Dziś skończył się 10. etap Rajdu Dakar, więc do końca zostały już praktycznie 2 odcinki specjalne. Al-Attiyah zaciekle walczy o podium w klasyfikacji generalnej. Staniszewski i Postawka w kategorii samochodów klasycznych po odcinku 9. zajmują 5 miejsce w „generalce”.
Aktualizacja po OS. 10:
Organizator podał częściowe wyniki dla motocykli i samochodów:
To oznacza, że koniec rajdu zapowiada się ciekawie i że na podium w ostatnich chwilach zajdą jeszcze zmiany.
Aktualizacja po OS. 9:
Na dziewiątym etapie świetnie zaprezentowali się czołowi motocykliści, w szczególności Luciano Benavides, który samodzielnie prowadził stawkę od startu do mety i odniósł drugie z rzędu zwycięstwo etapowe. Nasser Al-Attiyah zapewnił Dacii pierwsze etapowe zwycięstwo w historii Dakaru i zachował szansę na walkę o wygraną. Tymczasem Ales Loprais, wspólnie z Darkiem Rodewaldem, zbliżył się na mniej niż pięć minut do drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej. Czesko-polska załoga triumfowała już trzeci raz w tegorocznym rajdzie. W Dakar Classic Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka kontynuują dobrą passę, osiągając 5. miejsce w klasyfikacji generalnej po 9. odcinku specjalnym w swojej klasie.
Konrad Dąbrowki zajmuje 18 miejsce w klasyfikacji generalnej.
Adam Kuś i Dmytro Tsyro zajmują siódmą pozycję w klasyfikacji generalnej, mimo że dziewiąty etap ukończyli na 15. miejscu. Piotr Beaupre i Jacek Czachor są na 22. miejscu w klasie, a załoga Zoll Racing, jadąca w formule Dakar Experience, plasuje się na 37. pozycji.
Hasan Alsadadi i Marcin Pasek zajęli 26. miejsce w klasyfikacji generalnej w Dakar Experience.
W kategorii ciężarówek Ales Loprais i Darek Rodewald odnieśli swoje trzecie etapowe zwycięstwo, co oznacza 23. triumf w karierze Lopraisa. Zespół ma już mniej niż pięć minut straty do drugiego miejsca, a liderem pozostaje Martin Macik z przewagą ponad dwóch godzin. Tomas Vratny i Bartłomiej Boba ukończyli etap z dziewiątym czasem, utrzymując 11. miejsce w generalce.
Aktualizacja po OS. 5:
Podczas gdy na OS 3 i OS 4 z rajdu odpadli faworyci, czyli Sainz i Loeb – na trasie pozostał ostatni kierowca teamu Dacia – Nasser Al-Attiyah, który w czasie jednego odcinka specjalnego odrobił ponad 30 minut straty. Jednak sędziowie doliczyli mu 10 minut kary, co spowodowało, że nadal w klasyfikacji generalnej jest poza podium i zajmuje 4. miejsce. Al-Attiyah przyjął taktykę agresywnego ataku, co w dakarowych warunkach może się zemścić, szczególnie, że do przejechania jest jeszcze 7 odcinków specjalnych. Agresywna jazda w tym momencie to ruletka. Do lidera rajdu brakuje mu 35 minut. Jest to różnica do nadrobienia – a nawet do odrobienia w trakcie jednego odcinka specjalnego, co już zdołał udowodnić.
Po OS 3:
Po 3 OS znów jesteśmy świadkami roszad na czołówce rajdu. Zeszłoroczny zwycięzca – Carlos Sainz odpadł po 2 odcinku specjalnym, a pretendent do zwycięstwa – Sebastien Loeb po identycznej przygodzie, czyli po dachowaniu na trasie 3 odcinka specjalnego – także dojechał do mety OS’u i na tym zakończył rajd. Komisarze FIA nie wyrazili zgody na dalszą jazdę Dacii Loeba ze względu na uszkodzenie klatki bezpieczeństwa.
Polskie załogi jadą stabilnie, ale do przodu:
Podsumowanie po OS2:
Drugi odcinek specjalny, czyli „Superstage 48h” o długości 967 km wystartował w niedzielę. Jedyna przerwa to nocowanie w prowizorycznym obozie. Każdy z uczestników miał wtedy do dyspozycji namiot, materac dmuchany i zestaw narzędzi, którymi dysponuje samochód. Zawodnicy byli odcięci od wozów serwisowych i od zewnętrznego wsparcia swoich teamów. Po drzemce wszyscy musieli ruszyć w dalszą część tego morderczego etapu.
Warunki, które postawił organizator praktycznie przekreśliły szanse Carlosa Sainza na zajęcie dobrego miejsca w rajdzie. Na nocny biwak przyjechał on samochodem, który wymagał gruntownej odbudowy po dachowaniu, które zaliczył pierwszego dnia etapu. Załodze nic się nie stało, jednak samochód ucierpiał na tyle, że niemożliwa stała się walka o czołowe miejsca.
Kontrola przeprowadzona w poniedziałkowy wieczór przez jego zespół M-Ford i FIA wykazała, że pojazd nie nadaje się do dalszej rywalizacji. Skutkiem tego Sainz wycofał się z rywalizacji.
Po 2 etapie Sébastien Loeb i Fabian Lurquin plasują się na 6 pozycji w klasyfikacji generalnej, jednak bardzo szybko odrabiają straty. A straty te były celowe. W trakcie 1 OS tuż przed metą czołowe załogi zatrzymywały się, aby stracić cenne sekundy, a nawet minuty. Loeb zrobił sobie 10 minutowy postój. Wszystko po to, by nie być w czołówce po 1 odcinku specjalnym i tym samym nie otwierać 2 OS’u, który był nie dość, że ciężki nawigacyjnie, to jeszcze długi. Zgubienie cennych minut na 1 oesie było więc taktyką pozwalającą na to, by już na 2 odcinku specjalnym nie obciążać pilota nawigacją, tylko jechać po wyznaczonych przez pierwsze załogi śladach. A strata 10 minut w dakarowych warunkach nie jest niczym poważnym, ponieważ zawodnicy mają przed sobą jeszcze ponad 5000 kilometrów odcinków specjalnych. Taki był przynajmniej plan….
We wtorek (07.01) około godziny 10:00 okazało się, że Loeb – podobnie, jak Sainz, wydachował na 3. odcinku specjalnym. Kierowcy i pilotowi nic się nie stało, a auto na szczęście nadaje się do dalszej jazdy, więc Loeb ma w planie ukończenie 3. odcinka specjalnego.
Jak widać sytuacja jest dynamiczna, a przed zawodnikami zostało jeszcze 9 odcinków specjalnych. W związku z tym sytuacja w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej będzie na pewno się zmieniać.
Po etapie 9. klasyfikacja generalna wygląda następująco w poszczególnych kategoriach:
Motocykle:
1. DANIEL SANDERS, RED BULL KTM FACTORY RACING, czas: 47h 45′ 34”, kary: 00h 01′ 00”
2. TOSHA SCHAREINA, MONSTER ENERGY HONDA HRC, czas: 48h 00′ 19”, strata: + 00h 14′ 45”
3. ADRIEN VAN BEVEREN, MONSTER ENERGY HONDA HRC: czas: 48h 05′ 55”, strata: + 00h 20′ 21”, kary: 00h 02′ 00”
…
18. KONRAD DĄBROWSKI, DUUST RALLY TEAM, czas: czas: 51h 32′ 00”, strata: + 03h 46′ 26”, kary: 00h 06′ 00”
49. BARTŁOMIEJ TABIN, MOTO RACING GROUP (MRG), czas: 67h 07′ 28”, strata: + 19h 21′ 54”, kary: 00h 16′ 00”
Rally 2:
1. EDGAR CANET, RED BULL KTM FACTORY RACING, czas: 49h 19′ 10”, kary: 00h 11′ 10”
2. TOBIAS EBSTER, BAS world KTM racing team, czas: 49h 57′ 15”, strata: + 00h 38′ 05”
3. ROMAIN DUMONTIER, HONDA HRC, czas: 50h 38′ 40”, strata: + 01h 19′ 30”, kary: 00h 02′ 00”
…
8. KONRAD DĄBROWSKI, DUUST RALLY TEAM, czas: 51h 32′ 00”, strata: + 02h 12′ 50”, kary: 00h 06′ 00”
39. BARTŁOMIEJ TABIN, MOTO RACING GROUP (MRG), czas: 67h 07′ 28”, strata: + 17h 48′ 18”, kary: 00h 16′ 00”
Original Motul:
1. EMANUEL GYENES, AUTONET MOTORCYCLE TEAM, czas: 52h 36′ 01”, kary: 00h 17′ 00”
2. BENJAMIN MELOT, ESPRIT KTM, czas: 52h 48′ 46”, strata: + 00h 12′ 45”, kary: 00h 02′ 00”
3. JAROMIR ROMANCIK, CAJDAŠROT, czas: 53h 51′ 34”, strata: + 01h 15′ 33”, kary: 00h 09′ 00”
Samochody:
1. YAZEED AL RAJHI/TIMO GOTTSCHALK, OVERDRIVE RACING, czas: 45h 06′ 54”, kary: 00h 04′ 00”
2. HENK LATEGAN/BRETT CUMMINGS, TOYOTA GAZOO RACING, czas: 45h 14′ 03”, strata: + 00h 07′ 09”, kary: 00h 02′ 00”
3. MATTIAS EKSTRÖM/EMIL BERGKVIST, FORD M-SPORT, czas: 45h 31′ 44”, strata:+ 00h 24′ 50”, kary: 00h 01′ 00”
…
28. ALES LOPRAIS/DAVID KRIPAL/DAREK RODEWALD, InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT, czas: 52h 42′ 57”, strata: + 07h 36′ 03”
41. ADAM KUS/DMYTRO TSYRO, AKPOL RECYKLING, czas: 55h 49′ 57”, strata: + 10h 43′ 03”, kary: 00h 34′ 10”
80. TOMAS VRATNY/BARTLOMIEJ BOBA/JAROMIR MARTINEC, FESH FESH TEAM, czas: 68h 38′ 44”, strata: + 23h 31′ 50”
108. PIOTR BEAUPRE/JACEK CZACHOR, ZOLL RACING, czas: 103h 00′ 22”, strata: + 57h 53′ 28”, kary: 23h 19′ 00”
115. HASAN ALSADADI/MARCIN PASEK, R-X Sport, czas: 112h 53′ 14”, strata: + 67h 46′ 20”, kary: 22h 30′ 30”
138. ŁUKASZ ZOLL/MICHAŁ ZOLL, ZOLL RACING, czas: 158h 10′ 57”, strata: + 113h 04′ 03”, kary: 63h 51′ 00”
Challenger:
1. NICOLAS CAVIGLIASSO/VALENTINA PERTEGARINI, TEAM BBR, czas: 49h 38′ 09”, kary: 00h 05′ 00”
2. GONCALO GUERREIRO/CADU SACHS, RED BULL OFF-ROAD JR TEAM USA BY BFG, czas: 50h 06′ 07”, strata: + 00h 27′ 58”, kary: 00h 01′ 10”
3. PAUL SPIERINGS/JAN PIETER VAN DER STELT, TEAM REBELLION & SPIERINGS, czas: 50h 42′ 04”, strata: + 01h 03′ 55”, kary: 00h 21′ 00”
…
7. ADAM KUS/DMYTRO TSYRO, AKPOL RECYKLING, czas: 55h 49′ 57”, strata: + 06h 11′ 48”, kary: 00h 34′ 10”
23. PIOTR BEAUPRE/JACEK CZACHOR, ZOLL RACING, czas: 103h 00′ 22”, strata: + 53h 22′ 13”, kary: 23h 19′ 00”
38. ŁUKASZ ZOLL/MICHAŁ ZOLL, ZOLL RACING, czas: 158h 10′ 57”, strata: + 108h 32′ 48”, kary: 63h 51′ 00”
SSV:
1. BROCK HEGER/MAX EDDY, SEBASTIEN LOEB RACING – RZR FACTORY RACING, czas: 51h 13′ 20”, kary: 00h 25′ 00”
2. XAVIER DE SOULTRAIT/MARTIN BONNET, SEBASTIEN LOEB RACING – RZR FACTORY RACING, czas: 53h 03′ 13”, strata: + 01h 49′ 53”, kary: 00h 04′ 00”
3. FRANCISCO LOPEZ CONTARDO/JUAN PABLO LATRACH, CAN-AM FACTORY TEAM, czas: 53h 21′ 33”, strata: + 02h 08′ 13”, kary: 00h 19′ 55”
…
27. HASAN ALSADADI/MARCIN PASEK, R-X Sport, czas: 112h 53′ 14”, strata: + 61h 39′ 54”, kary: 22h 30′ 30”
Samochody ciężarowe:
1. MARTIN MACIK/FRANTISEK TOMASEK/DAVID SVANDA, MM TECHNOLOGY, czas: 50h 14′ 19”, kary: 00h 03′ 50”
2. MITCHEL VAN DEN BRINK/MOISES TORRALLARDONA/JARNO VAN DE POL, EUROL RALLY SPORT, czas: 52h 38′ 01”, strata: + 02h 23′ 42”, kary: 00h 02′ 00”
3. ALES LOPRAIS/DAVID KRIPAL/DAREK RODEWALD, InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT, czas: 52h 42′ 57”, strata: + 02h 28′ 38”
…
11. TOMAS VRATNY/BARTLOMIEJ BOBA/JAROMIR MARTINEC, FESH FESH TEAM, czas: 68h 38′ 44”, strata: + 18h 24′ 25”
Classic:
1. CARLOS SANTAOLALLA MILLA/JAN ROSA I VIÑAS, FACTORYTUB, punkty: 554
2. LORENZO TRAGLIO/RUDY BRIANI, TECNOSPORT, punkty: 579, strata: + 25, kary: 20
3. MAXENCE GUBLIN/ANTHONY SOUSA, BOLIDES RACING, punkty: 713, strata: + 159
…
5. TOMASZ STANISZEWSKI/STANISŁAW POSTAWKA, NRF DEXT P-RALLY TEAM, punkty: 1226, strata: + 672, kary: 240
DAKAR FUTURE MISSION 1000:
1. JORDI JUVANTENY/JOSE LUIS CRIADO/XAVIER RIBAS, KH7-ECOVERGY TEAM, punkty: 200, bonus: 90
2. YOSHIO IKEMACHI/PAULO MARQUES, HySE – X2, punkty: 185 różnica: 15, bonus: 75
3. BENJAMIN PASCUAL, Seg way fleet, punkty: 162, różnica: 38, bonus: 57
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:
Źródło: Dakar.com
Zdjęcia otwierające: A.S.O./F.Le Floc’h/DPPI, A.S.O./A.Vincent/DPPI