Unia Europejska planuje przyspieszyć wprowadzenie dłuższych, aerodynamicznych kabin zmniejszających opór powietrza, które pozwolą zredukować zużycie paliwa oraz dadzą kierowcom lepszą widoczność, bezpieczeństwo i komfort, a innym użytkownikom dróg – większe bezpieczeństwo. Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził dziś mandat, który pozwala prezydencji rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie zmiany dyrektywy o maksymalnej długości ciężarówek. Dzięki zmianie odstępstwo dla zaokrąglonych z przodu kabin zacznie obowiązywać wcześniej, niż planowano to przy ostatniej zmianie dyrektywy w 2015 r.
Bardziej opływowy kształt kabin pozwoli zaoszczędzić paliwo, zredukować emisje i pomoże chronić życie. Przyspieszenie zmian to bardzo konkretna i oczekiwana rewizja obecnych przepisów. Rovana Plumb p.o. ministra transportu Rumunii, przewodnicząca Rady
Obecnie jeśli przewoźnicy chcą stosować aerodynamiczne kabiny, muszą robić to kosztem ładowności, co nie jest bez znaczenia dla działalności gospodarczej.
Zarówno Rada, jak i Parlament muszą wspólnie ustalić ostateczny tekst dyrektywy. Jeśli porozumienie nastąpi w lutym, prace nad proponowanym aktem będą mogły się zakończyć jeszcze w tej kadencji Parlamentu.
Źródło: Rada Europejska