Stellantis zrewiduje swoje fabryki we Włoszech | MOTOFAKTOR

Stellantis zrewiduje swoje fabryki we Włoszech

Podczas spotkania 17 grudnia z ministrem przemysłu Adolfo Urso oraz przedstawicielami dostawców i związków zawodowych przedstawiciele Stellantis ogłosili plan ożywienia produkcji we Włoszech.

Podczas spotkania 17 grudnia z ministrem przemysłu Adolfo Urso oraz przedstawicielami dostawców i związków zawodowych przedstawiciele Stellantis ogłosili plan ożywienia produkcji we Włoszech. Dzięki temu posunięciu producent samochodów chce wykonać duży krok w kierunku naprawy relacji z prawicowym rządem Włoch, który często był w opozycji do byłego dyrektora generalnego Carlosa Tavaresa.

Szef Stellantis Europe Jean-Philippe Imparato przedstawił wieloaspektowy plan dotyczący działalności producenta samochodów we Włoszech. Stellantis utrzyma wszystkie swoje włoskie fabryki otwarte i zwiększy produkcję od 2026 roku dzięki wprowadzeniu nowych modeli. Wszystkie zakłady Stellantis we Włoszech będą miały przydziały produkcyjne do 2032 roku i nie będą wymagały środków publicznych na planowane inwestycje. Imparato powiedział, że producent samochodów zainwestuje 2 miliardy euro we Włoszech tylko w 2025 roku. Stellantis zainwestował łącznie 10 miliardów euro we Włoszech w okresie 2021-25 – dodał.

Jaką rolę odegra włoski rząd w przyszłości Stellantis?

Minister przemysłu Włoch Adolfo Urso obiecał, że rząd przeznaczy 1,6 miliarda euro na wsparcie włoskiego łańcucha dostaw motoryzacyjnych, a ponad 1 miliard euro zostanie udostępniony w przyszłym roku. Środki z Rzymu nie zostaną wykorzystane na zachęty do zakupu nowych samochodów w 2025 roku, jak to miało miejsce w tym roku.

Co dalej z zakładem w Pomigliano d’Arco?

Stellantis doda co najmniej dwa kompaktowe modele do zakładu w południowych Włoszech, gdzie wprowadzona zostanie nowa platforma STLA Small od 2028 roku. Modele obejmują następcę kompaktowej Alfy Romeo Giuletta, pojazdu, który według Imparato, (który był wcześniej dyrektorem generalnym Alfy Romeo), jest potrzebny do zwiększenia sprzedaży samochodów w Europie. Innym może być Lancia Delta compact, model, który, jak ogłosił CEO Lancii Luca Napolitano, pojawi się w 2028 roku.

Grupa przedłuży również produkcję minisamochodu Panda w Pomigliano do 2030 roku i przypisze Pandę nowej generacji do tej samej fabryki.

Co dalej z zakładem w Melfi

Jeep Compass, Lancia Gamma i DS 7 — to trzy modele średniej wielkości, których produkcja w zakładzie w południowych Włoszech rozpocznie się w 2025 roku — będą produkowane zarówno w wersji całkowicie elektrycznej, jak i hybrydowej. Spośród tych trzech modeli tylko Compass będzie hybrydą typu plug-in.

Według Imparato pomoże to potroić oczekiwane wolumeny produkcji w tym zakładzie. Zakład będzie również produkował model DS 8, który będzie jedynym całkowicie elektrycznym pojazdem produkowanym w Melfi.

Co dalej z zakładem w Cassino?

Stellantis zacznie produkcję trzech dużych modeli opartych na nowej platformie STLA Large w zakładzie w środkowych Włoszech. Wśród nich będą nowy SUV-a Alfa Romeo Stelvio produkowana od przyszłego roku i sportowa limuzyna Alfa Romeo Giulia, której produkcja zaplanowana jest na 2026 rok. Następnie pojawi się dodatkowy model premium, który może być albo flagowym modelem Alfy Romeo, albo następcą luksusowej limuzyny Maserati Quattroporte. Początkowo planowane tylko jako pojazdy elektryczne, Stelvio i Giulia są obecnie również brane pod uwagę jako wersje hybrydowe, powiedział Imparato.

Co dalej z fabryką Mirafiori?

Stellantis podkreślił, że hybrydowa wersja modelu 500 będzie produkowana w zakładzie w Turynie – w siedzibie Fiata, począwszy od końca 2025 roku. Następna generacja tego modelu będzie produkowana w zakładzie do 2032 lub 2033 roku. Grupa rozważa ponadto, czy zwiększyć produkcję dwusprzęgłowych skrzyń biegów w tym kompleksie do 900 000 sztuk rocznie z obecnych 600 000.

Stellantis potwierdził, że siedziba główna jej europejskich operacji lekkich pojazdów użytkowych Pro One, pozostanie w Mirafiori.

Co dalej z fabryką furgonetek Atessa?

Produkcja dużych, całkowicie elektrycznych furgonetek w zakładzie w regionie Abruzzo, w środkowych Włoszech, rozpoczęła się pod koniec tego roku pod markami Fiat Professional, Peugeot, Citroën i Opel/Vauxhall.

Nowa wersja dużej furgonetki Stellantis jest zaplanowana na 2027 rok.

Co dalej z zakładem w Termoli?

ACC, spółka joint venture produkująca akumulatory, będąca wspólnym przedsięwzięciem Stellantis, Mercedes-Benz i Total Energies, twierdzi, że nadal dokonuje ponownej oceny planu przekształcenia zakładu produkującego silniki w gigafabrykę, biorąc pod uwagę rozwój technologii, popyt rynkowy i ogólne warunki produkcji we Włoszech.

Na początku tego roku ACC opóźniło plan budowy dwóch gigafabryk we Włoszech i Niemczech, podczas gdy działalność w gigafabryce we Francji już się rozpoczęła.

Co dalej z zakładem w Modenie?

Imparato powiedział, że macierzysta fabryka Maserati stanie się centrum grupy dla samochodów „wysokiej klasy”, nie podając dalszych szczegółów na temat planów ożywienia tego podupadającego producenta.

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google

Źródło: Automotive News Europe