Szarpanie przy ruszaniu w krótkim czasie po wymianie sprzęgła w autach grupy PSA | MOTOFAKTOR

Szarpanie przy ruszaniu w krótkim czasie po wymianie sprzęgła w autach grupy PSA

Marka Schaeffler wyjaśnia na przykładzie Citroëna Berlingo, skąd może się brać szarpanie przy ruszaniu, mimo tego, że sprzęgło było wymieniane w nim niedawno.

 

 

W większości przypadków, sterownie sprzęgłem odbywa się na dwa sposoby. W zależności od rozwiązania możemy spotkać układy:

 

  • Półhydrauliczne z łożyskiem oporowym i dźwignią sprzęgła (Foto.1)
  • W pełni hydrauliczne oparte na siłowniku CSC (Foto.2)

Półhydrauliczny układ sterowania sprzęgłem
W pełni hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem

W omawianym przypadku (wersja 1 – sprzęgło sterowane półhydraulicznie) pojawił się efekt pooszarpywania wkrótce po montaż sprzęgła o nr 623 3325 00 w samochodzie Citroen Berlingo 1,6HDi. Warsztat zachował się w pełni profesjonalnie wymieniając razem ze sprzęgłem większość układu wysprzęglania w postaci sworznia kulistego i dźwigni sprzęgła. Skąd w takim razie problem? Zasadniczo powinno to zapewnić bezproblemową i długą eksploatację.

Weryfikacja sprzęgła

Pierwsze podejrzenie padło na zespół sprzęgła. Bez demontażu skrzyni biegów ocena układu sprzęgłowego jest praktycznie niemożliwa. Co zauważono:

 

  1. Przegrzane łożysko oporowe i wyciek smaru
  2. Wypracowanie dźwigni sprzęgła w punktach kontaktowych: w połączeniu z łożyskiem oporowym i sworzniem kulistym
  3. Zaolejenie skrzyni biegów

Przegrzane łożysko, zużycie dźwigni sprzęgła (łapy)

Skąd efekt pooszarpywania? Główną przyczyną efektu „tarki” w półhydraulicznych układach wysprzęglania jest jego zużycie lub usterka. Niedopuszczalne są jakiekolwiek luzy. Łożysko oporowe ma za zadanie dociskać sprężynę talerzową siłą ok. 12 kg wyrównując jej listki. W analizowanym przypadku przyczyną usterki było błyskawiczne wypracowanie łapy powodując szarpanie oraz przegrzanie łożyska oporowego. Dlatego bardzo ważny jest dobór części współpracujących o wysokiej jakości.

Całkowicie zniszczone gniazdo dźwigni sprzęgła (łapy) po 7000 km przebiegu

Rozwiązanie problemu ze sprzęgłem

W obecnej sytuacji nie było potrzeby wymiany zestawu sprzęgła, gdyż zarówno tarcza, jak i docisk sprzęgła nie wykazywały jakichkolwiek wad produktu. Niezbędne było odtłuszczenie docisku i koła zamachowego. Wymiana dźwigni sprzęgła na produkt OE oraz niezbędna wymiana przegrzanego łożyska wyeliminowały problem szarpania przy ruszaniu samochodem.

Stan docisku sprzęgła z widocznymi śladami po poszarpywaniach
Różnica w jakości dźwigni sprzęgła tkwi w szczegółach

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).