„Stop Szarej Strefie” – skuteczny oręż czy walka z wiatrakami? | MOTOFAKTOR

"Stop Szarej Strefie" - skuteczny oręż czy walka z wiatrakami?

person Adrian Januszkiewicz 17/01/2019

Czy akcja "Stop Szarej Strefie" prowadzona przez KAS jest skuteczna? O to Motofaktor.pl zapytał mechaników z niezależnych warsztatów.

Pod koniec ubiegłego roku Krajowa Administracja Skarbowa ogłosiła rozpoczęcie akcji „Stop Szarej Strefie” skierowaną na początek m.in. na branżę warsztatową. Przypomnijmy, że w jej ramach urzędy skarbowe na terenie całego kraju, nawet poza godzinami ich pracy, przeprowadzają w warsztatach kontrole pod kątem rzetelności ewidencjonowania obrotów, wydawania paragonów oraz faktur. W przypadku stwierdzenia uchybień kontrole są przeprowadzane ponownie i jeśli przy kolejnych podejściach się one powtarzają to urząd skarbowy kieruje sprawę do sądu.

 

Wraz z rozpoczęciem akcji KAS zaczęła rozsyłać listy do przedsiębiorców pracujących w branżach, które zostaną objęte kontrolą. Czy ta akcja pomoże skutecznie walczyć z szarą strefą? O zdanie w tej sprawie Motofaktor.pl zapytał przedstawicieli branży warsztatowej.

Moim zdaniem takie kontrole są potrzebne, jednak życie nie raz pokazało, że odstępują one od standardów i funkcjonują na zasadzie prowokacji, aby zmusić pracownika warsztatu do przestępstwa skarbowego, po czym okazać mu legitymację i wystawić mandat. Z czymś takim nie raz się już spotkałem i uważam to za podłe. Jacek Jakimów właściciel firmy Evolution Motor Sport z Wrocławia

 

Opisany wyżej model prowokacji był szeroko komentowany przez media pod koniec ubiegłego roku, dzięki nagłośnieniu sprawy mechanika z Bartoszyc, który przez ponad rok sądził się z lokalnym urzędem skarbowym, o to, że wymienił żarówkę w samochodzie pracownic US. Do sprawy odniósł się również pan Jakimów:

Mechanicy w Bartoszycach popełnili jeden istotny błąd w całym tym zamieszaniu. Z mojej wiedzy wynika, że według polskiego prawa skarbowego podatnik ma prawo do uzyskania nieewidencjonowanego zarobku w wysokości do 1 000 zł, który pod koniec roku skarbowego jest zapisywany w książce przychodów i rozchodów. Gdyby o tym pamiętali to nie byłoby całej sprawy, a tak to pomogło im to, że dowiedziała się o tym opinia publiczna. Jacek Jakimów

 

Wśród pytanych warsztatowców byli pozytywnie nastawieni do akcji KAS…

Zarówno u nas, jak i u znajomych pracujących w branży warsztatowej były przeprowadzane takie kontrole. Jak najbardziej uważamy, że takie kontrole są potrzebne. My rzetelnie prowadzimy ewidencje, wydajemy paragony i faktury, a w przypadku mniejszych warsztatów nie zawsze takie coś ma miejsce i to się może później odbijać na nas. Michał Płocharczyk warsztat Carman Fabian Mędrkiewicz w Szczecinie
O akcji KAS nasz warsztat wie wszystko. Wystawiamy paragony i nie mamy, dzięki temu żadnych komplikacji. W naszej ocenie może ona być skuteczna w walce z szarą strefą. Lepiej jest płacić podatki i mieć święty spokój niż komplikować sprawy jak to miało w przypadku tego warsztatu w Bartoszycach. anonimowy mechanik warsztat Bazyl Auto Serwis w Suwałkach

 

… a także tacy, co patrzyli na nią sceptycznie, jeśli nie krytycznie:

Powiem krótko: jest to nalot na firmy, które uczciwie odprowadzają podatki. Prowadzę ten biznes od wielu lat miałem u siebie kasy fiskalne zanim były obowiązkowe. W mojej ocenie to nie pomoże w walce z szarą strefą, a będzie stanowić obciążenie dla wszystkich, którzy uczciwie odprowadzają podatki. Szara strefa była, jest i będzie. anonimowy warsztatowiec Auto-Serwis Wioletta Krawętkowska z Olsztyna
W mojej opinii garażowcy i tak będą. Kontrolowane będą przede wszystkim małe warsztaty, a do dużych i tak nie wejdą, więc szara strefa będzie nadal funkcjonować. Michał Mazur właściciel Auto-Serwisu Michał Mazur z Bydgoszczy

 

Jak pokazują powyższe przykłady zdania, co do skuteczności akcji są podzielone. Czy akcja przyniesie jakieś pozytywne skutki? Może pod koniec roku pojawią się jakieś podsumowania całej akcji. Należy też nadmienić, że poza samą akcją do walki z szarą strefą resort finansów planuje także wprowadzenie kas fiskalnych online, które pierwotnie miały być wprowadzone od początku bieżącego roku, ale do tej projekt ustawy nakazujący ich wprowadzenie nie został jeszcze rozpatrzony przez Komisję FPB. Kiedy to nastąpi? Tego dokładnie nie wiadomo.

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).