TOP lista europejskich dystrybutorów części motoryzacyjnych | MOTOFAKTOR

TOP lista europejskich dystrybutorów części motoryzacyjnych

Ranking europejskich dystrybutorów otwiera amerykańska grupa LKQ, sześć lat temu liderem był niemiecki Stahlgruber.

Według najnowszych danych firmy Wolk After Sales Experts, trzy pierwsze miejsca TOP listy europejskich dystrybutorów otwierają:

 

  1. LKQ Corporation
  2. GPC (Genuine Parts)
  3. Autodis

 

Dwie pierwsze firmy to kapitał amerykański. Na piątej pozycji znalazł się Inter Cars, który w 2012 roku zajmował jedno miejsce niżej. Amerykańska grupa LKQ przejęła niemieckiego Stahlgrubera i zajęła pierwszą pozycję.

 

Te zmiany to wynik przejęć, z jakimi mamy do czynienia na rynku dystrybucji, szczególnie w ostatnich dwóch latach, kiedy to LKQ coraz szerzej wkracza do Europy. Na początku lipca 2018 Mekonomen, szwedzki dystrybutor należący do grupy LKQ, przejął od Helli część Nordic Forum – duński FTZ i polski Inter-Team. W efekcie tej transakcji Mekonomen umocnił swoją pozycję w sprzedaży samochodowych części zamiennych w Europie Północnej, w Danii i Polsce, gdzie nie prowadził dotąd działalności.

Sprzedaż Nordic Forum ITG przez Hellę była dość nieoczekiwanym ruchem. Był to jedyny przypadek, w którym producent części samochodowych był bezpośrednio zaangażowany w dystrybucję części. Dla porównania, producenci opon coraz bardziej angażują się w dystrybucję opon i wydawało się to logiczną ścieżką dla producentów części samochodowych. Jednak Hella postanowiła zamiast tego skoncentrować się na swojej podstawowej działalności.

dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts GmbH - Antti Wolk

 

Także w 2018 roku grupa LKQ sfinalizowała proces przejęcia Stahlgruber GmbH, głównego dystrybutora na rynku niemieckim. Wartość transakcji to około 1,5 miliarda euro. Stahlgruber działa nie tylko w Niemczech, ale także w Austrii, Czechach, we Włoszech, w Słowenii i Chorwacji, a także w Szwajcarii. Firma posiada 228 filii, 6 magazynów i nowoczesne centrum logistyczne o powierzchni 128 tys. m kw. zlokalizowane w Niemczech, obsługujące ponad 100 tys. klientów. Obroty Stahlgrubera w 2017 roku szacowane są na około 1,6 miliarda euro.

 

Wcześniej, jeszcze w 2017 r., w ręce LKQ, do którego należy grupa Rhiag, a co za tym idzie także ELIT, trafił polski dystrybutor – AD Polska. W związku ze zmianą właściciela, spółka Autodistribution Polska 17 listopada 2017 roku zmieniła nazwę na ELIT Polska spółka z o.o.

W 2012 roku właścicielami wszystkich czołowych europejskich dystrybutorów niezależnego rynku wtórnego były firmy z europejskim kapitałem. Ponadto żadna firma nie osiągnęła rocznego obrotu powyżej 1 mld euro. Jednak dopiero od 6 lat europejski rynek dystrybucji części samochodowych radykalnie się zmienił. Amerykańskie firmy takie jak LKQ i GPC stały się główną siłą napędową procesu konsolidacji - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio. Dziś firmy należące do LKQ osiągają obroty powyżej 4,4 mld euro - to 4 razy więcej niż Stahlgruber w 2012 roku. A tak na marginesie, Stahlgruber w zeszłym roku został przejęty przez LKQ. Wielcy europejscy gracze nie mogą siedzieć z założonymi rękami, obserwując sytuację - niemiecki Wessels Müller kupił kolejnego niemieckiego dystrybutora, Trosta. Dzięki temu posunięciu w pierwszej piątce nadal jest trzech europejskich dystrybutorów - francuska firma Autodis, niemiecka firma WM i polski Inter Cars.

dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts GmbH - Antti Wolk
Dane Wolk After Sales Experts GmbH

Konsolidacje nie pozostają bez wpływu na polski niezależny rynek dystrybucji, gdzie oprócz LKQ pojawił się inny amerykański gracz. W 2017 roku koncern Genuine Parts (GPC) przejął firmę Alliance Automotive Group, zajmującą się dystrybucją części motoryzacyjnych na terenie Europy. AAG jest największym udziałowcem GroupAuto International, posiada także większość udziałów w GroupAuto Poland.

Dziś Inter-Team jest własnością szwedzkiej grupy Mekonomen, która jest częściowo własnością amerykańskiej LKQ. W sieci byłej spółki zależnej Autodis - AD Polska - powstał czeski ELIT. Ale ELIT jest własnością włoskiego Rhiag, który jest częścią imperium biznesowego LKQ. Druga amerykańska firma w Europie - GPC - przejęła Groupauto Polska, która nie jest dystrybutorem, ale krajową grupą handlową. To istotna zmiana dla polskiego IAM.

dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts GmbH - Antti Wolk

 

Amerykańska grupa LKQ nie ukrywa, że kolejne przejęcia wpisują się w jej strategię, która zakłada stworzenie w Centralnej i Wschodniej Europie silnej grupy sprzedażowo – dystrybucyjnej. Wśród ekspertów branży krążą spekulacje, że do zagospodarowania są jeszcze dwa europejskie rynki – Francja i Hiszpania.

Trwająca konsolidacja jest z pewnością wyzwaniem dla wszystkich uczestników rynku, ale w mojej ocenie największy wpływ będzie miała na producentów części. Skonsolidowana siła nabywcza w rękach jednej firmy z amerykańską mentalnością zmieni sytuację grup zakupowych, ich klientów oraz członków. Wielcy dystrybutorzy, tacy jak LKQ lub GPC, będą w stanie dyktować warunki swoim dostawcom, co przypomina relacje między potężnymi producentami pojazdów a działami OE producentów części.

dyrektor zarządzający Wolk After Sales Experts GmbH - Antti Wolk

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).