Ursus: udane trzy kwartały 2015 | MOTOFAKTOR

Ursus: udane trzy kwartały 2015

person Joanna Piszcz 17/11/2015

W pierwszych dziewięciu miesiącach roku wartość sprzedaży producenta wzrosła o 62 proc.

Wyniki za pierwsze trzy kwartały to efekt skokowego wzrostu sprzedaży zagranicznej w związku z realizacją kontraktu w Etiopii, przy wsparciu sprzedaży w kraju. Sukces Ursusa wynika z dywersyfikacji produktów w segmentach rolniczych i ich dopasowaniu do poszczególnych rynków eksportowych oraz rozwoju segmentu transportu miejskiego. Karol Zarajczyk Prezes Ursus S.A.

 

Narastająco w trzech pierwszych kwartałach 2015 przychody grupy wyniosły 214,1 mln zł – jest to wzrost o 62 proc w porównaniu z analogicznym okresem 2014. Ze sprzedaży krajowej spółka osiągnęła przychód na poziomie 100,7 mln – 16 proc. wzrostu, zaś ze sprzedaży zagranicznej 113,4 mln zł, co daje 153 proc. wzrostu.

 

Przychody ze sprzedaży ciągników w kraju wyniosły 33,7 mln zł, jest to wzrost 13 proc rok do roku. Po pierwszych trzech kwartałach 2015 r. spółka (na podst. danych CEPiK) odnotowała wzrost udziału rejestracji ciągników Ursus z 1,9 proc. do 3,1 proc. (udziału w rynku), co oznacza wzrost o 36 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

 

Sprzedaż maszyn rolniczych, takich jak: linie do zbioru, rozrzutniki czy naczepy, pozostała na stabilnym poziomie i wyniosła 31,3 mln zł, co oznacza wzrost o 3 proc.. Firma na bieżąco rozwija swoją sieć dilerską pod kątem zapewnienia optymalnego dostępu do wyrobów spółki oraz serwisu. Powołano nową spółkę Ursus Zachód, której celem jest sprzedaż ciągników i maszyn w północno-zachodniej części kraju.

 

Grupa zamknęła także realizację ważnego kontraktu na dostawę trolejbusów dla Lublina i przekazała ostatnie 19 sztuk pojazdów na kwotę 26,4 mln zł (tym samym spółka zrealizowała wszystkie transze umowy o łącznej wartości 52,8 mln zł). Miało to znaczący wpływ na wynik spółki po trzech kwartałach 2015. Firma sprzedała także ZTM Lublin autobus ekologiczny Ursus Ekovolt, który otrzymał europejską homologację. Łączne przychody ze sprzedaży trolejbusów i autobusów w tym czasie wyniosły 28,1 mln zł.

 

Sprzedaż zagraniczna w trzech pierwszych kwartałach 2015 wzrosła o 153 proc. do poziomu 113,4 mln zł. To efekt realizacji dwóch ostatnich wysyłek ciągników w ramach kontraktu etiopskiego z firmą METEC o wartości 80,7 mln zł. W ramach kontraktu w mieście Adama w Etiopii uruchomiono montownię ciągników spółki, gdzie zatrudnienie znaleźli lokalni pracownicy.

 

W okresie trzech pierwszych kwartałów 2015 spółka odnotowała zysk brutto ze sprzedaży na poziomie 41,2 mln zł – 89 proc. wzrostu. Zysk na działalności operacyjnej wzrósł do 11,5 mln zł (7,3 mln zł w I-III kw. 2014 r.). Spółka zakończyła pierwsze trzy kwartały zyskiem netto w wysokości 3,33 mln zł wobec 3,26 mln rok wcześniej, co oznacza wzrost o 7 proc.

 

W listopadzie spółka zakończyła ofertę publiczną akcji, w wyniku której Ursus uzyska 32,5 mln zł na dalszy rozwój. Środki pozwolą na realizację kluczowych projektów, istotnych dla budowania pozycji spółki i jej produktów na rynku w kraju i za granicą.

 

Firma konsekwentnie realizuje strategię budowania pozycji kluczowego producenta i dystrybutora ciągników oraz maszyn rolniczych na terenie Polski oraz na wybranych rynkach zagranicznych. Po udanych debiutach ciągników o mocy poniżej 74 KM i powyżej 110 KM, w 2015 r. Ursus z sukcesem wprowadził do oferty 10 nowych produktów, w tym 6 modeli przyczep i 4 modele ciągników (C-360, C-380, C-380M, C-382) o mocy 75 KM. W drugiej połowie roku spółka zaplanowała wprowadzenie na rynek kolejnego modelu ciągnika Ursus o mocy 150 KM oraz wzbogacić swoją ofertę produktową o ciągniki z zakresu mocy 50-60 KM o wersję bez kabiny – typu “ROPS”.

 

Rozwój oferty dotyczy także maszyn rolniczych. Ursus wprowadził do sprzedaży nową gamę przyczep dwuosiowych serii D o różnej ładowności, które można wykorzystywać także w budownictwie. W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, w IV kw. 2015 spółka planuje wprowadzenie nowych rozwiązań konstrukcyjnych w ładowaczach czołowych TUR, które zwiększą ich funkcjonalność i estetykę wykonania.

 

We wrześniu Ursus otrzymał pozytywną rekomendację z NCBiR na otrzymanie dofinansowania do projektu konstrukcji transmisji Vigus (układu przeniesienia napędu). Spółka zamierza rozbudować linię ciągnikową w mocach wyższych 100-180 KM opartą na własnej transmisji. Konstrukcja własnej transmisji, która jest najważniejszym układem mechanicznym każdego ciągnika, pozwoli uniezależnić się od dostawców zewnętrznych, dzięki temu część marży, która do tej pory trafiała do dostawców, pozostanie w spółce. Firma zamierza także sprzedawać samą transmisję na rynki unijne. Pozwoli to na osiągnięcie 15 proc. udziału w rynku polskim oraz zwiększenie sprzedaży zagranicznej o 30 proc. w perspektywie 2-3 lat.

 

Ursus zamierza nadal rozwijać kontakty i relacje z partnerami handlowymi w celu pozyskania kolejnych zamówień. Istotnym partnerem są firmy działające na rynkach skandynawskich i wschodnich oraz w takich krajach jak Czechy, Słowacja, Węgry, Belgia, Holandia, Słowenia i Chorwacja, gdzie eksportowane są wyroby z pełnej oferty spółki.

 

Spółka podejmuje działania na rzecz odbudowy pozycji marki Ursus na rynkach pozaeuropejskich, szczególnie na rynkach afrykańskich. W ostatnich tygodniach firma zawarła dwa znaczące kontrakty w Afryce – z firmą Ethopian Sugar Corporation oraz tanzańską firmą SUMA JKT na dostawy łącznie ponad 2500 ciągników oraz oprzyrządowania i części zamiennych o łącznej wartości ponad 85 mln dolarów. Dostawy będą realizowane w IV kwartale 2015 oraz pierwszych trzech kwartałach 2016 r.

Zawarcie kolejnych kontraktów w Afryce jest elementem szerokiej ekspansji Ursusa na tym kontynencie. Nasze ciągniki z sukcesem konkurują z dostawcami chińskimi czy hinduskimi ze względu na prostotę wykonania, jakość stosowanych podzespołów. Wartością dodaną jest fakt, iż w ramach naszej oferty, przekazujemy afrykańskim partnerom technologię oraz wspieramy zatrudnienie lokalnych pracowników przy montażu ciągników na miejscu. Karol Zarajczyk

 

Po udanej realizacji dostaw trolejbusów i autobusu elektrycznego dla miasta Lublina, spółka zamierza rozwijać segment transportu miejskiego. Spółka zakłada, że w najbliższych latach w europejskich miastach zostaną rozpisane przetargi na zakup ok. 1000 autobusów niskoemisyjnych. Wynikać to będzie z dofinansowania zakupu ekologicznych środków transportu ze środków UE, która promuje niskoemisyjny transport w miastach.

 

Branża oczekuje zwiększonego popytu krajowego na nowe modele ciągników i maszyn rolniczych, w związku z realizacją ostatnich płatności ARiMR ze starej perspektywy finansowej UE. Na koniec roku liczba zarejestrowanych ciągników marki Ursus może wynieść ponad 400 sztuk.

 

W 2016 r. spółka spodziewa się kolejnych wzrostów sprzedaży wynikających z uruchomienia środków na zakup sprzętu rolniczego z unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, którego budżet wyniesie 13,5 mld euro oraz realizacji zawartych kontraktów zagranicznych.

 

Źródło: Ursus

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).