Standox o kolorze niebieskim

person Redakcja 1/10/2019

Według Raportu Popularności Kolorów Axalta 2018, najpopularniejszym chromatycznym kolorem w Europie wśród nowych samochodów jest kolor niebieski z 10% udziału w rynku.

Niebieski wyróżnia się również największą liczbą odcieni – ma ich aż 20 000, od jasnobłękitnego po ciemnogranatowy. A ponieważ jest to jednocześnie kolor globalnej marki renowacyjnej Standox, należącej do koncernu Axalta, eksperci z firmy postanowili przyjrzeć się temu legendarnemu kolorowi.

Zacznijmy od początku

Pierwszy niebieski pigment stworzyli Egipcjanie. Około 6000 lat temu zaczęli wykorzystywać lapis, jasnoniebieski kamień półszlachetny wydobywany w Afganistanie, w biżuterii i ozdobach głowy. Nie potrafili jednak stworzyć z niego prawdziwego pigmentu, ponieważ szarzał natychmiast po zmieleniu.

 

Około 2200 r. p.n.e. – mniej więcej w tym samym czasie, kiedy budowano piramidy – Egipcjanom udało się stworzyć pierwszy na świecie barwnik syntetyczny – błękit egipski. W tym celu mieszali zmielony wapień z piaskiem i minerałem zawierającym miedź, np. azurytem lub malachitem, a następnie podgrzewali do 800–900°C[1]. W ten sposób powstawało nieprzezroczyste błękitne szkło, które należało skruszyć i połączyć z zagęszczaczem, np. białkiem kurzym, aby stworzyć trwałą farbę lub szkliwo[2].

 

Niebieski był kolorem niezwykle popularnym także w czasach Cesarstwa Rzymskiego i w okresie grecko-rzymskim. Barwniki do jego uzyskania były jednak bardzo drogie i rzadkie, dlatego też wykorzystywali je tylko członkowie rodzin królewskich i hierarchowie kościelni. Około 430 r. n.e. stworzono pierwszy portret Marii z Nazaretu w niebieskiej szacie. Odcień ten później nazwano granatowym. Stał się symbolem niewinności i wiarygodności – wartości ucieleśnianych przez Matkę Boską. Prawdopodobnie z tego powodu granat stał się kolorem wybieranym przez jednostki wojskowe i policji. Coraz częstsze wiązanie granatowego z władzą spowodowało jednak, że narodziły się jaśniejsze pigmenty, które miały przywrócić związek koloru z wiarygodnością.

Niebieski w sztuce

Ultramaryna – głęboki, luksusowy pigment niebieski – był niezwykle popularny wśród artystów średniowiecznej Europy. Z powodu jego wysokiej wartości, porównywalnej do złota, tylko najbogatsi mogli sobie na niego pozwolić. Historycy sztuki uważają, że Michał Anioł był zmuszony porzucić pracę nad jednym z obrazów, ponieważ nie było go stać na ultramarynę. W wielu obrazach Renoira i Van Gogha można zobaczyć błękit kobaltowy, a Picasso w okresie niebieskim najczęściej stosował błękit pruski[3].

Sztuka lakierowania

Obecnie znamy tysiące różnych wariantów niebieskiego i każdy ma swoją nazwę. Sektor lakierniczy ma zatem do wyboru szeroki wachlarz odcieni, np. niebieski wysokochromatyczny, błękity metaliczne, a nawet lakiery niebieskie ze szklanymi drobinkami.

Niebieskie pigmenty wywodzą się ze sztuki, a jako marka, która na najwyższym miejscu stawia sztukę lakierowania, doskonale znamy szeroką paletę odcieni tego wspaniałego koloru. Żaden samochód nie jest zatem po prostu "niebieski". Niektóre odcienie przywołują spokój natury, a inne, tak zwane czyste błękity, zdają się emanować dynamiką i energią. Z tego powodu luksusowe samochody często są niebieskie lub granatowe. Olaf Adamek Standox Brand Manager na Europę, Bliski Wschód i Afrykę

 

Europa to jedyny region świata, w którym udział aut niebieskich na rynku nowych samochodów jest dwucyfrowy (10%). Trend ten jasno widać w Standowin iQ, globalnej bazie kolorów Standox: spośród wszystkich samochodów osobowych aż 21% kolorów to odcienie niebieskiego. Dla porównania 15% z nich kategoryzuje się jako szary, a 11% – jako czerwony. Według globalnej bazy danych Axalta[4] najczęściej mieszanym kolorem w warsztatach (prawie 32 000 razy) jest Night Blue LH5X Volkswagena, a zaraz za nim: Shadow Blue LD5Q tej samej marki. Oba kolory to odcienie granatu.

Gotowi na każdy odcień

Rosnąca popularność różnych odcieni niebieskiego sprawia, że w warsztatach coraz częściej przeprowadzane są naprawy lakierów wysokochromatycznych. Jednak dopasowanie tego koloru, a w szczególności różnych odcieni granatu, nie jest łatwe. Eksperci z laboratoriów Axalta dbają o to, aby wszystkie receptury zawierały właściwe barwniki i pigmenty, dzięki czemu lakiernicy mogą odtworzyć i dopasować każdy odcień.

Nieustannie wprowadzamy na rynek nowe pigmenty, dzięki czemu nasi lakiernicy mogą zawsze uzyskać pożądany efekt. Niebieski jest coraz popularniejszy w Europie, dlatego też lakiernicy muszą być przygotowani na naprawę każdego wariantu tego często skomplikowanego koloru, żeby już za pierwszym razem uzyskać właściwy, idealny efekt. Kolor naszej marki – jasny odcień niebieskiego – symbolizuje wiarygodność. Tak było 1600 lat temu i wiemy, że nadal tak jest, dlatego też jesteśmy najlepszym partnerem dla profesjonalnych warsztatów. Olaf Adamek

Więcej informacji na temat firmy Standox można znaleźć na jej stronie.

 

[4] Dane za okres od 2015 r. do stycznia 2019 r.

 

Źródło: Standox

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl