Urwanie zaworu przez przekrzywienie sprężyny | MOTOFAKTOR

Urwanie zaworu przez przekrzywienie sprężyny

person Redakcja 6/12/2019

Po naprawie układu rozrządu zdarza się urwanie zaworu. Najczęstszą przyczyną jest błąd montażowy: ukośne osadzenie sprężyny zaworu.

Jeśli sprężyna zaworu została zamontowana ukośnie, działają na nią nierównomierne siły, ponieważ już przy zamkniętym zaworze sprężyna jest ściskana mocniej z jednej strony. Po otwarciu zaworu sprężyna jest dociskana do bloku, a skok wałka rozrządu generuje ekstremalnie duży moment zginający w górnej części trzonka zaworu.

Zdjęcie 1: Ukośnie osadzona sprężyna zaworu

Może to spowodować jego złamanie na wysokości najniższego rowka. Zawór spada do komory spalania, gdzie zakleszcza się pomiędzy tłokiem a głowicą cylindra i ulega mocnemu zdeformowaniu.

Cechy charakterystyczne tego typu uszkodzenia:

  • Uszkodzenie następuje bezpośrednio po naprawie;
  • Pęknięcie zaczyna się na wysokości trzeciego rowka i przebiega w poprzek trzonka zaworu (patrz zdjęcie 2);
Zdjęcie 2: Pęknięcie zaworu w okolicy najniższego rowka
  • Zamki zaworów są częściowo zdeformowane w okolicy mostków
  • Ślady nierównomiernego nacisku na powierzchni przylegania sprężyny zaworu w głowicy cylindra (patrz zdjęcie 3)
Zdjęcie 3: Ślady nacisku w głowicy cylindra
  • Powierzchnia pęknięcia ma strukturę typową dla gwałtownego pęknięcia (patrz zdjęcie 4)
Zdjęcie 4: Złamany zawór
Zdjęcie 5: Typowy wygląd uszkodzenia po złamaniu zaworu

WAŻNE! Podczas montażu sprężyn zaworowych należy zapewnić ich prawidłową pozycję w głowicy cylindra! W przypadku montażu nowych zaworów zawsze wymieniać również zamki zaworów!

 

Treść artykułu pochodzi z Technical Messengera Mahle Aftermarket 3/2019.

 

Źródło: Mahle

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).