Każdego roku tysiące ludzi traci życie lub doznaje poważnych obrażeń w wypadkach na drogach. Dzięki rozwojowi społecznemu i technologicznemu w latach 2001–2017 liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Europie zmniejszyła się o 57,5%, ale liczby pokazują, że spadek wskaźnika śmiertelności zwalnia.
Najczęściej na drogach śmierć ponoszą kierowcy bądź pasażerowie samochodów (46%). Niechronieni użytkownicy dróg stanowią prawie połowę ofiar wypadków drogowych: 21% wszystkich zabitych na drogach to piesi, 14% motocykliści, 8% rowerzyści i 3% motorowerzyści.
W 2017 r. krajami członkowskimi o najlepszych wynikach w zakresie bezpieczeństwa na drogach były Szwecja, Wielka Brytania i Holandia. Z drugiej strony kraje o najwyższym wskaźniku śmiertelności to Rumunia, Bułgaria i Chorwacja. W Polsce, która nadal plasuje się na 4. od końca miejscu statystyki w całej UE, liczba ofiar zmniejszyła się o 6 proc.
Według dostępnych danych:
- 8% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych miało miejsce na autostradach, 55% na drogach wiejskich, a 37% na obszarach miejskich.
- Prawie 14% osób zabitych na drogach UE ma od 18 do 24 lat, podczas gdy tylko 8% populacji europejskiej należy do tej grupy wiekowej.
- Odsetek ofiar śmiertelnych w podeszłym wieku wzrósł z 22% w 2010 r. do 27% w 2017 r. z powodu zmian demograficznych.
- 76% ofiar śmiertelnych na drogach to mężczyźni i 24% to kobiety.
Dzieci poniżej 15 lat stanowią 2% ofiar śmiertelnych.
16 kwietnia br. Parlament Europejski zagłosował za nowymi przepisami mającymi na celu zmniejszenie liczby wypadków poprzez wprowadzenie szeregu zabezpieczeń, takich jak inteligentne dostosowanie prędkości, systemy ostrzegania o spadku poziomu uwagi kierowcy i awaryjny system hamowania. Jako że błąd ludzki dotyczy około 95% wszystkich wypadków drogowych, obowiązkowe technologie bezpieczeństwa mogą pomóc ocalić 25 000 istnień ludzkich i uniknąć co najmniej 140 000 poważnych obrażeń do 2038 r. Aby uczynić drogi bezpieczniejszymi, UE wzmacnia również zasady zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury i pracuje nad harmonizacją przepisów dla pojazdów autonomicznych.
Nowe przepisy powinny obowiązywać nowe modele pojazdów od maja 2022 r., a istniejące już modele od maja 2024 r. Przepisy mają również na celu dostosowanie istniejącego prawodawstwa do rozwoju technologicznego i tendencji społecznych, takich jak starzenie się społeczeństwa, występowanie nowych przyczyn rozproszenia uwagi kierowców (zwłaszcza korzystanie z urządzeń elektronicznych podczas prowadzenia pojazdów) oraz rosnąca liczba rowerzystów i pieszych na drogach UE .
Inteligentne dostosowanie prędkości przekaże kierowcy informację zwrotną na podstawie map i obserwacji znaków drogowych, gdy przekroczone zostanie ograniczenie prędkości . Nie wprowadzamy ogranicznika prędkości, ale inteligentny system, który sprawi, że kierowcy będą w pełni świadomi, kiedy jadą ze zbyt dużą prędkością. To nie tylko uczyni nas wszystkich bezpieczniejszymi, ale także pomoże kierowcom uniknąć mandatów za przekroczenie prędkości.
Róża Thun
posłanka sprawozdawczyni
Wszystkie nowe pojazdy będą musiały zawierać około 30 technologii ratujących życie. Wśród nich:
- Systemy inteligentnego dostosowania prędkości w celu informowania kierowcy o przekroczeniu limitu prędkości,
- Systemy ostrzegania o senności lub rozproszeniu uwagi kierowcy,
- Zaawansowane systemy ostrzegania o spadku poziomu uwagi kierowcy, które pomogą skupić uwagę na sytuacji na drodze,
- System ostrzegania o hamowaniu awaryjnym w formie sygnału świetlnego, aby z wyprzedzeniem przesłać ostrzeżenie dla pojazdów jadących z tyłu,
- Systemy wykrywania obiektów podczas cofania, aby uniknąć kolizji z ludźmi i przedmiotami za pojazdem, za pomocą kamery lub monitora,
- Systemy monitorowania ciśnienia w oponach, ostrzegający kierowcę o spadku ciśnienia,
- Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon na rynku wtórnym,
- Ułatwienia w zakresie montażu rejestratorów danych na temat zdarzeń krótko przed, w trakcie i bezpośrednio po wypadku drogowym.
W przypadku samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych obowiązkowe będzie również posiadanie zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego (które obowiązują już w przypadku pojazdów ciężarowych i autobusów) oraz systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu.
Pojazdy ciężarowe i autobusy będą obowiązkowo wyposażone w urządzenia widzenia bezpośredniego, dzięki którym kierowca będzie mógł zobaczyć niechronionych użytkowników dróg oraz w systemy alarmowe wykrywające obecność rowerzystów i pieszych w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu.
Nowe przepisy, zanim wejdą w życie, muszą zostać zatwierdzone przez Radę UE.
Źródło: Parlament Europejski