Zastosowanie tzw. modulacji szerokości impulsu (ang. Pulse Width Modulation) jest ważną częścią techniki motoryzacyjnej. W artykule omówimy, czym charakteryzuje się sygnał PWM oraz przedstawimy przykładowe zastosowania. Przyjrzymy się również metodom pomiaru tego sygnału w warunkach warsztatowych.
Sygnał PWM (ang. Pulse Width Modulation) to prostokątny przebieg napięcia, zmieniający się pomiędzy dwoma poziomami: wysokim (zwykle 12 lub 5 V) i niskim (zwykle 0 V). Charakterystyczną cechą PWM jest modulacja, czyli zmiana szerokości impulsów, przy zachowaniu stałej częstotliwości sygnału.
Dwa podstawowe parametry opisujące sygnał PWM to:
Istnieją dwa szczególne przypadki wypełnienia sygnału PWM:
Podstawowym zastosowaniem sygnału PWM jest regulacja mocy dostarczanej do rozmaitych elementów wykonawczych. PWM to prostsza i bardziej energooszczędna alternatywa dla sterowania sygnałem o płynnie regulowanym napięciu. Praca tranzystorów w stanach włączonym i wyłączonym minimalizuje straty cieplne i pozwala na projektowanie mniejszych i tańszych układów elektronicznych.
Sygnał PWM jest wykorzystywany do sterowania takimi komponentami jak:
Niektóre komponenty takie jak sterowniki turbosprężarek czy przepustnice wyposażone we własne układy sterowania wykorzystują sygnał PWM tylko do zadawania lub odczytu położenia serwomechanizm – w tym przypadku sygnał PWM z ECU nie jest podawany bezpośrednio na silnik.
PWM sprawdza się także w przesyłaniu informacji z czujników. Przykładem takiego czujnika jest czujnik ciśnienia czynnika klimatyzacji oznaczany jako G65 w pojazdach grupy VW. Zaletą PWM w porównaniu do sygnału napięciowego jest większa odporność na zakłócenia oraz łatwość wykrywania usterek obwodu.
Do prawidłowego pomiaru sygnałów PWM niezbędne są odpowiednie narzędzia diagnostyczne. W warsztatach samochodowych najczęściej stosuje się:
W celu analizy poprawności sterowania przy wszelkich pomiarach musimy pamiętać o dwóch podstawowych sposobach wytwarzania sygnału PWM:
Porównując sygnał PWM możemy wykorzystać wzorce dostępne w dokumentacji serwisowej pojazdu. Źródłem takich przebiegów może być producent lub niezależni dostawcy dokumentacji serwisowej. Przy porównaniach należy pamiętać o tym, że konkretne wartości wypełnienia mogą być inne w zależności od stanu komponentów czy napięcia zasilania.
Sprawdzając działanie układów wykorzystujące sygnał PWM spotkamy się najczęściej z kilkoma rodzajami usterek.
Sygnał PWM to nieodzowny element nowoczesnych systemów motoryzacyjnych, zapewniający dokładne sterowanie przy minimalnych stratach. Jego prawidłowa diagnostyka wymaga oprócz znajomości zasady działania, także odpowiednich narzędzi i wiedzy na temat ich użycia.
Lepsze poznanie sygnału PWM oraz znajomość typowych usterek pozwoli lepiej diagnozować pojazdy, a to jest podstawą udanych napraw i zadowolenia klientów.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: