Sytuacja branży moto w dobie pandemii – raport SDCM | MOTOFAKTOR

Sytuacja branży moto w dobie pandemii - raport SDCM

SDCM opublikowało raport z badania rynkowego branży moto przeprowadzonego w dniach 18-24 marca br.

Jedną z pierwszych branż, które odczuły skutki koronawirusa jest motoryzacja. Zatrzymanie fabryk w Chinach na początku tego roku spowodowało poważne naruszenie globalnego łańcucha dostaw w motoryzacji.

 

Obecnie ogłoszona pandemia, zamykanie fabryk motoryzacyjnych na całym świecie, zamykanie granic, ograniczenia związane z transportem powodują, że łańcuch ten jest zerwany, co odbija się niekorzystnie na lokalnych producentach, dystrybutorach i usługodawcach działających w branży.

 

W obecnie dynamicznie zmieniającej się sytuacji trudno oszacować wpływ koronawirusa na gospodarkę. By jednak poznać lepiej sytuację producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, jak również warsztatów, na zlecenie SDCM wykonane zostało badanie rynkowe.

 

Badanie producentów i dystrybutorów części miało miejsce w dniach 21-24 marca, zaś warsztatów motoryzacyjnych w dniach 18-20 marca.

 

Poniżej wybrane wyniki ankiety.

Producenci części motoryzacyjnych

Najważniejsze dane w roku 2019:

 

  • 91,4 mld PLN – wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych
  • 52,1 mld PLN – wartość eksportu części i akcesoriów
  • 154,0 tys. miejsc pracy
  • ok. 1100 firm produkujących części i komponenty motoryzacyjne

 

Stan obecny:

 

W tej chwili wiele fabryk jest zamkniętych, a te działające mają wiele problemów, przez co ich produkcja została ograniczona.

 

Blisko 74% producentów części już teraz dostrzega problemy z powodu ograniczenia zamówień przez kontrahentów. Przyczynia się to do dalszych zakłóceń, a podejmowane działania w związku z anulowanymi czy ograniczanymi zamówieniami mają wpływ na kolejne firmy i tworzy się efekt domina. Żaden z producentów biorących udział w ankiecie nie ma złudzeń, w kolejnych miesiącach wyniki sprzedaży będą spadać.

 

Przewidywania zbyt daleko wybiegające w przyszłość przy tak dynamicznie rozwijającej się sytuacji są bardzo trudne. Z tego względu zapytano producentów o ich poziom produkcji, biorąc pod uwagę wyłącznie marzec. Ponad 83% z nich spodziewa się spadku produkcji na poziomie od ok. 10 do nawet 60%.

 

Co dziesiąty producent części motoryzacyjnych myśli już teraz o redukcji zatrudnienia. Każdy kolejny miesiąc kryzysu będzie skłaniać kolejnych producentów do zwalniania pracowników.

 

Dodatkowe komentarze:

 

  • 78,6% producentów doświadcza problemów z dostawami surowców i komponentów do produkcji części motoryzacyjnych.
  • 85,7% producentów w trosce o pracowników wdrożyło pracę w systemie home office, głównie w działach sprzedaży, zamówień, szkoleń i księgowości.
  • 90,5% firm zrezygnowało z udziału w spotkaniach zewnętrznych.
  • 78,6% firm wprowadziło środki dezynfekcyjne w każdym dziale firmy, jak również wdrożyło w swoich fabrykach ściśle przestrzegane procedury organizacji pracy, widząc w tym pierwszy i konieczny krok do zwalczania pandemii.

 

Producenci części oczekują wczesnego reagowania i planowania, wsparcia fiskalnego państwa, koordynacji i synchronizacji działań na poziomie europejskim. Uważają je za kluczowe do jak najszybszego postawienia gospodarki (i motoryzacji) na właściwe tory.

Dystrybutorzy części motoryzacyjnych

Najważniejsze dane w roku 2019:

 

  • 24 mld PLN – krajowa jak i zagraniczna sprzedaż części motoryzacyjnych
  • 32 tys. – miejsc pracy
  • 48 firm
  • 700 000 m2 – powierzchnia magazynów

 

Stan obecny:

 

Dystrybutorzy części chwilowo nie mają problemów z zaopatrzeniem warsztatów, ale również bardzo silnie odczuwają wpływ koronawirusa na ich działalność. Mniejszy popyt na usługi napraw i serwisowania wśród klientów pozostających zgodnie z zaleceniami w domu, powoduje finalnie mniejszy popyt na części oferowane przez dystrybutorów.

 

Zapytani o wyniki sprzedaży w najbliższym czasie w znakomitej większości spodziewają się dużych spadków sprzedaży.

 

Podobnie jak w przypadku producentów, także w ankiecie dla dystrybutorów i hurtowni zapytano o szacowane marcowe obroty. Ponad 81 procent z nich spodziewa się spadku obrotów na poziomie od 20 do 60%.

 

Im dłużej potrwa kryzys, tym większa liczba dystrybutorów oraz hurtowni będzie zmuszona do redukowania etatów. Zatem w kwestii tak wrażliwej jak zatrudnienie tylko 19% badanych twierdzi, że nie zamierza zwalniać pracowników, nawet jeżeli trudna sytuacja potrwa dłużej niż 3 miesiące.

 

Najczęściej wskazywane odpowiedzi na pytanie o planowane działania antykryzysowe to zastopowanie inwestycji w rozwój firmy (62%). Brak inwestycji będzie naturalnym krokiem dla wielu firm, co odbije się niestety na całej gospodarce i będzie pogłębiało trudną sytuację innych świadczących dla nich usługi czy sprzedających swoje produkty. Co trzeci z respondentów (37,3%) przyjrzy się dokładnie wynagrodzeniom swoich pracowników.

 

Dodatkowe komentarze:

 

  • 54% dystrybutorów części motoryzacyjnych w trosce o pracowników wdrożyło pracę w systemie home office głównie w działach sprzedaży, zamówień obsługi technicznej i księgowości.
  • 74,0% dystrybutorów doświadcza problemów z brakiem zaopatrzenia lub niewystarczającym zaopatrzeniem ze strony producentów części.

Warsztaty motoryzacyjne

Najważniejsze dane w roku 2019:

 

  • 32 mld PLN – wartość rynku części i napraw
  • 145 tys. miejsc pracy
  • 24 tys. firm

 

Stan obecny:

 

Już z początkiem trzeciego tygodnia marca, aż 93,3% warsztatów odczuło spadek klientów w związku z pandemią. Najwięcej, bo niemal równo połowa przyznała, że straciła więcej niż 50% klientów.

 

Mimo czasu kryzysowego, większość dystrybutorów kontynuuje swoją działalność. Póki co ok. 80% warsztatów nie odnotowuje zatem poważnych problemów z dostępnością czy dostawami części.

 

Właściciele warsztatów obecny okres funkcjonowania swoich firm widzą w bardzo ciemnych barwach. Niemal połowa uznała, że odczuwa wyraźne spowolnienie, a prawie 30% badanych określiło stan swojej firmy jako walkę o przetrwanie.

 

Dodatkowe komentarze:

 

  • 85,0% warsztatów podjęło działania mające na celu zabezpieczenie pracowników i klientów przed zarażeniem wirusem.
  • 94,6% warsztatów ograniczyło godziny świadczenia usług w celu redukcji kosztów.

Postulaty SDCM

W związku z obecną sytuacją i możliwymi czarnymi scenariuszami przy dalszym negatywnym jej rozwoju SDCM składa 5 postulatów mających na celu pomoc branży motoryzacyjnej w Polsce. A są to:

 

  • Utrzymanie płynnego przepływu towarów (surowców, komponentów, części motoryzacyjnych)
  • Bardziej elastyczne zasady czasu pracy
  • Utrzymanie ciągłości działalności warsztatów motoryzacyjnych to ważne koło ratunkowe
  • Deregulacja i niepodejmowanie inicjatyw zwiększających obowiązki firm
  • Ograniczanie szarej strefy – montaż części używanych

 

Pełny raport SDCM jest dostępny TUTAJ.

 

Źródło: SDCM

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).