Toyota zwiększa zasięg swoich hybryd plug-in | MOTOFAKTOR

Toyota zwiększa zasięg swoich hybryd plug-in

person Januszkiewicz Adrian 12/05/2023

W nowych hybrydach plug-in Toyoty zasięg na napędzie elektrycznym ma zostać zwiększony do ponad 200 km.

 

Hybrydy plug-in z zasięgiem 200 km

Hybrydy plug-in mają do odegrania ważną rolę w strategii dekarbonizacji Toyoty. Marka planuje wprowadzić na do sprzedaży szeroką gamę aut z napędem hybrydowym plug-in nowej generacji. Dzięki nowym, wydajniejszym technologiom baterii ich zasięg w trybie EV zostanie wydłużony do ponad 200 km. Tym samym hybrydy plug-in zyskają w gamie Toyoty pozycję praktycznych aut typu BEV, które na co dzień będą służyć jako auta elektryczne, zaś podczas dłuższych podróży wyeliminują problem ograniczonego zasięgu samochodów bateryjnych.

 

PHEV Toyoty podpięty do ładowarki
Fot. Toyota

Rozwój napędów plug-in hybrid jest ściśle skorelowany z trwającym od lat 90. nieustannym doskonaleniem technologii hybrydowej. Od premiery Priusa w 1997 roku Toyota opracowała pięć generacji technologii hybrydowej i trzy generacje napędów plug-in hybrid. W tym czasie sprzedała łącznie 22,5 miliona zelektryfikowanych samochodów. Pod względem redukcji emisji CO2 odpowiada to około 7,5 milionom bateryjnych aut elektrycznych. Wiodącą rolę odegrały hybrydy, które z każdą generacją stają się coraz bardziej wydajne, a koszty ich produkcji coraz bardziej zoptymalizowane. W efekcie średni koszt produkcji napędów hybrydowych spadł do jednej szóstej poziomu kosztów montażu układu hybrydowego pierwszej generacji. Do 2030 roku Toyota planuje zmniejszyć średnią emisję CO2 nowych pojazdów o 33%, a do 2035 roku o ponad 50% w porównaniu z rokiem 2019.

Inwestycje Toyoty w nowe technologie baterii

Dalszy rozwój zelektryfikowanych pojazdów wymaga znacznych postępów w technologiach magazynowania energii. W 2022 roku Toyota rozpoczęła nowy cykl inwestycji w zelektryfikowane samochody o wartości 8 bilionów jenów (około 60 miliardów euro). Środki mają być wykorzystane do 2030 roku, zarówno na badania i rozwój oraz opracowanie nowych modeli, jak i na produkcję. Jedna czwarta (około 15 mld euro) została przeznaczona na rozwój baterii trakcyjnych do samochodów i zwiększenie możliwości ich produkcji do pojemności odpowiadających 200 gigawatogodzinom rocznie. Firma jest liderem badań nad bateriami ze stałym elektrolitem, które już za kilka lat mają trafić na rynek w samochodach hybrydowych, a w następnej kolejności w autach elektrycznych. Jednocześnie Toyota inwestuje w rozwój baterii bipolarnych, testuje system wymiennych baterii do pojazdów użytkowych oraz poszukuje innych nowatorskich technologii magazynów energii.

 

Pierwsze inwestycje o wartości 5,6 miliarda dolarów zostały już rozpoczęte – w Japonii i Stanach Zjednoczonych do 2026 roku mają powstać nowe zakłady i linie produkcyjne, dzięki którym Toyota będzie w stanie produkować w tych krajach łącznie ekwiwalent 40 GWh baterii na rok.

Toyota produkuje hybrydy plug-in od ponad dekady

W globalnej ofercie Toyoty znajdują się obecnie dwa modele z napędem hybrydowym ładowanym z gniazdka – RAV4 Plug-in Hybrid oraz nowy Prius piątej generacji. Firma ma ponad 10-letnie doświadczenie w produkcji samochodów tego typu. Atutem napędów hybrydowych typu plug-in Toyoty jest oparcie ich konstrukcji na technologii full hybrid, rozwijanej przez Toyotę od 1992 roku i sprawdzonej w ponad 20 milionach hybryd sprzedanych na całym świecie. Hybrydy plug-in mogą poruszać się w bezemisyjnym trybie elektrycznym, korzystając z prądu pobranego z ładowarki, lub w klasycznym trybie hybrydowym, w którym energia odzyskiwana z hamowania pozwala równie często poruszać się na samym silniku elektrycznym jak w każdej innej hybrydzie marki.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, Fot. Toyota

Pierwszy model Priusa Plug-in Hybrid zadebiutował w 2012 roku jako rozwinięcie koncepcji Priusa trzeciej generacji. Auto z napędem hybrydowym 1.8 o łącznej mocy 134 KM otrzymało baterię litowo-jonową o pojemności 4,4 kWh, która umożliwiała przejechanie około 20 km na jednym ładowaniu. Do uzupełnienia energii ze zwykłego gniazdka wystarczało 1,5 godziny.

 

W 2016 roku zastąpił go nowy model oparty na Priusie czwartej generacji. Większa bateria litowo-jonowa o pojemności 8,8 kWh oraz bardziej wydajny napęd wydłużyły zasięg Priusa Plug-in Hybrid w trybie EV maksymalnie do 50 km, a dostępna prędkość na silniku elektrycznym wzrosła do 135 km/h. Napęd o mocy 122 KM opierał się na nowo opracowanym silniku 1.8 o rekordowej 40-procentowej wydajności cieplnej.

Toyota Priusa Plug-in Hybrid, Fot. Toyota

Hybrydy plug-in Toyoty o sportowych osiągach

Najnowszy model Priusa, który debiutuje w 2023 roku, w Europie jest dostępny wyłącznie z napędem hybrydowym plug-in. Nowy Prius jest aż o 80% mocniejszy od poprzednika – jego układ hybrydowy piątej generacji z dużą baterią wytwarza 223 KM mocy. Auto o lekkim, aerodynamicznym nadwoziu w stylu coupe rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Średni zasięg nowego Priusa w trybie EV na jednym ładowaniu wynosi do 86 km, a w mieście może przekroczyć 100 km. Za dodatkowe źródło energii może służyć opcjonalny panel fotowoltaiczny na dachu, który zwiększa zasięg auta w trybie EV nawet 8 km dziennie.

Fot. Toyota

Najbardziej dynamiczną hybrydą plug-in w gamie Toyoty jest RAV4 Plug-in Hybrid, który zadebiutował w 2020 roku. Ten spory, rodzinny SUV o masie 1,9 tony przyspiesza od 0-100 km/h w zaledwie 6 s. Model jest oparty na 222-konnym RAV4 piątej generacji, wyposażonym w napęd na cztery koła z układem hybrydowym 2.5 AWD-i. Wersja ładowana z gniazdka jest mocniejsza aż o 84 KM, przy czym pełna moc 306 KM jest dostępna bez względu na poziom naładowania baterii. RAV4 Plug-in Hybrid może na co dzień służyć jako auto elektryczne. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 18,1 KWh daje zasięg w trybie EV do 75 km wg WLTP w cyklu mieszanym, a w mieście nawet do 98 km. W trybie hybrydowym auto będzie równie oszczędne jak klasyczny RAV4 Hybrid.

 

Źródło: Toyota

user photo

Autor

Januszkiewicz Adrian

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).