Świeca zapłonowa a wypadanie zapłonu

person Redakcja 28/01/2018

Zgodnie z wynikami testów NEDC przeciętny samochód osobowy przez 22,6 proc. czasu użytkowania pracuje na biegu jałowym.

Będąc na biegu jałowym, pojazd wciąż spala paliwo, mimo że silnik nie musi dostarczać mocy do kół. Dlatego, aby ograniczyć straty do minimum, prędkość obrotowa biegu jałowego jest ustawiona na niskie obroty, co minimalizuje ilość paliwa, która jest potrzebna do pracy silnika.

 

Warunki panujące w silniku, który musi dostarczać moc na tak niskich obrotach, są obciążające zwłaszcza dla świec zapłonowych. Z powodu małej mocy, do silnika dostarczane są tylko minimalne ilości powietrza i paliwa, co oczywiście przekłada się na niewielką ilości mieszanki paliwowo-powietrznej wokół świecy zapłonowej. Prędkość przepływu gazu wewnątrz komory spalania również jest bardzo niska, co utrudnia zapłon i zwiększa zapotrzebowanie na wysokowydajne świece zapłonowe.

Test świec zapłonowych

Instytut Motoryzacyjny Uniwersytetu HAN w Arnhem (Holandia), zbadał to zjawisko. W badaniu z 2016 r. naukowcy przetestowali i porównali świece zapłonowe Denso z konkurencyjnymi świecami zapłonowymi, używając stanowiska testowego z silnikiem Opla 1.4 i zliczając średnią liczbę przerw w zapłonie silnika podczas pracy na biegu jałowym.

Wyniki badań pokazały, że niklowe świece zapłonowe konkurencyjnych producentów charakteryzowały się wypadaniem zapłonu na poziomie średnio 17,7%, podczas gdy ich odpowiednik, świeca zapłonowa Denso KJ20PR-L11, osiągnęła znacznie lepszy wynik, z wypadaniem zapłonu na poziomie średnio 12,5%.

 

Wspomniane rezultaty dramatycznie zmieniły się po zastosowaniu ulepszonych świec zapłonowych Denso. Niklowa świeca zapłonowa Denso TT K20TT charakteryzowała się średnią częstotliwością wypadania zapłonu na poziomie 0,5%, z kolei podczas testów świecy zapłonowej Denso Iridium Power IK20L, jak i Denso Iridium TT IK20TT, nie odnotowano żadnych przerw w zapłonie(Warunki testu:
Silnik – Opel Z12XEP, BY 2009; bieg jałowy ustawiony na 850 obr./min.; wypadnięcie zapłonu przy szczytowym ciśnieniu < 8bar; liczono 3 x 164 cykle; odstęp między elektrodami świec 1.1 mm.) .

Liczba przerw w zapłonie – co to oznacza dla pojazdu?

Niska liczba przerw w zapłonie zapewnia płynną i stabilną pracę silnika na biegu jałowym. Silnik łatwiej się uruchamia, co jest szczególnie ważne w przypadku pojazdów wyposażonych w układ start-stop. Dodatkowo, przekłada się również na mniejsze zużycie paliwa i mniejszy poziom emisji spalin.

Większość współczesnych sterowników ECU silnika wykrywa wypadanie zapłonu i rekompensuje je nieznacznie zwiększoną prędkością obrotową na biegu jałowym. Gilbert Couvert Product Manager odpowiedzialny za świece zapłonowe w Denso Europe Aftermarket
Jeśli jednak pojazd korzysta z ulepszonych świec zapłonowych TT, takich jak np. niklowe świece zapłonowe DENSO K20TT lub irydowe świece zapłonowe IK20TT, prędkość obrotowa na biegu jałowym może być obniżona, co dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin. Gilbert Couvert

 

W silnikach z turbodoładowaniem oraz w silnikach z mniejszą ilością cylindrów, takich jak motocykle i nowe modele samochodów z silnikami małolitrażowymi, osiągnięcie płynnej pracy na biegu jałowym jest jeszcze trudniejsze, co sprawia, że ​​wysokowydajne świece zapłonowe stają się jeszcze bardziej potrzebne.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl