Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen wygłosiła oświadczenie dotyczące przyszłości rynku motoryzacyjnego.
W poniedziałek 3 marca odbyło się kolejne spotkanie w ramach Strategicznego Dialogu na temat przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Tematem dominującym podczas spotkania była kwestia innowacji.
„To one powinny stać w centrum wszystkiego, co robimy, aby zabezpieczyć przyszłość europejskiego przemysłu motoryzacyjnego – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Ustaliliśmy na przykład, że konieczny jest zdecydowany impuls do rozwoju oprogramowania dla jazdy autonomicznej. Wiemy, że globalna konkurencja jest zacięta. Dlatego musimy działać na dużą skalę i z odpowiednią siłą. Właśnie dlatego uzgodniliśmy utworzenie sojuszu przemysłowego. Firmy będą mogły łączyć zasoby, wspólnie rozwijać oprogramowanie, chipy i technologie jazdy autonomicznej. Ze swojej strony dopracujemy zasady testowania i wdrażania tych rozwiązań. Pomożemy również w uruchomieniu szeroko zakrojonych projektów pilotażowych dotyczących jazdy autonomicznej. Cel jest prosty: musimy jak najszybciej wprowadzić pojazdy autonomiczne na europejskie drogi” – powiedziała po spotkaniu przewodnicząca Komisji Europejskiej.
Drugim tematem dyskusji była transformacja w kierunku czystej mobilności.
„Istnieje wyraźne zapotrzebowanie na większą elastyczność w zakresie celów dotyczących emisji CO₂. Kluczową zasadą w tym kontekście jest równowaga. Z jednej strony potrzebujemy przewidywalności i uczciwego podejścia wobec tych, którzy już wykonali swoją pracę. Oznacza to, że musimy trzymać się uzgodnionych celów. Z drugiej strony musimy wsłuchać się w głosy interesariuszy, którzy apelują o bardziej pragmatyczne podejście w tych trudnych czasach oraz o neutralność technologiczną – zwłaszcza w odniesieniu do celów na 2025 rok i kar za ich niespełnienie. Aby rozwiązać ten problem w sposób wyważony, jeszcze w tym miesiącu zaproponuję ukierunkowaną zmianę rozporządzenia w sprawie norm emisji CO₂. Firmy otrzymają trzyletni okres rozliczeniowy. Cele pozostają niezmienione i muszą zostać osiągnięte, ale przedsiębiorstwa zyskają więcej przestrzeni do działania oraz większą klarowność, bez zmiany ustalonych wcześniej zobowiązań. Jestem przekonana, że tak precyzyjna poprawka może zostać szybko przyjęta przez Parlament Europejski i Radę, ponieważ ma sens tylko wtedy, gdy zostanie wdrożona bez zwłoki. Jednocześnie przygotujemy się do przyspieszenia przeglądu celów na 2035 rok, przy czym pełna neutralność technologiczna pozostanie zasadą nadrzędną” – poinformowała Ursula von der Leyen.
Trzecim punktem dyskusji była konurencyjność.
„Musimy sprawić, by europejskie łańcuchy dostaw w branży motoryzacyjnej były bardziej odporne i stabilne, szczególnie w kontekście baterii. W tym obszarze to wyzwanie, ponieważ choć nasza własna produkcja jest w fazie intensywnego rozwoju, widzimy, że importowane baterie są tańsze. Nie możemy dopuścić do wzrostu cen pojazdów elektrycznych, ale jednocześnie nie możemy sobie pozwolić na tworzenie nowych zależności. Dlatego rozważymy bezpośrednie wsparcie dla europejskich producentów baterii. Stopniowo będziemy wprowadzać wymogi dotyczące zawartości komponentów europejskich w ogniwach i bateriach. Oczywiście będziemy również kontynuować ograniczanie biurokracji – uproszczenie regulacji pozostaje jednym z naszych priorytetów. Chciałabym podkreślić, że dzisiejsze spotkanie nie oznacza zakończenia Dialogu Strategicznego z branżą motoryzacyjną. Nadal będziemy prowadzić rozmowy i kontynuować prace z komisarzami nad kluczowymi kwestiami. Uzgodniliśmy również, że kolejne spotkanie na szczeblu dyrektorów generalnych odbędzie się jeszcze przed przerwą letnią” – poinformowała przewodnicząca KE.
Źródło: Komisja Europejska
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: