Sprzęgło LuK do pojazdów ciężarowych z samoregulacją (TAC) | MOTOFAKTOR

Sprzęgło LuK do pojazdów ciężarowych z samoregulacją (TAC)

Od 2012, sprzęgła samonastawne LuK dla pojazdów ciężarowych są fabrycznie montowane w pojazdach Mercedes-Benz (np. model ANTOS).

Centrum badawczo rozwojowe z pełną linią montażową znajduje się w ośrodku badawczo rozwojowym LuK w Kaltennordheim. Produkcja sprzęgieł na pierwszy montaż i na rynek części zamiennych odbywa się na tej samej linii montażowej.

 

Proces samoregulacji zaczyna się przy zużyciu 0,02 mm okładziny tarczy sprzęgła. Kiedy zmienia się odległość pomiędzy płytą docisku a kołem zamachowym (grubość okładzin), przesunięcie osiowe przekłada się na pierścień nastawczy za pomocą wrzeciona połączonego bezpośrednio z kołem zębatym. Kompensacja skutkuje stałą pozycją listków sprężyny talerzowej z dokładnością 0,02 mm podczas rozłączania sprzęgła.

 

Cały mechanizm samoregulacji znajduje się w docisku, więc żadne zakłócenia i siły skrętne nie mają wpływu na dokładność samoregulacji. Dopasowana tarcza sprzęgła posiada klejone okładziny. Zapewnia to, że LuK RepSet SmarTAC posiada rezerwę zużycia około 6 mm, czyli dwa razy większą niż konwencjonalne układy sprzęgła. LuK RepSet SmarTAC składa się z tarczy sprzęgłowej, docisku i konwencjonalnego łożyska. Komponenty dopasowują się do siebie podczas funkcjonowania i nie mogą być wymieniane oddzielnie. Dlatego, układ sprzęgła jest dostępny tylko jako zestaw.

 

Kluczowym elementem mechanizmu samoregulacji sprzęgła TAC jest mechanizm zapadkowy. Zapobiega on cofnięciu samoregulacji I definiuje progi samoregulacji. Dokładnie ustalone progi samoregulacji zdefiniowane przez zapadkę są bardzo istotne dla skrzyń automatycznych z precyzyjnie sterowanymi mechanizmami wysprzęglania.

Sprzęgło pojazdu użytkowego musi posiadać specjalne właściwości cierne podczas gdy pojazd porusza się z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem. Poprawne funkcjonowanie sprzęgła podczas takiego obciążenia nie może oczywiście wpływać na skrócenie czasu jego eksploatacji.

 

Kolejną ważną funkcją sprzęgła jest tłumienie drgań skrętnych przenoszonych z silnika i ochrona skrzyni biegów. Tłumiki drgań skrętnych umieszczone na tarczy sprzęgła, zmniejszają poziom wibracji generowanych przez nierównomierność obrotów wału korbowego i redukują lub nawet eliminują towarzyszący wibracjom efekt grzechotania w skrzyni biegów. Tłumiki drgań tarczy sprzęgła są indywidualnie dostosowane w szczególności do prędkości obrotowych wału. Kluczowym aspektem rozwoju sprzęgieł suchych w pojazdach użytkowych jest również zmniejszenie gabarytów podzespołów w związku ze stale ubywającym miejscem dostępnym do montażu.

 

Okładzina LuK HD 30 PLUS z 6 mm rezerwy na zużycie pozwala na znaczny wzrost przebiegu pojazdu bez wymiany sprzęgła, dzięki temu sprzęgło RepSet SmarTAC pracuje niemal 2 razy dłużej niż jego klasyczny odpowiednik. Zapewniony jest też komfort jazdy przez cały okres eksploatacji pojazdu oraz stabilna charakterystyka pracy.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).