Technologia V2X, czyli komunikacja na linii człowiek-samochód | MOTOFAKTOR

Technologia V2X, czyli komunikacja na linii człowiek-samochód

person Adrian Januszkiewicz 18/08/2022

Kiedyś komunikacja człowieka z autem była fikcją, jak w serii "Knight Rider". Teraz staje się ona rzeczywistością dzięki technologii Vehicle-to-Everything (V2X).

 

V2X umożliwia pojazdom komunikowanie się między sobą i ze swoim otoczeniem za pomocą stałego oraz bieżącego dopływu danych. Dzięki niej możemy zyskać dostęp do nieograniczonej liczby informacji – od tych dotyczących ruchu drogowego, aż po dane o wypadkach, a nawet przewidywać przebieg ewentualnej kolizji.

V2X, czyli nowoczesny język samochodów

To, co można osiągnąć za pomocą V2X, robi niesamowite wrażenie. Bezpieczniejsze drogi, bardziej przepustowe trasy i zmniejszenie negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko – to tylko niektóre z obszarów, na które wpływ będzie miała ta technologia. I to tylko z punktu widzenia użytkownika końcowego.

 

Co więcej, zdaniem Jagyan Mishra, Global Head of Delivery na Europę i Izrael w firmie L&T Technology Services (LTTS), globalnego dostawcy usług spod znaku centrów B+R, V2X potrafi nie tylko zachowywać się jak kumpel, z którym można swobodnie się komunikować. Może też być aniołem stróżem kierowcy. System dba bowiem o bezpieczeństwo dzięki alarmom, które ostrzegają o potencjalnych kolizjach na skrzyżowaniach, zbliżaniu się do ostrego łuku czy ryzyku utraty kontroli nad autem.

 

W razie potrzeby kierowca może też skorzystać z takich funkcji, jak tempomat i system ostrzegania o nieplanowanej zmianie kierunku jazdy. Ważną innowacją jest też technologia vehicle-to-grid, która pozwala akumulatorom samochodowym oddawać energię do sieci energetycznej, w przypadku posiadania jej nadwyżki.

 

Pula danych zgromadzonych w trakcie jazdy może być wykorzystana do identyfikacji wzorców ruchu i tworzenia profili kierowców. Dzięki temu kierowca jest dodatkowo zabezpieczony, nawet w przypadku awarii. W takiej sytuacji są uruchamiane alarmy, aby cyfrowe i mechaniczne komponenty pojazdu mogły się samoczynnie dostosować – dodaje Mishra, którego zespół otworzył w tym roku centrum badawczo-rozwojowe w Krakowie – LTTS Kraków, ze specjalizacją w zakresie sektora motoryzacyjnego oraz mobility.

Nadchodzi era aut autonomicznych

V2X ma szansę okazać się rozwiązaniem, które nie tylko pomoże kierowcom lepiej rozumieć się ze swoimi autami. Utoruje również drogę dla pierwszych prawdziwie autonomicznych aut.

 

Eksperci prognozują, że do realizacji tej wizji potrzeba jeszcze dziesięciu lat. Dziś, wiele spośród zaawansowanych technologii nie jest jeszcze wystarczająco gotowych. Istotne jest to, aby w tym procesie zadbać należycie o cyfrowe bezpieczeństwo pojazdów.

 

Aby zapobiec cyberprzestępstwom ukierunkowanym na auta autonomiczne, należy zapewnić zgodność ich oprogramowania ze standardami kontroli danych. Należy także zmierzyć się z zagrożeniem związanym z redundancją technologii. W miarę jak technologie, takie jak przypisana komunikacja krótkiego zasięgu (DSRC) i kooperacyjny inteligentny system transportowy (C-ITS), starają się zapewnić przewagę V2X, branża staje przed potencjalnym problemem nadmiarowości wieloletnich badań, gdyby jedna z tych technologii zastąpiła inne.

 

Jak dodaje ekspert, wyzwania stojące przed V2X z pewnością zostaną niebawem przezwyciężone. Niewykluczone, że rozwiązaniem jest harmonijne współistnienie rozwiązań w zakresie łączności. Zastosowanie takich narzędzi, jak opartych na chmurze aktualizacji systemu over-the-air, może pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa i zgodności z przepisami dotyczącymi danych.

 

Podstawową technologią komunikacji może być sieć WLAN lub komórkowa. Rozwiązania V2X oparte na sieci WLAN zapewniają większy stopień standaryzacji, natomiast rozwiązania V2X umożliwiają komunikację na większym obszarze i łatwą migrację do sieci 5G. Ponadto, dzięki zaletom obejmującym wsparcie mobilności, a także skalowalność i niezawodność, “komórkowa” wersja V2X (C-V2X) jest idealnym kandydatem w zakresie częstotliwości ITS 5,9 GHz, która może spełnić obecne wymagania w zakresie komunikacji pojazd-pojazd (V2V) i pojazd-sieć (V2N).

Wpływ V2X na otoczenie

Wiele wskazuje na to, że technologia V2X będzie miała największy wpływ na producentów OEM i dostawców sieci samochodowych. Mogą oni opracować modele biznesowe oparte w głównej mierze na danych, obejmujące innowacje produktowe, procesowe i modele monetyzacji.

 

Na przykład, elastyczna i efektywna współpraca pomiędzy dostawcami sieciowymi a producentami części samochodowych, otworzy szeroki wachlarz ofert i usług posprzedażnych, takich jak dokładne ubezpieczenia oparte na użytkowaniu (UBI). Przydatne mogą okazać się również partnerstwa w zakresie dostarczania aplikacji informacyjno-rozrywkowych.

 

Wpływ V2X na biznes nie będzie jednak ograniczony wyłącznie do branży motoryzacyjnej. Jest bardzo prawdopodobne, że V2X obejmie technologię beaconów. To sprawi, że w jego zasięgu i możliwości zastosowania znajdzie się handel detaliczny. Na przykład, w drodze do biura i z powrotem kierowca mija nie tylko kawiarnię, ale także wiele innych punktów sprzedaży i dostawców usług. Gdy zauważy stację benzynową, system V2X może odczytać odległość do następnej stacji benzynowej i zalecić, kiedy należy zatankować paliwo, w oparciu o poziom paliwa w zbiorniku i czas potrzebny na dotarcie do następnego punktu sprzedaży.

 

System V2X nie tylko sprawi, że podróżowanie stanie się bezpieczniejsze i płynniejsze, ale także usprawni załatwianie spraw. Jest to przyszłość nie tylko dla producentów OEM i dostawców sieci. Przyszłość, w której królują systemy autonomicznej jazdy (ADS) – uważa Jagyan Mishra z LTTS.

 

Źródło: LTTS

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).