UE przeznacza kolejne środki na rzecz zmniejszenia liczby wypadków | MOTOFAKTOR

UE przeznacza kolejne środki na rzecz zmniejszenia liczby wypadków

PE zagłosował 16 kwietnia nad nowymi przepisami mającymi na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenie liczby wypadków poprzez wprowadzenie szeregu zabezpieczeń.

Każdego roku tysiące ludzi traci życie lub doznaje poważnych obrażeń w wypadkach na drogach. Dzięki rozwojowi społecznemu i technologicznemu w latach 2001–2017 liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Europie zmniejszyła się o 57,5%, ale liczby pokazują, że spadek wskaźnika śmiertelności zwalnia.

 

Najczęściej na drogach śmierć ponoszą kierowcy bądź pasażerowie samochodów (46%). Niechronieni użytkownicy dróg stanowią prawie połowę ofiar wypadków drogowych: 21% wszystkich zabitych na drogach to piesi, 14% motocykliści, 8% rowerzyści i 3% motorowerzyści.

 

W 2017 r. krajami członkowskimi o najlepszych wynikach w zakresie bezpieczeństwa na drogach były Szwecja, Wielka Brytania i Holandia. Z drugiej strony kraje o najwyższym wskaźniku śmiertelności to Rumunia, Bułgaria i Chorwacja. W Polsce, która nadal plasuje się na 4. od końca miejscu statystyki w całej UE, liczba ofiar zmniejszyła się o 6 proc.

Według dostępnych danych:

 

  • 8% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych miało miejsce na autostradach, 55% na drogach wiejskich, a 37% na obszarach miejskich.
  • Prawie 14% osób zabitych na drogach UE ma od 18 do 24 lat, podczas gdy tylko 8% populacji europejskiej należy do tej grupy wiekowej.
  • Odsetek ofiar śmiertelnych w podeszłym wieku wzrósł z 22% w 2010 r. do 27% w 2017 r. z powodu zmian demograficznych.
  • 76% ofiar śmiertelnych na drogach to mężczyźni i 24% to kobiety.
    Dzieci poniżej 15 lat stanowią 2% ofiar śmiertelnych.

 

16 kwietnia br. Parlament Europejski zagłosował za nowymi przepisami mającymi na celu zmniejszenie liczby wypadków poprzez wprowadzenie szeregu zabezpieczeń, takich jak inteligentne dostosowanie prędkości, systemy ostrzegania o spadku poziomu uwagi kierowcy i awaryjny system hamowania. Jako że błąd ludzki dotyczy około 95% wszystkich wypadków drogowych, obowiązkowe technologie bezpieczeństwa mogą pomóc ocalić 25 000 istnień ludzkich i uniknąć co najmniej 140 000 poważnych obrażeń do 2038 r. Aby uczynić drogi bezpieczniejszymi, UE wzmacnia również zasady zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury i pracuje nad harmonizacją przepisów dla pojazdów autonomicznych.

 

Nowe przepisy powinny obowiązywać nowe modele pojazdów od maja 2022 r., a istniejące już modele od maja 2024 r. Przepisy mają również na celu dostosowanie istniejącego prawodawstwa do rozwoju technologicznego i tendencji społecznych, takich jak starzenie się społeczeństwa, występowanie nowych przyczyn rozproszenia uwagi kierowców (zwłaszcza korzystanie z urządzeń elektronicznych podczas prowadzenia pojazdów) oraz rosnąca liczba rowerzystów i pieszych na drogach UE .

Inteligentne dostosowanie prędkości przekaże kierowcy informację zwrotną na podstawie map i obserwacji znaków drogowych, gdy przekroczone zostanie ograniczenie prędkości . Nie wprowadzamy ogranicznika prędkości, ale inteligentny system, który sprawi, że kierowcy będą w pełni świadomi, kiedy jadą ze zbyt dużą prędkością. To nie tylko uczyni nas wszystkich bezpieczniejszymi, ale także pomoże kierowcom uniknąć mandatów za przekroczenie prędkości.

posłanka sprawozdawczyni - Róża Thun

 

Wszystkie nowe pojazdy będą musiały zawierać około 30 technologii ratujących życie. Wśród nich:

 

  • Systemy inteligentnego dostosowania prędkości w celu informowania kierowcy o przekroczeniu limitu prędkości,
  • Systemy ostrzegania o senności lub rozproszeniu uwagi kierowcy,
  • Zaawansowane systemy ostrzegania o spadku poziomu uwagi kierowcy, które pomogą skupić uwagę na sytuacji na drodze,
  • System ostrzegania o hamowaniu awaryjnym w formie sygnału świetlnego, aby z wyprzedzeniem przesłać ostrzeżenie dla pojazdów jadących z tyłu,
  • Systemy wykrywania obiektów podczas cofania, aby uniknąć kolizji z ludźmi i przedmiotami za pojazdem, za pomocą kamery lub monitora,
  • Systemy monitorowania ciśnienia w oponach, ostrzegający kierowcę o spadku ciśnienia,
  • Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon na rynku wtórnym,
  • Ułatwienia w zakresie montażu rejestratorów danych na temat zdarzeń krótko przed, w trakcie i bezpośrednio po wypadku drogowym.

 

W przypadku samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych obowiązkowe będzie również posiadanie zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego (które obowiązują już w przypadku pojazdów ciężarowych i autobusów) oraz systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu.

 

Pojazdy ciężarowe i autobusy będą obowiązkowo wyposażone w urządzenia widzenia bezpośredniego, dzięki którym kierowca będzie mógł zobaczyć niechronionych użytkowników dróg oraz w systemy alarmowe wykrywające obecność rowerzystów i pieszych w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu.

 

Nowe przepisy, zanim wejdą w życie, muszą zostać zatwierdzone przez Radę UE.

 

Źródło: Parlament Europejski

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).