PISKP: stacje kontroli pojazdów nie mają możliwości sprawdzenia eCall | MOTOFAKTOR

PISKP: stacje kontroli pojazdów nie mają możliwości sprawdzenia eCall

person Adrian Januszkiewicz 14/07/2022

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) opublikowała uwagi do projektu rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury ws. badań technicznych pojazdów.

 

29 czerwca br. Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. W jego uzasadnieniu czytamy, że konieczne jest dostosowanie nazewnictwa grup usterek wykrytych podczas badań technicznych oraz zmiana załącznika nr 1 do rozporządzenia, który określa Wymagania dotyczące kontroli oraz wytyczne dotyczące oceny usterek dokonywanej podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu w celu zgodności z unijną dyrektywą 2014/45.

 

Projekt ma na celu ujednolicone podejście do oceny wykrytych usterek w toku badań technicznych pojazdów z oceną usterek wykrytych podczas przeprowadzania kontroli drogowej.

 

Wczoraj swoje oficjalne stanowisko w jego sprawie przedstawiła Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) kierując list otwarty do Rafała Webera, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w którym przedstawiła swoje korekty do projektu, a wśród nich m.in.:

 

  • umieszczenie w bazie CEP informacji o wykonaniu badania technicznego pojazdu zarejestrowanego za granicą, w przypadku którego zatrzymano dowód rejestracyjny;
  • usunięcie karty pojazdu z wyliczenia dokumentów niezbędnych do identyfikacji pojazdu w trakcie badania technicznego w związku z wejściem w życie we wrześniu ustawy o zmianie ustawy – prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 14 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1517), zgodnie z którym nalepki kontrolne oraz karty pojazdu wydane na podstawie dotychczasowych przepisów stracą ważność;
  • usunięcie w załączniku do projektu w dziale I w Tabeli: przedmiot i zakres badania, czynności kontrolne, metody oceny stanu technicznego pojazdu oraz usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający m.in. punktu „System eCall (jeżeli jest zamontowany, zgodnie z przepisami UE dotyczącymi homologacji typu)”. PISKP uzasadnia to tym, że stacje kontroli pojazdów nie dysponują urządzeniami do weryfikacji tej kwestii. W przypadku użycia interfejsu elektronicznego (nie określono jakiego), konieczne jest użycie oprogramowania, które obsługuje pojazdy danej marki, a które nie są dostępne dla stacji;
  • zmianę zapisu w Dziale II „Szczegółowy sposób badania skuteczności i równomierności działania hamulców podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu” Załącznika nr 1 do rozporządzenia tj. w § 4 ust. 7a, gdzie wprowadzono obowiązek archiwizacji wyników badań z opóźnieniomierza oraz urządzeń do pomiaru sił hamowania. Według PISKP wykonanie tego zapisu u nie jest realne w przypadku wielu urządzeń będących na wyposażeniu SKP, a jego usilne wprowadzenie wygeneruje dla nich dodatkowe koszty, które mogą skutkować zamknięciem wielu z nich.

 

Pełna treść listu PISKP jest dostępna TUTAJ.

 

Konsultacje społeczne projektu potrwają do 22 lipca br., a wejście rozporządzenia w życie przewidywane jest na 27 września br.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).