Ursus wkracza na nowe tory | MOTOFAKTOR

Ursus wkracza na nowe tory

person Joanna Piszcz 22/09/2016

Ursus to już nie tylko ciągniki. To także pierwszy w portfolio producenta użytkowy pojazd elektryczny, autobusy z napędem hybrydowym i elektrycznym, a w planach samochód użytkowy do 3,5 tony.

Ostatnio dziennikarze mieli okazję zwiedzić nową halę produkcyjne w Lublinie i zobaczyć jak powstają.

 

Polski producent ciągników zaprezentował ostatnio dwie premiery – lekki dostawczy pojazd elektryczny marki Ursus oraz nową halę produkcyjną. Na tym jednak nie kończą się plany i marzenia prezesa spółki, Karola Zarajczyka, który chciałby, aby fabryka i centrum badawczo-rozwojowe Ursusa w Lublinie przekształciło się w polskie centrum elektromobilności.

Segment pojazdów elektrycznych to jeden z najbardziej perspektywicznych segmentów rozwoju w Europie w związku z unijnymi wymogami ograniczenia emisji CO2. Premiera samochodu dostawczego pokazuje kierunek dalszego rozwoju spółki. Ursus chce być w czołówce europejskich graczy na tym rynku i dlatego od kilku lat z sukcesem rozwijamy dział środków transportu zasilanych "zieloną" energią. Karol Zarajczyk

 

Nowy pojazd użytkowy Ursus został wyprodukowany w 100-proc. z polskich części. Na razie jest to prototyp, ale producent jest w stanie w każdej chwili wdrożyć go do produkcji, jeśli będą zainteresowani klienci. Samochód jest dwuosobowy i niemal bezgłośny – może służyć np. do przewożenia poczty, czy przesyłek kurierskich. Masa auta nie przekracza 600 kg. Pojazd został stworzony w oparciu o lekką, aluminiową ramę, a do jego budowy wykorzystano materiały kompozytowe. Ursus oferuje w tej chwili samochód z napędem na tylne koła, ale planują również wprowadzenie modelu z napędem 4×4. Pojazd może być wykorzystywany np. do wykonywania nocnych dostaw. Bardzo dobrze sprawdzi się także w firmach komunalnych.

Chcemy zaoferować samochód, między innymi firmom transportowym oraz służbom komunalnym w miastach i gminach. Dostawczy pojazd elektryczny o niskich kosztach eksploatacji, spełniający wymogi ograniczenia emisji CO2 może być optymalnym rozwiązaniem na potrzeby władz lokalnych. Karol Zarajczyk

 

To niejako powrót do korzeni. Ursus przed II wojną światową zajmował się, obok produkcji ciągników, także produkcją m.in. motocykli na potrzeby Poczty Polskiej, autobusów czy samochodów wojskowych.

 

Wraz z premierą swojego pierwszego elektrycznego pojazdu użytkowego Ursus otworzył także nową halę produkcyjną w Lublinie. Realizacja inwestycji, czyli remont już istniejącej hali dawnej fabryki samochodów ciężarowych, zajęła 7 miesięcy, a jej koszt to 6,5 mln zł. W nowej hali są produkowane między innymi ciągniki, pojazdy elektryczne, pojazdy wojskowe, autobusy i trolejbusy. Producent zaprezentował swój nowy obiekt dziennikarzom.

To lubię nabardziej, hale z duszą z lat 50-tych, 60-tych. To tutaj znajduje się m.in. pierwsza linia produkcyjna ciągników na rynki afrykańskie. Karol Zarajczyk

 

Ciągniki powstają tutaj od zera, wszystkie części z wyjątkiem silników, to dzieło pracowników fabryki.

Montaż jednego ciągnika trwa około 40 godzin.

W ciągu zaledwie 5-ciu lat z sukcesem odbudowaliśmy potęgę marki Ursus i stworzyliśmy nowoczesne zaplecze produkcyjne. Nowa hala fabryczna jest częścią planu inwestycyjnego o wartości ponad kilkudziesięciu mln zł zrealizowanego w ciągu ostatnich lat. Nowa hala to większy potencjał produkcyjny, potrzebny dla dalszego rozwoju Ursusa. Karol Zarajczyk

 

Ursus posiada w tej chwili trzy zakłady produkcyjne, gdzie zatrudnia łącznie ponad 800 osób. W ofercie spółki jest ponad 80 rodzajów maszyn. Firma produkuje rocznie ok. 1,2 tysiąca ciągników i kilka tysięcy maszyn rolniczych.

Znajdujemy się w obiekcie, który ma powierzchnię 26 tys. metrów kwadratowych. Cały ten budynek został przez nas odrestaurowany. Znajduje się tutaj 5 linii montażowych - trzy przeznaczone do montażu ciągników, kolejne dedykowane dla autobusów i innych pojazdów. Docelowo zamierzamy osiągnąć moce produkcyjne do 5 tys. ciągników rocznie. Marek Włodarczyk dyrektor handlowy Ursus

 

W nowo otwartej hali powstają także autobusy elektryczne. Ursus wykorzystuje korzystną koniunkturę na rynkach unijnych, w tym w Polsce, jeśli chodzi o pojazdy z tego typu napędem. W najbliższych latach duża część środków unijnych zostanie skierowana na wymianę taboru transportu miejskiego na tabor ekologiczny, w związku z europejskimi wymogami zielonego transportu. Według analiz spółki, w perspektywie najbliższych 3 lat, tylko w polskich miastach odbędą się przetargi na zakup 500-600 nowych autobusów elektrycznych. Poza granicami Polski w najbliższym czasie Ursus weźmie udział w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu, Republice Czeskiej i Meksyku na łączną liczbę ponad 500 szt. autobusów elektrycznych. Produkowane przez Ursus pojazdy elektryczne, a także projektowany autobus z napędem wodorowym są odpowiedzią na zwiększające się zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji. Spółka aktualnie ma w swojej ofercie dwa elektryczne autobusy – Ursus City Smile oraz Ursus Ekovolt.

 

Elektryczne autobusy Ursusa są bardzo dobrze przyjmowane na polskim rynku. Wożą już mieszkańców Lublina, a wkrótce zobaczymy je również na ulicach kolejnych polskich miast. W ostatnich dniach Ursus wygrał przetarg na dostawę autobusów niskopodłogowych dla Torunia. Podstawowy zakres kontraktu obejmuje dostarczenie 3 autobusów Maxi i 2 autobusów Midi za kwotę 4,7 mln zł, a maksymalny zakres to 8 autobusów Maxi i 2 autobusy Midi za 9,4 mln zł. Dostawy mają być realizowane w 2016 r. Autobusy elektryczne Ursusa trafią także do Warszawy – stolica kupi 10 elektrycznych autobusów miejskich za blisko 25 mln zł.

 

Zdjęcia: Ursus

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).