Awarii może ulec zarówno wspomniana poduszka, jak i łożysko kulkowe.
Uszkodzenia elementu gumowego mogą być następujące:
- rozerwanie lub rozwarstwienie gumy
- zmniejszenie lub zwiększenie twardości gumy
- zmiana struktury gumy
Rozerwanie gumy może być wynikiem wypadku, eksploatacji pojazdu po złych nawierzchniach, czy działania nadmiernych sił w wyniku uszkodzenia, np. sprężyny lub amortyzatora.
Zmiana twardości gumy jest wynikiem jej starzenia lub działania zmiennych (wysokich i niskich) temperatur.
Z kolei zmiana struktury gumy może być efektem działania agresywnych czynników w postaci olejów, płynów, zasolonej wody oraz zmiennych temperatur.
Każda z opisanych usterek elementów gumowych może mieć konsekwencje w postaci zmniejszenia komfortu i pogorszenia własności jezdnych.
Zmniejszenie komfortu może polegać na hałaśliwej pracy zawieszenia (stuki, piski, drgania przenoszone na nadwozie).
Uszkodzenie tego elementu może spowodować zmiany w geometrii zawieszenia i wynikające z tego pogorszenie bezpieczeństwa. Nie posiadająca odpowiedniej sztywności guma może też dawać poczucie „pływania” samochodu przy pokonywaniu zakrętów czy nierówności.
Do usterek łożyska tocznego zaliczamy korozję oraz uszkodzenia mechaniczne, polegające na wykruszeniu bieżni lub zniszczeniu koszyczka elementów tocznych.
W celu zapewnienia ochrony przed korozją, łożysko posiada odpowiednie uszczelnienia. Jeśli ulegną one uszkodzeniu, to do wnętrza łożyska dostaje się woda, sól i zanieczyszczenia, stale powodując jego szybką destrukcję. W skrajnych przypadkach uszkodzenia uniemożliwiają obrót łożyska. W samochodach bez wspomagania kierownicy objawem takiej usterki jest konieczność użycia dużej siły do skręcenia kół. Jeśli samochód posiada wspomaganie, to usterka może być trudna do wykrycia.
W przypadku całkowitego zablokowania łożyska następuje skręcanie sprężyny lub jej obrót w gniazdach mocujących. Może to spowodować uszkodzenie zarówno sprężyny, jak i innych części z nią współpracujących, włącznie z wyrwaniem punktów mocujących do nadwozia. Objawem zatarcia łożyska często są stuki pojawiające się podczas kręcenia kierownicą na postoju. Jeśli w tym czasie dotkniemy sprężyny to wyczujemy pojawiające się w niej okresowo naprężenia.
W przypadku uszkodzenia mechanicznego (np. w wyniku uderzenia w coś kołem) także mogą pojawiać się okresowe stuki, zarówno przy kręceniu kierownicą, jak i przy pokonywaniu nierówności.
Po stwierdzeniu uszkodzenia łożyska górnego mocowania amortyzatora, należy wymienić je na nowe. Także przy wykonywaniu innych prac związanych z demontażem kolumny.