To tu powstają amortyzatory i sprężyny KYB | MOTOFAKTOR

To tu powstają amortyzatory i sprężyny KYB

Ponad 2 mln sprężyn zawieszenia i 6 mln amortyzatorów rocznie zjeżdża z linii produkcyjnych dwóch czeskich fabryk KYB Europe, które mieliśmy okazję odwiedzić.

Japoński producent – firma KYB – posiada w Europie pięć zakładów produkcyjnych: trzy w Hiszpanii i dwa w Czechach, które odwiedziliśmy. W oddalonej o około 100 km od Pragi miejscowości Pardubice, zlokalizowane są fabryki KYB Europe – KYB Manufacturing Czech (KMCZ) oraz KYB Chita Manufacturing Europe (KCME) – w których produkuje się amortyzatory i sprężyny zawieszenia zarówno na pierwszy montaż, jak i na rynek wtórny samochodowych części zamiennych. Europa jest drugim dla KYB Corporation największym rynkiem na świecie.

Produkty KYB dla rynku motoryzacyjnego:

Produkty KYB dla rynku wtórnego:

KYB Manufacturing Czech (KMCZ)

Zakład działa od sierpnia 2003 roku i produkuje 6 mln amortyzatorów rocznie na oryginalne wyposażenie dla takich marek pojazdów jak Toyota, Peugeot, Citroen, Suzuki, Renault, Daimler, Nissan, ale około 20 proc. produktów trafia także na aftermarket. Linia produkcyjna w fabryce to 6 stanowisk, a proces produkcji podlega rygorystycznej kontroli jakości na wszystkich etapach wytwarzania i montażu każdego z elementów składowych amortyzatora.

W fabryce powstają m.in. amortyzatory typu MacPherson, a ich proces produkcji to:

  • Formowanie oraz docinanie rur
  • Montaż elementów składowych: tłoczysko, zespoły zaworowe

  • Spawania: talerza oporowego sprężyny zawieszenia, uchwytów mocujących
  • Malowanie elektrostatyczne

  • Końcowe testy oraz kontrola jakości

  • Pakowanie

 

Rura służąca do produkcji amortyzatora jest wykonana ze stali w technologii bezszwowej, co gwarantuje dużą wytrzymałość w trakcie pracy amortyzatora oraz szczelność w przeciwieństwie do rur wykonanych z blachy ze szwem – spawanych na łączeniu. Zwiększona sztywność rur bezszwowych ogranicza możliwość wycieku oleju oraz powstawanie hałasu.

KYB Chita Manufacturing Europe (KCME)

Zakład rozpoczął produkcję w styczniu 2013 r. Produkuje 2,2 mln sprężyn zawieszenia rocznie z przeznaczeniem na rynek wtórny. Proces produkcji sprężyn zawieszenia przebiega według norm odpowiadającym najwyższym japońskim i europejskim standardom jakości. W najbliższych latach producent planuje rozbudowę zakładu, zakup dodatkowych maszyn w celu zwiększenie mocy produkcyjnych, by do 2020 r. osiągnąć pozycję lidera rynku sprężyn zawieszenia w Europie.

Proces produkcji sprężyn zawieszenia:

  • Odwijanie i prostowanie drutu

  • Zwijanie (formowanie)
  • Wyżarzanie
  • Szlifowanie
  • Kulowanie lub inaczej śrutowanie w celu zwiększenia odporności zmęczeniowej

  • Malowanie proszkowe
  • Pakowanie
  • Znakowanie

Wsparcie techniczne

KYB oferuje swoim klientom stałe wsparcie techniczne. Pomocne informacje można znaleźć m.in. na stronie internetowej, dostępnej w 14 wersjach językowych. Dodatkowe wsparcie to 130 filmów instruktażowych dla modeli samochodów osobowych i dostawczych wymagających szczególnej uwagi podczas wymiany amortyzatorów. Obecnie to już ponad 3 miliony odsłon na oficjalnym kanale YouTube.

 

KYB umożliwia także szybki dostęp do informacji technicznych dzięki kodom QR. Wystarczy pobrać darmową aplikację do czytania kodów QR na smartfona, następnie zeskanować dostępny na opakowaniu produktów KYB kod QR umieszczony obok wizerunku klucza. Użytkownik aplikacji otrzymuje dostęp do informacji technicznych KYB przydatnych podczas montażu elementów zespołu tłumiąco – resorującego. KYB posiada również najszerszą ofertę zdjęć produktowych 360 stopni. Fotografie 3D przydatne są przy doborze i identyfikacji części zamiennych. Dają możliwość dokładnego obejrzenia produktu z każdej strony. Opcja powiększania pozwala przyjrzeć się wybranym elementom w bliska. Katalog 360 stopni dostępny jest na stronie www.kyb-europe.com.

 

W 2016 roku KYB przeprowadził szereg badań rynku motoryzacyjnego, m.in. wśród mechaników samochodowych w Europie. Ich wyniki posłużyły do rozwoju narzędzi wsparcia produktowo-technicznego.

KYB i wirtualna rzeczywistość

Jedno z najnowszych narzędzi to możliwość prześledzenia testów amortyzatorów w wirtualnej rzeczywistości. Za pośrednictwem specjalnych okularów VR można obejrzeć film na temat bezpieczeństwa, w którym obserwować można w wirtualnej rzeczywistości m.in. test starych i nowych amortyzatorów. Film wykorzystuje nową funkcję wirtualnej rzeczywistości, oferowaną przez YouTube, która pozwala widzowi na odwracanie głowy w dowolnym kierunku, dając wrażenie jakby znajdował się w samochodzie wraz z kierowcą.

 

Film przedstawia dwa identyczne samochody wykonujące różne manewry. Pierwszy pojazd ma przebieg 80 tys. km oraz posiada zużyte amortyzatory, natomiast drugi samochód jest wyposażony w nowe amortyzatory KYB. Najpierw wykonują razem test w formie slalomu, aby ocenić sterowność i kontrolę nad pojazdem przy prędkości 50 km/h. Następnie przeprowadzony jest test hamowania awaryjnego przy prędkości 70 km/h.

 

Obserwator w łatwy sposób może zauważyć różnice w zachowywaniu się pojazdów. Na filmie widać różnicę kontroli jazdy oraz kąta nachylenia samochodu do nawierzchni. Zaobserwować można znaczną poprawę parametrów jazdy w pojeździe z nowymi amortyzatorami. W trakcie testu hamowania droga zatrzymywania pojazdu z nowymi amortyzatorami była krótsza o prawie całą długość pojazdu. Jest to więcej niż połowa szerokości typowego przejścia dla pieszych. Może to oznaczać różnicę między bezpiecznym a nagłym zatrzymaniem. Na filmie pokazany jest wynik pomiaru, który w wyraźny sposób przedstawia różnicę pomiędzy samochodem ze starymi, a samochodem z nowymi amortyzatorami.

Mechanicy mogą mieć trudności aby uświadomić klientom, jak ważny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy mają amortyzatory. Taki interaktywny film jednoznacznie ukazuje różnicę pomiędzy jazdą samochodem z nowymi a zużytymi amortyzatorami, co może w łatwy sposób zadziałać na świadomość kierowcy

KYB Europe Marketing Manager - Jordan Day

Nowa aplikacja na smartfona

Aplikacja KYB Suspension Solutions powstała z myślą o wsparciu codziennej pracy mechaników i warsztatów. Dostępna jest do pobrania bezpłatnie ze sklepu App Store i Google Play. Aplikacja spełnia dwie funkcje:

  • Pomaga mechanikom uświadomić klientów, o konieczności wymiany zużytych bądź uszkodzonych elementów zawieszenia – jako kluczowych dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Aplikacja przesyła kierowcy wiadomość tekstową z informacją o zidentyfikowanych uszkodzeniach w układzie zawieszenia jego pojazdu, oraz elementach zakwalifikowanych do wymiany. Dodatkowo wraz z informacjami przesyła linki do filmów, przedstawiających zagrożenie i ryzyko związane z eksploatacją zużytych amortyzatorów, sprężyn zawieszenia oraz elementów montażowych.
  • Aplikacja przedstawia także kompletną naprawę, którą warsztat przeprowadził w pojeździe klienta. Aplikacja może wysłać wiadomość tekstową do kierowcy wraz z załączonymi zdjęciami zarówno przed, jak i po wykonaniu usługi.

Aplikacja pomaga zwrócić uwagę kierowcom, iż stan techniczny takich elementów zawieszenia jak: amortyzatory, sprężyny zawieszenia, zestawy montażowe i zestawy osłonowo-ochronne ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

- Jordan Day

 

KYB Corporation powstało w 1935 roku jako Kayaba Manufacturing Co. Ltd. Siedziba firmy mieści się w World Trade Centre w Tokyo, a roczna sprzedaż KYB to 2,6 mld euro. KYB zatrudnia 13,5 tys. pracowników w 89 fabrykach i biurach na terenie 25 krajów na świecie. Każdego tygodnia na całym świecie produkowanych jest ponad milion amortyzatorów KYB dostarczanych na pierwszy montaż i rynek części zamiennych. KYB posiada największą na świecie fabrykę produkującą amortyzatory zlokalizowaną w Gifu (Japonia). Produkty na rynek motoryzacyjny stanowią 70 proc. globalnej produkcji KYB. Produkty testowane są na torze w Japonii. Jego powierzchnia odpowiada wielkości 64 boisk do piłki nożnej. Znajduje się tam 22 rodzaje powierzchni testowych. Wykonuje się tu 9 kategorii testów. Firma zainwestowała w budowę toru 20 mln zł.

 

Zdjęcia: KYB Europe

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).