych znajdują się charakterystyczne strzałki. Wskazują one kierunek przepływu powietrza w samochodzie. Nowy filtr powinien być zamontowany właśnie według tego co pokazuje strzałka. W razie wątpliwości można oczywiście zwrócić uwagę na to jak była skierowana strzałka na filtrze zdemontowanym, ale niezależnie od tego trzeba się upewnić we własnym zakresie czy był to kierunek prawidłowy ponieważ ktoś wcześniej też mógł się pomylić.

6. Sprawdź dopasowanie

Upewnij się, że prawidłowo dobrałeś filtr i że szczelnie przylega do obudowy kasety. Kluczowe znaczenie dla skuteczności filtrowania ma dopasowanie do kasety. Warto zwrócić uwagę na to czy nowy filtr przylega do jej wnętrza prawidłowo. Jeśli tak nie jest, należy dokładnie obejrzeć zdemontowany element. Być może ma on jakąś ramkę lub warstwę filcu, którą należy przed montażem przełożyć do nowego filtra.

 

Źródło: PZL Sędziszów 

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).