Ursus: spadek wartości sprzedaży w 2016 r. | MOTOFAKTOR

Ursus: spadek wartości sprzedaży w 2016 r.

Grupa Ursus zamknęła ubiegły rok przychodami na poziomie 284,4 mln zł - to spadek o 12 proc. spowodowany inwestycjami spółki w elektromobilność i ekspansją zagraniczną.

W minionym roku Ursus był liderem sprzedaży na rynku ciągników w Polsce, co przełożyło się na dwucyfrowy wzrost przychodów w kraju oraz udział w rynku na poziomie 10,3 proc. Zyski pozostawały pod presją rozwoju w segmencie elektromobilności oraz ekspansji na kolejnych rynkach zagranicznych. Działania rozwojowe spółki powinny zaowocować poprawą wyników w latach 2017-2018.

prezes spółki Ursus - Karol Zarajczyk

 

W ciągu roku 2016 sprzedaż ciągników Ursusa na polskim rynku wzrosła o 23 proc., dając w ten sposób skonsolidowany przychód wysokości 155,1 mln zł. Za to udział rejestracji ciągników Ursusa na rynku krajowym wzrósł do 10,3 proc. w 2016 r. wobec 3,5 proc. w 2015 r. Spółka zanotowała też wzrost rejestracji swoich ciągników na poziomie 107 proc. przy ogólnym spadku rejestracji w Polsce na poziomie 31 proc. W tym okresie słynna seria C ciągników Ursusa wzbogaciła się o 3 nowe modele wyposażone w nowoczesny układ przeniesienia napędu z funkcjami Power Shift i Power Shuttle oraz w silnik spełniający wymagania normy emisji spalin Euro IIIB. Dobrze też ułożyła się sytuacja Grupy na rynku transportu miejskiego za sprawą wygranych przetargów w Warszawie i Toruniu na dostawę elektrycznych autobusów.

 

Na rynkach zagranicznych skonsolidowane przychody wyniosły 129,3 mln zł, co oznacza spadek w porównaniu z rokiem 2015 o 35 proc. Spowodowało to m.in. opóźnienie w realizacji kontraktu z tanzańską spółką National Development Corporation. Przychody osiągnięte w 2016 r. zawierają przychody z realizacji umowy z etiopską spółką Ethiopian Sugar Corporation o wartości 58,8 mln zł oraz z tanzańską spółką National Development Corporation o wartości 31,3 mln zł. Pozostała część wysyłek do Tanzanii o wartości 197,3 mln zł zostanie zrealizowana w I półroczu 2017 r.

Aktywnie działamy za granicą i pozyskujemy nowych odbiorców. Obecnie Ursus sprzedaje swoje produkty w wielu krajach Europy Zachodniej i Środkowej oraz na rynkach wschodnich, a w szczególności w takich krajach jak: Czechy, Szwecja, Niemcy, Norwegia, Holandia, Węgry, Chorwacja, Irlandia, Litwa i Grecja.

- Karol Zarajczyk

 

Zysk brutto Grupy ze sprzedaży w 2016 r. wyniósł 52,3 mln zł, czyli o 23 proc. mniej niż przed rokiem. Na działalności operacyjnej po uwzględnieniu pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych Grupa wykazała stratę na poziomie 2,6 mln zł, w porównaniu do zysku 16,1 mln zł z 2015 r. Spadek zysków związany był z kosztami rozwoju w segmencie elektromobilności oraz budowaniem pozycji na wybranych rynkach zagranicznych. W 2016 r. Grupa Ursus odnotowała zysk netto w wysokości 17,1 mln zł, wobec 7,7 mln zł w 2015 r.

 

W bieżącym roku spółka dalej będzie się rozwijała w oparciu o polski rynek (wprowadzenie do oferty nowych modeli ciągników) oraz dobrze prosperujące rynki zagraniczne (Etiopia, Tanzania, Algieria, Namibia, Iran). Posiada ona w tej chwili kontrakty na blisko 230 mln zł, które mają być w tym roku zrealizowane. Tak jak w 2016, również w tym roku spółka chce przeznaczyć 22 mln zł na inwestycje.

Wraz z wprowadzeniem do oferty nowych modeli ciągników Zarząd zakłada, że ich sprzedaż w kolejnych okresach będzie rosła, jednocześnie zwiększając udział ciągników Ursus w całym rynku sprzedaży.

- Karol Zarajczyk

 

Wpływ na osiągnięte wyniki spółki w kolejnych okresach będzie miało uruchomienie dopłat unijnych z perspektywy na lata 2014-2020. W ramach realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Polska będzie miała do wykorzystania 13,5 mld euro. Spółka oczekuje wzrostu zainteresowania ofertą swoich produktów i zwiększenie wolumenu ich sprzedaży w kolejnych okresach.

 

Źródło: Ursus

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).