TLP chce pomóc branży TSL w związku z koronawirusem | MOTOFAKTOR

TLP chce pomóc branży TSL w związku z koronawirusem

TLP przekazał dzisiaj rządowi oraz marszałkom Sejmu i Senatu swoje stanowisko ws. kryzysu z powodu koronawirusa i propozycje konkretnych działań.

Część z tych działań ma charakter międzynarodowy. Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska oczekuje od Rządu rozpoczęcia rozmów z przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej w ramach specjalnego zespołu Komisji Europejskiej do spraw zwalczania wirusa COVID-19 (European coronavirus response team) w celu:

 

  • wypracowania jednolitych przepisów w całej Unii, które ograniczyłyby odpowiedzialność ustawową i umowną przewoźników drogowych, operatorów transportu i spedytorów z tytułu niezrealizowanych z powodu rozprzestrzeniania się wirusa umów przewozu,
  • udzielenia pomocy finansowej dla przedsiębiorców w branży transportu z funduszy Unii Europejskiej,
  • zwolnienia wszelkich świadczeń krajowych wypłacanych w państwach członkowskich Unii w związku z sytuacją kryzysową z ograniczeń dotyczących udzielania pomocy publicznej.

 

Z tymi postulatami TLP zwrócił się także bezpośrednio do Komisji Europejskiej. Zdaniem związku Rząd powinien podjąć także rozmowy z państwami nieunijnymi, do których jeżdżą polscy przewoźnicy. Tam także oczekuje wzajemnych regulacji ograniczających odpowiedzialność przedsiębiorców za niewykonane ze względu na epidemię przewozy.

 

W krajowych regulacjach TLP zaproponował wprowadzenie możliwości czasowego zwolnienia przez pracodawcę kierowcy z obowiązku świadczenia pracy, bez jego zgody albo wprowadzenie możliwości jednostronnego czasowego zawieszenia umowy o pracę przez pracodawcę.

 

Wynagrodzenie lub świadczenia za ten okres powinny być sfinansowane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, który opłacają pracodawcy, a także zwolnione z podstawy wymiary składek i podatku dochodowego.

 

W przypadku skierowania polskiego pracownika na kwarantannę w związku z koronawirusem, ciężar finansowania świadczeń przysługujących pracownikowi w tym okresie powinien obciążać budżet państwa lub wspomniany Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

 

W celu utrzymania ciągłości przewozów pasażerskich realizowanych na regularnych liniach komunikacyjnych przy znacznie zmniejszonym popycie na te usługi TLP proponuje czasowe:

 

  • wprowadzenie w tych przewozach stawki zerowej podatku VAT;
  • zniesienie obowiązku rozpoczęcia przewozów w ciągu 3 miesięcy od otrzymania zezwolenia;
  • nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom o zmianie zezwolenia, aby przewoźnicy mieli możliwość szybkiej zmiany zezwoleniem by dynamicznie dostosowywać ofertę do zmian popytu.

 

W ramach działań krajowych TLP zaproponował także abolicję (zniesienie ścigania) naruszeń popełnionych na skutek jakichkolwiek zdarzeń związanych z epidemią koronawirusa w zakresie:

 

  • czasu prowadzenia pojazdu, obowiązujących przerw i odpoczynkach,
  • maksymalnego czasu przewozu zwierząt,
  • warunków określonych w zezwoleniu na regularne linie komunikacyjne w zakresie dni, godzin odjazdu i przyjazdu, ustalonej trasy przejazdu lub wyznaczonych przystanków.

 

Rząd powinien zdaniem TLP wypracować w rozmowach z branżą transportową, ubezpieczycielami oraz podmiotami współfinansującymi przewoźników drogowych (pożyczki, spłaty leasingu) krajowe rozwiązania umożliwiające odroczoną spłatę zobowiązań albo czasowe ich współfinansowanie przez budżet państwa w granicach dopuszczonych przez prawo europejskie i krajowe.

 

Pełne stanowisko Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska znajduje się TUTAJ.

 

Źródło: TLP

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).