UFI na targach Poznań Motor Show | MOTOFAKTOR

UFI na targach Poznań Motor Show

Na targach Poznań Motor Show 2025 firma UFI Filters zaprezentowała filtry kabinowe do Tesli Model Y oraz innowacyjny system filtracji do nowego Porsche 911 (992.2).

  • Filtry kabinowe UFI Filters do Tesli Model Y dostępne na rynku aftermarket.
  • UFI MULTITUBE: innowacyjny system filtracji do nowego Porsche 911 (992.2).
  • UFI Filters potwierdza pozycję lidera w systemach filtracji dla Formuły 1, zaopatrując 10 na 10 zespołów.
  • Czyste powietrze w samochodzie dzięki wysokiej jakości filtrów UFI Filters.

UFI wprowadza do katalogów aftermarket UFI i SOFIMA filtry kabinowe do Tesli Model Y, jednego z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych. Filtracja powietrza w kabinie Tesli Model Y ma specyficzny charakter, ponieważ obejmuje dwie identyczne jednostki z dwoma rodzajami filtrów: HEPA (wysokowydajny filtr cząstek stałych) i filtr z węglem aktywnym.
Filtr HEPA jest odpowiedzialny za zatrzymywanie nie tylko najmniejszych cząstek, ale także zanieczyszczeń biologicznych, takich jak wirusy, bakterie i zarodniki. Natomiast filtr z węglem aktywnym zapobiega przedostawaniu się gazów i nieprzyjemnych zapachów do kabiny. Obydwa produkty są teraz dostępne w katalogach UFI i SOFIMA jako oddzielne zestawy z własnym oznaczeniem, aby umożliwić łatwe rozróżnienie pomiędzy zestawem HEPA (53.519.00) a zestawem węglowym (54.531.00).

Paolo Cataldi, Aftermarket Business Unit General Manager UFI Filters, mówi: „Dostępność na rynku wtórnym filtrów kabinowych HEPA i z węglem aktywnym do Tesli Model Y, wyposażonych w najnowocześniejsze media filtracyjne i tworzonych w zaawansowanych procesach produkcyjnych, jest kolejnym potwierdzeniem doskonałej jakości produktów oferowanych przez UFI Filters, a jednocześnie pozycjonuje nas jako firmę wychodzącą naprzeciw potrzebom nowej mobilności”.

Filtry kabinowe HEPA i z węglem aktywnym UFI

Filtry kabinowe HEPA są produkowane przez UFI Filters ze specjalnymi membranami, które osiągają skuteczność filtracji 99,975% dla cząstek mniejszych niż 0,3 μm, czyli 1000 razy mniejszych niż średnica włosa. W ten sposób większość zanieczyszczeń biologicznych w powietrzu, takich jak zarodniki, bakterie i wirusy, jest zatrzymywana w filtrze, oprócz drobnego pyłu.
Cechą charakterystyczną filtrów kabinowych HEPA jest duży rozmiar, związany z wysoką skutecznością filtrowania. W celu uniknięcia szybkiego zatykania się i zmniejszenia przepływu powietrza w kabinie, konieczne jest stosowania dużych powierzchni mediów filtracyjnych. Rozmiar filtrów HEPA sprawia, że są one bardziej odpowiednie dla pojazdów elektrycznych, które ze względu na budowę układów napędowych pozwalają na stworzenie większej przestrzeni na system filtracji powietrza w kabinie.

Tesla zaleca jednoczesną wymianę filtrów kabinowych HEPA i z węglem aktywnym w Modelu Y co trzy lata albo częściej, jeśli wymagają tego warunki środowiska. Warsztat samochodowy może zasugerować wcześniejszą wymianę, gdy zauważy spadek przepływu powietrza docierającego do kabiny lub trudności w odparowywaniu przedniej szyby, głównie z powodu zatkania filtra HEPA i przenikania nieprzyjemnych zapachów, które nie są zatrzymywane przez filtr z węglem aktywnym.

UFI MULTITUBE: innowacyjny system filtracji do nowego Porsche 911 (992.2)

Nowa generacja Porsche 911 (znana jako 992.2) w wersjach Carrera Coupé, Cabriolet i Targa jest wyposażona w jedno z najbardziej innowacyjnych rozwiązań filtracyjnych firmy UFI Filters – ekskluzywny system UFI MULTITUBE. Nowoczesny filtr powietrza z opatentowaną strukturą rurową zaprojektowany przez specjalistów UFI zastępuje tradycyjny filtr panelowy. Ta nowatorska technologia filtracji optymalizuje przepływ powietrza, zmniejsza straty energii i przyczynia się do zwiększenia osiągów, czyniąc pojazd bardziej wydajnym i dynamicznym.

Filtr UFI MULTITUBE ma opatentowaną strukturę rurową, która zastępuje klasyczny filtr panelowy i znacząco poprawia dynamikę przepływu powietrza w silniku. Dzięki tej konstrukcji powietrze przepływa przez filtr liniowo, zmniejszając opór aerodynamiczny i poprawiając działanie silnika. Certyfikowane testy wykazały, że system ten może zwiększyć moc silnika nawet o 4% w niektórych modelach, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję spalin.
Charakterystyka UFI MULTITUBE dla Porsche 911:

  • Czarny materiał filtracyjny zapewniający elegancki i dyskretny wygląd, wykonany w 100% z hydrofobowych włókien syntetycznych, aby zagwarantować długotrwałą skuteczność i wysoką odporność na ogień, zgodnie z normą DIN53438 – ISO.
  • Wysoka skuteczność filtracji: MULTITUBE jest w stanie wychwycić do 99,5% cząsteczek.
  • Elastyczność geometryczna i mniejszy rozmiar w porównaniu z tradycyjnymi filtrami panelowymi sprawiają, że system ten można łatwo dostosować do wymagań producentów i układów komory silnika, przy zachowaniu wysokiej wydajności filtracji.
  • Lekkość i zmniejszony rozmiar: waga filtra została zmniejszona bez utraty jakości, co pomaga poprawić ogólną wydajność pojazdu.
    Filtr UFI MULTITUBE idealnie mieści się w komorze silnika nowego Porsche 911, w której jest ulokowany nad chłodnicą międzystopniową, aby jeszcze bardziej zoptymalizować wydajność samochodu.

UFI MULTITUBE, system filtracji do nowego Porsche 911 (992.2)

Porsche nie jest jedynym producentem OE korzystającym z zaawansowanej technologii MULTITUBE. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2018 r. rozwiązanie to zostało zastosowane przez innych wiodących producentów do super samochodów, zarówno z elektrycznym i hybrydowym napędem, jak i dla samochodów z niższych segmentów rynku, co potwierdza elastyczność i innowacyjność tej technologii.

Lider w systemach filtracji dla Formuły 1

UFI Filters ugruntował swoją pozycję czołowego producenta systemów filtracji, zaopatrując dziesięć z dziesięciu zespołów rywalizujących w tegorocznym sezonie Formuły 1, który rozpoczął się 14 marca Grand Prix Australii.
To dowód ogromnego uznania dla rozwiązań Motorsport Extreme Filtration Solutions opracowanych przez dział UFI Advanced Applications oraz dla samej firmy, która nieprzerwanie odnosi sukcesy w najważniejszych kategoriach sportów motorowych od 1978 r.
W Formule 1 firma UFI Filters nie ogranicza się tylko do dostarczania zespołom filtrów oleju, powietrza i paliwa. Złożoność dzisiejszych pojazdów wyścigowych wymaga zastosowania ponad piętnastu elementów filtrujących – łącznie UFI produkuje rocznie około 6.000 takich filtrów dla F1.

W przypadku Formuły 1 każdy filtr jest dostosowany do potrzeb danego zespołu, w związku z niestandardowymi rozwiązaniami pod względem rozmiarów i użytych materiałów (mogą one obejmować aluminium medyczne, włókno węglowe i tytan). Projekty powstają w procesie współpracy pomiędzy specjalistami z UFI Advanced Applications a poszczególnymi zespołami wyścigowymi. Często, w trakcie sezonu, zespoły robią dodatkowe aktualizacje i modyfikacje filtrów, w oparciu o zmiany wprowadzane na bieżąco w swoich bolidach.

Filtry UFI dla F1

Firma UFI Filters zgromadziła ogromne doświadczenie w sportach motorowych, począwszy od drugiej połowy lat 70. Dziś rozwiązania UFI Filters Motorsport Extreme Filtration Solutions są obecne w Formule 1, a także w wielu innych zawodach. W World Endurance Championship (WEC) są one stosowane w Ferrari 499P, zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2023 r. i 2024 r., oraz w 296 GT3, a w amerykańskich mistrzostwach IMSA w Lamborghini SC63.

UFI Filters Motorsport Extreme Filtration Solutions są również wykorzystywane we wszystkich bolidach Formuły 2 i w samochodach Dallara biorących udział w zawodach IndyCar.
W branży motocyklowej UFI Filters dostarcza swoje produkty do wyścigów MotoGP (dla Aprilii i KTM), Moto 2, Moto 3 i Superbike.

Czyste powietrze w samochodzie dzięki wysokiej jakości filtrów UFI Filters

Wśród wszystkich filtrów, w które wyposażone są pojazdy, filtr kabinowy jest często pomijany podczas serwisu. Nie ma on bezpośredniego wpływu na sprawność mechaniczną pojazdu, ale odgrywa istotną rolę dla pasażerów. Jego zadaniem jest poprawa jakości powietrza wewnątrz pojazdu, poprzez chronienie przed szkodliwym pyłem, zanieczyszczeniami, pyłkami, alergenami, bakteriami i pleśnią.
Wybór odpowiedniego filtra nie jest prosty, ponieważ na rynku dostępne są różne rodzaje produktów.

Firma UFI od ponad pięćdziesięciu lat opracowuje nowe technologie filtracyjne w procesie ciągłych innowacji i nie ogranicza się tylko do wypróbowanych i przetestowanych rozwiązań. Doświadczenie zdobyte przy produkcji wielu filtrów na pierwszy montaż i szeroka działalność prowadzona we własnych ośrodkach badawczo-rozwojowych, UFI Innovation Centres, pozwoliły firmie opracować i rozpocząć produkcję sześciu typów wysokowydajnych mediów filtracyjnych FormulaUFI.

Jedno z tych mediów jest wykorzystywane do produkcji UFI Filters ARGENTIUM®, nowoczesnego filtra z funkcją zwalczania bakterii. Wyprodukowany przy użyciu innowacyjnej technologii FormulaUFI.Stratiflex, składającej się z trzech warstw (antybakteryjnej, adsorbującej i strukturalnej), ARGENTIUM® jest wykonany ze specjalnej włókniny filtracyjnej, zawierającej cząsteczki srebra (biocyd srebra Biomaster) o silnym działaniu przeciwdrobnoustrojowym, zdolnym do hamowania rozwoju bakterii nawet w 99%.

Połączenie warstw umożliwia filtrowi przeznaczonemu do kabiny samochodu blokowanie pyłków, pyłu (w tym z opon i hamulców) i brudu drogowego, a także zapobieganie rozwojowi grzybów i pleśni oraz blokowanie np. dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx).
Struktura ARGENTIUM® składa się również z węgla aktywnego, który zapewnia skuteczność filtracji na poziomie 98,5% dla cząstek o średnicy 2,5 mikrona oraz eliminuje szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy. ARGENTIUM® działa przeciwko rozwojowi drobnoustrojów przez cały cykl użytkowania, wynoszący do dwunastu miesięcy.

Filtry kabinowe UFI

Filtry kabinowe HEPA firmy UFI, produkowane z wykorzystaniem mediów o wyjątkowo wysokiej skuteczności filtracji i stosowane w sektorze ochrony zdrowia i medycznym, osiągają skuteczność na poziomie 99,975% dla cząstek mniejszych niż 0,3 mikrona, czyli tysiąc razy mniejszych niż średnica włosa. Oznacza to zatrzymywanie w filtrze nie tylko cząstek atmosferycznych i drobnych cząstek pyłu, ale także większości zanieczyszczeń biologicznych w powietrzu, takich jak zarodniki, bakterie i wirusy.

Źródło: UFI

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google