Polscy nabywcy powinni ostrożniej podchodzić do samochodów używanych sprowadzanych z USA. carVertical ostrzega, że samochody kupowane na aukcjach dość często mają na swoim koncie jakieś uszkodzenia. Co więcej – statystycznie częściej niż inne mają także cofnięty licznik.
Dość rzadko zdarza się, aby samochód spędził całe swoje „życie” w jednym kraju. Zazwyczaj po kilku latach użytkowania trafia na eksport. Ogólne tendencje są takie, że samochody „przemieszczają się” na wschód. Polska była dawniej rynkiem docelowym, obecnie coraz częściej staje się punktem pośrednim w drodze np. do Ukrainy.
Z punktu widzenia polskiego kierowcy ważniejsze jest jednak to, skąd przyjeżdżają używane auta do naszego kraju i w jakim są stanie. Spośród wszystkich pojazdów sprawdzonych przez carVertical w Polsce w 2024 r., 35% zostało sprowadzonych z Niemiec, 16,1% z Francji, 12,1% z USA, 8,9% z Belgii i 5,4% z Włoch.
„Polscy nabywcy zdecydowanie preferują niemieckie marki, takie jak BMW, Audi i Volkswagen. A zatem nie zaskakuje to, że większość pojazdów jest importowana z Niemiec. Wiele samochodów w Niemczech jest zwracanych do dealerów po zakończeniu okresu leasingu, tworząc dużą podaż dobrze utrzymanych, stosunkowo nowych samochodów, które są następnie sprzedawane do krajów Europy Środkowej i Wschodniej” – mówi Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego carVertical.
Kupujący z zainteresowaniem spoglądają także na samochody z Francji i z Belgii, ponieważ trafiają się wśród nich prawdziwe okazje z bogatym wyposażeniem i w bardzo dobrym stanie technicznym. Dość ciekawe są także pojazdy z Włoch – one z kolei wyróżniają się brakiem korozji ze względu na łagodniejsze warunki klimatyczne.
Auta z USA kuszą wyposażeniem, ceną i mocą silników. Niestety – w dużej części to uszkodzone pojazdy z aukcji ubezpieczeniowych, które często są naprawiane i odsprzedawane po atrakcyjnych cenach. Chociaż czyni to z nich niedrogie alternatywy, kupujący powinni być świadomi, że czasem kupują kota w worku.
Chociaż wielu nabywców samochodów używanych w Polsce preferuje pojazdy importowane, Matas Buzelis ostrzega, że pośpiech w zawieraniu transakcji bez odpowiedniej weryfikacji może być ryzykowny. Duża liczba importowanych pojazdów ma sfałszowany przebieg lub inne wady ukryte. Wiele uszkodzonych w wypadkach samochodów jest naprawianych przy użyciu tanich, nieoryginalnych części, co może prowadzić do późniejszych awarii.
Według badania przeprowadzonego przez carVertical, samochody importowane z USA do Polski wyróżniają się negatywnie pod względem ryzyka związanego z cofaniem licznika kilometrów – aż 11,3% sprawdzonych pojazdów wykazywało rozbieżności. Na kolejnych miejscach znalazły się Włochy (7,4%), Austria (6,1%), Francja (5%) i Holandia (4,5%).
„Trudno nie zgodzić się z tezą, że samochody importowane obarczone są znacznie wyższym ryzykiem zakupu na polskim rynku aut używanych. Właśnie dlatego stanowią one niewielki procent całej oferty AUTOMOTORE. Tylko pojedyncze auta sprowadzane z zagranicy spełniają nasze rygorystyczne wymagania dotyczące przejrzystej historii, zarówno pod względem bezwypadkowości, jak i oryginalnego przebiegu. Nasi klienci doceniają tę weryfikację, często sygnowaną w raportach carVertical, skłaniając się ku bardziej niezawodnym samochodom z polskiego rynku. Jest to szczególnie ważne przy oferowaniu samochodów używanych z segmentu premium. W raportach carVertical znajdziemy informacje z polskich i przede wszystkim zagranicznych baz danych, w tym ubezpieczeniowych. Pozwalają nam one sprawdzić zakres napraw blacharsko-lakierniczych oraz zweryfikować autentyczność przebiegu” – mówi Bartosz Grzesiuk, Dyrektor Działu Sprzedaży AUTOMOTORE.
Ujawnienie manipulacji przebiegu jest nie lada wyzwaniem. Czasem jest on zmieniony jeszcze w kraju ojczystym, niekiedy zmienia się podczas transportu albo dopiero w kraju docelowym. Im większa liczba pośredników, tym trudniej ujawnić prawdziwą historię. Wszystko po to, aby zawyżyć wartość auta.
Niestety, niektóre kraje nie zawsze udostępniają dane dotyczące historii pojazdu, co sprzyja nieuczciwym sprzedawcom. Istotne jest, aby dostawcy danych i firmy udostępniały dane motoryzacyjne w celu zwiększenia przejrzystości na rynku. W niektórych przypadkach kupujący nie zdają sobie sprawy z tego, jak długą drogę przebył samochód i ilu miał właścicieli, zanim pojawił się w ogłoszeniach. Pozwala to na ukrycie poważnych kwestii, takich jak wcześniejsze wypadki, rzeczywisty przebieg, a nawet rejestry kradzieży.
carVertical zachęca do weryfikowania historii pojazdu przed zakupem, ale przypomina jednocześnie, że to nie wszystko. Warto także odwiedzić profesjonalny serwis i zapoznać się ze stanem technicznym – szukając śladów powypadkowych napraw oraz objawów poważnych usterek mechanicznych.
Metodologia:
W badaniu carVertical przeanalizowano raporty historii pojazdów zakupione przez klientów firmy w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Importowane samochody zostały policzone według kraju pochodzenia, obliczono ich odsetek i odpowiednio uszeregowano. Kraje importu najbardziej podatne na oszustwa związane z licznikami kilometrów zostały zidentyfikowane poprzez wybranie dziesięciu największych rynków importowych w każdym kraju i uszeregowanie ich na podstawie odsetka pojazdów z cofniętymi licznikami kilometrów.
Źródło: carVertical
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: