Stellantis i CATL poinformowały 10 grudnia o porozumieniu dotyczącym inwestycji do 4,1 miliarda euro w utworzenie wspólnej spółki joint venture. Celem jest budowa fabryki akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w Saragossie, w Hiszpanii. Fabryka ma być w pełni neutralna pod względem emisji CO₂ i realizowana etapami, zgodnie z planami rozwojowymi.
Produkcję zaplanowano na koniec 2026 roku w zakładzie Stellantis w Saragossie. Zakład ten może osiągnąć docelową wydajność do 50 GWh, w zależności od rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Europie i wsparcia władz Hiszpanii oraz UE. Współpraca w modelu 50:50 między Stellantis a CATL pozwoli Stellantis na wzmocnienie swojej oferty akumulatorów LFP w Europie, co przełoży się na produkcję bardziej dostępnych cenowo, trwałych i wydajnych samochodów elektrycznych z segmentów B i C, takich jak auta o średnim zasięgu, SUV-y i crossovery.
W listopadzie 2023 roku firmy podpisały memorandum (MOU) dotyczące lokalnych dostaw ogniw i modułów akumulatorowych do produkcji elektrycznych pojazdów Stellantis w Europie. Porozumienie obejmuje również współpracę nad zaawansowanymi technologiami wspierającymi innowacyjne pojazdy elektryczne Stellantis oraz działania na rzecz optymalizacji łańcucha wartości akumulatorów.
„Stellantis zobowiązuje się do tworzenia przyszłości wolnej od emisji dwutlenku węgla, wykorzystując wszystkie dostępne zaawansowane technologie akumulatorów, aby dostarczać naszym klientom konkurencyjne produkty do pojazdów elektrycznych” – powiedział prezes Stellantis, John Elkann. „Ta niezwykle ważna spółka joint venture z naszym partnerem CATL umożliwi produkcję innowacyjnych akumulatorów w zakładzie, który już jest liderem w zakresie czystej i odnawialnej energii, przyczyniając się do realizacji kompleksowego, zrównoważonego podejścia. Pragnę podziękować wszystkim, którzy umożliwili to dzisiejsze ogłoszenie, w tym hiszpańskim władzom za ich nieustające wsparcie”.
„Spółka joint venture przenosi naszą współpracę ze Stellantis na nowy poziom. Wierzę, że nasza zaawansowana technologia akumulatorów, a także nasze wyjątkowe know-how w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem Stellantis w prowadzeniu działalności w Saragossie to optymalny wybór, który zapewni duży sukces w branży” – powiedział Robin Zeng, prezes i dyrektor generalny CATL. „Celem CATL jest udostępnienie technologii zeroemisyjnej na całym świecie i z niecierpliwością czekamy na współpracę z naszymi globalnymi partnerami poprzez bardziej innowacyjne modele współpracy”.
CATL wnosi swoje zaawansowane technologie produkcji akumulatorów na rynek europejski dzięki dwóm działającym zakładom w Niemczech i na Węgrzech. Planowana fabryka w Hiszpanii zwiększy moce produkcyjne firmy, wspierając realizację celów klimatycznych klientów oraz wzmacniając zaangażowanie w rozwój elektromobilności i transformacji energetycznej zarówno w Europie, jak i na rynkach globalnych.
Stellantis przyjmuje strategię opartą na dwóch technologiach akumulatorowych: litowo-jonowo-niklowo-manganowo-kobaltowej (NMC) oraz litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP). Pozwala to zaspokajać różnorodne potrzeby klientów i wprowadzać innowacje w technologii ogniw i baterii. Firma kontynuuje działania mające na celu osiągnięcie pełnej neutralności węglowej do 2038 roku, z minimalnym udziałem kompensacji pozostałych emisji.
Planowane zakończenie procesu zatwierdzania regulacyjnego i finalizacja transakcji joint venture spodziewane są w 2025 roku.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:
Źródło: Stellantis, CATL, Automotive Suppliers