Unia Europejska winna cofaniu liczników?

person Adrian Januszkiewicz 16/01/2020

Zdaniem ekspertów, dostęp do informacji o autach używanych sprzedawanych na terenie Unii ułatwił by walkę z cofaniem liczników na terenie całej Wspólnoty.

Pojawiają się głosy, że Gdybyśmy byli prawdziwą wspólnotą europejską nie byłoby mowy o cofaniu licznika.

Odpowiedzialność za zły stan techniczny pojazdów przyjeżdżających do Polski ponoszą również kraje wspólnotowe, utrudniające dostęp do informacji obcokrajowcom. Piotr Korab ekspert autobaza.pl

 

Od pierwszych dni stycznia z różnych miejsc Polski dobiegają informacje o wykryciu korekty licznika podczas kontroli drogowej prowadzonej przez policję. Ujawnione dotąd korekty liczyły od 2 tys. do nawet 400 tys. km.

 

Prowadzone kontrole na pewno ukrócą ten proceder na terytorium naszego kraju, jednak na pewno całkowicie go nie wyeliminują. Dopóki pojazdy importowane do Polski będą miały zatajoną przeszłość dopóty problem będzie istniał.

Baza danych jest, ale pojazdu importowanego nie sprawdzisz

Okazuje się, że poszczególne kraje europejskie troszczą się o bezpieczeństwo i stan techniczny pojazdów, ale tylko do momentu, kiedy poruszają się one po terytorium ich kraju. W momencie przekroczenia granicy, ich dane wcześniej widniejące w bazie stają się niedostępne dla obcokrajowców. Dotyczy to np. pojazdów z Niemiec.

 

Stan licznika każdego samochodu w ramach UE powinno się sprawdzać w jednej bazie. Rozwiązałoby to problem z cofaniem licznika przy imporcie – takie wypowiedzi użytkowników można znaleźć na rodzimych portalach publikujących kolejne informacje o wykryciu cofnięcia licznika podczas kontroli policji.

 

Powiedzmy szczerze, że zatajanie informacji o stanie technicznym pojazdów, niewiele ma wspólnego z ochroną danych osobowych i RODO – takie właśnie argumenty podnoszone są przy ograniczeniach dostępu do danych.

 

Mają na celu przede wszystkim ułatwić sprzedaż samochodu za granicę. Tak, aby się go po prostu pozbyć i zataić skalę procederu pozbywania się wyeksploatowanych i przestarzałych technicznie pojazdów, które m.in. trafiają do Polski. Cofanie liczników to tylko ułamek patologii, na której dorabiają się nie tylko nieuczciwi sprzedawcy, ale również kraje eksportujące na wielką skalę takie pojazdy.

 

Źródło: VIN-Info

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).