Układ chodzenia - jak przygotować przed wakacjami? | MOTOFAKTOR

Układ chodzenia - jak przygotować przed wakacjami?

O tym jak przygotować układ chłodzenia w aucie do wyzwań sezonu wakacyjnego mówią eksperci Liqui Moly.

Płukanie układu chłodzenia

Silnik w sezonie wakacyjnym jest szczególnie narażony na usterki układu chłodzenia. Korki i wysoka temperatura sprawiają, że nawet najmniejsza usterka, taka jak zanieczyszczenie chłodnicy czy drobne wycieki mogą doprowadzić do poważnej awarii. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji warto regularnie przy okazji wymiany płynu chłodniczego przeczyścić cały układ chłodzenia i prewencyjnie dolać preparat uszczelniający.

 

Na wstępie warto przypomnieć, że wymiana płynu chłodniczego powinna być wykonywana co dwa lata. Płyn nie tylko chłodzi silnik, ale też chroni go przed korozją i smaruje uszczelnienia pompy wody.

Płukanie obowiązkowe

Warto pamiętać, że z biegiem czasu płyn chłodniczy powoli traci swoje właściwości i właśnie dlatego trzeba go okresowo wymieniać. Przy okazji tego zabiegu Liqui Moly poleca wypłukanie układu chłodzenia które należy wykonać profilaktycznie przy każdej wymianie płynu. W układzie chłodzenia osadza kamień kotłowy, rdza i resztki oleju. Oprócz zmniejszenia wydajności całego układu zanieczyszczenia mogą np. zablokować termostat i doprowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą.

 

Oczyszczacz chłodnicy Liqui Moly nr 2699

Wystarczy wlać do zbiorniczka wyrównawczego lub chłodnicy preparat płuczący Liqui Moly nr 2699 lub zastosować koncentrat (1 l starcza na 50 litrów płynu).  W przypadku działania profilaktycznego preparat należy wlać do starego płynu i uruchomić silnik na około 20 minut, oczywiście podczas tego procesu należy włączyć ogrzewanie.

 

Systematyczne stosowanie płukanki pozwoli na uniknięcie zapchania nagrzewnicy i poprawi wydajność całego układu. Jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym znajdują się ślady oleju to w pierwszej kolejności należy wylać stary płyn i nalać wody demineralizowanej.

 

Dopiero teraz aplikujemy płukankę. W tym przypadku również uruchamiany silnik na około 20 minut. Jeżeli po zastosowaniu płukanki płyn nadal będzie brudny należy całą procedurę powtórzyć.

Sposób na wycieki

Nieszczelność układu chłodzeni jest bardzo niebezpieczna dla silnika. Utrata płynu grozi uszkodzeniem silnika, a w najgorszym przypadku wypaleniem uszczelki pod głowicą.

 

Uszczelniacz chłodnicy Liqui Moly nr 8347

Oczywiście można naprawić lub wymienić uszkodzone elementy, ale nie zawsze mamy na to czas i pieniądze lub usterka wydarzy się w trasie. W takim przypadku idealnie sprawdzi się preparat do uszczelniania nieszczelności Liqui Moly nr 8347 150 ml na 5l litrów płynu lub koncentrat nr 20457 250 ml na 40 litrów płynu.

 

Najczęściej mamy do czynienia z wyciekami płynu chłodniczego na zewnątrz, ale często zdarza się, że płyn przenika do komory spalania, a to objawia się intensywnym białym dymem wydobywającym się z rury wydechowej. Niezależnie od rodzaju usterki w awaryjnej sytuacji Liqui Moly poleca zastosowanie uszczelniacza.

 

Co ważne uszczelniacz można stosować profilaktycznie przy okazji każdej wymiany płynu. Preparat jest aktywny przez cały czas eksploatacji płynu. Dzięki temu zabiegowi zabezpieczamy silnik na wypadek pojawiania się małych nieszczelności. Preparat nie brudzi płynu, nie zapycha nagrzewnicy i skutecznie niweluje nieszczelności i wycieki.

Jak to działa?

Polimerowe cząstki znajdujące się w preparacie reagują z powietrzem i spalinami dzięki czemu tworzą trwałą powłokę, która uszczelnia wyciek.

 

Co ciekawe taka prowizoryczna naprawa sprawdza się na długi czas. Preparat będzie krążył w układzie chłodzenia, a w razie awarii uszczelni uszkodzone miejsce.

 

Preparat wystarczy wlać do układu chłodzenia uruchomić silnik i …gotowe.

 

Uszczelniać można stosować razem z płynem chłodniczym, a w sytuacji awaryjnej również z wodą.

 

Pamiętajmy, że zagotowanie płynu chłodniczego może doprowadzić do usterki uszczelki pod głowicą i zwichrowania tejże. W ekstremalnych przypadkach przegrzanie silnika może doprowadzić do nieodwracalnego odkształcenia cylindrów, uszkodzenia pierścieni tłokowych (utraty sprężystości), a nawet może przyczynić się do zatarcia silnika.

 

Artykuł sponsorowany przez Liqui Moly

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).