Po naprawie układu rozrządu zdarza się urwanie zaworu. Najczęstszą przyczyną jest błąd montażowy: ukośne osadzenie sprężyny zaworu.
Jeśli sprężyna zaworu została zamontowana ukośnie, działają na nią nierównomierne siły, ponieważ już przy zamkniętym zaworze sprężyna jest ściskana mocniej z jednej strony. Po otwarciu zaworu sprężyna jest dociskana do bloku, a skok wałka rozrządu generuje ekstremalnie duży moment zginający w górnej części trzonka zaworu.
Zdjęcie 1: Ukośnie osadzona sprężyna zaworu
Może to spowodować jego złamanie na wysokości najniższego rowka. Zawór spada do komory spalania, gdzie zakleszcza się pomiędzy tłokiem a głowicą cylindra i ulega mocnemu zdeformowaniu.
Cechy charakterystyczne tego typu uszkodzenia:
- Uszkodzenie następuje bezpośrednio po naprawie;
- Pęknięcie zaczyna się na wysokości trzeciego rowka i przebiega w poprzek trzonka zaworu (patrz zdjęcie 2);
Zdjęcie 2: Pęknięcie zaworu w okolicy najniższego rowka
- Zamki zaworów są częściowo zdeformowane w okolicy mostków
- Ślady nierównomiernego nacisku na powierzchni przylegania sprężyny zaworu w głowicy cylindra (patrz zdjęcie 3)
Zdjęcie 3: Ślady nacisku w głowicy cylindra
- Powierzchnia pęknięcia ma strukturę typową dla gwałtownego pęknięcia (patrz zdjęcie 4)
Zdjęcie 4: Złamany zawór
Zdjęcie 5: Typowy wygląd uszkodzenia po złamaniu zaworu
WAŻNE! Podczas montażu sprężyn zaworowych należy zapewnić ich prawidłową pozycję w głowicy cylindra! W przypadku montażu nowych zaworów zawsze wymieniać również zamki zaworów!
Treść artykułu pochodzi z Technical Messengera Mahle Aftermarket 3/2019.
Źródło: Mahle