Sprzęgło LuK do pojazdów ciężarowych z samoregulacją (TAC)

person Redakcja 6/06/2019

Od 2012, sprzęgła samonastawne LuK dla pojazdów ciężarowych są fabrycznie montowane w pojazdach Mercedes-Benz (np. model ANTOS).

Centrum badawczo rozwojowe z pełną linią montażową znajduje się w ośrodku badawczo rozwojowym LuK w Kaltennordheim. Produkcja sprzęgieł na pierwszy montaż i na rynek części zamiennych odbywa się na tej samej linii montażowej.

 

Proces samoregulacji zaczyna się przy zużyciu 0,02 mm okładziny tarczy sprzęgła. Kiedy zmienia się odległość pomiędzy płytą docisku a kołem zamachowym (grubość okładzin), przesunięcie osiowe przekłada się na pierścień nastawczy za pomocą wrzeciona połączonego bezpośrednio z kołem zębatym. Kompensacja skutkuje stałą pozycją listków sprężyny talerzowej z dokładnością 0,02 mm podczas rozłączania sprzęgła.

 

Cały mechanizm samoregulacji znajduje się w docisku, więc żadne zakłócenia i siły skrętne nie mają wpływu na dokładność samoregulacji. Dopasowana tarcza sprzęgła posiada klejone okładziny. Zapewnia to, że LuK RepSet SmarTAC posiada rezerwę zużycia około 6 mm, czyli dwa razy większą niż konwencjonalne układy sprzęgła. LuK RepSet SmarTAC składa się z tarczy sprzęgłowej, docisku i konwencjonalnego łożyska. Komponenty dopasowują się do siebie podczas funkcjonowania i nie mogą być wymieniane oddzielnie. Dlatego, układ sprzęgła jest dostępny tylko jako zestaw.

 

Kluczowym elementem mechanizmu samoregulacji sprzęgła TAC jest mechanizm zapadkowy. Zapobiega on cofnięciu samoregulacji I definiuje progi samoregulacji. Dokładnie ustalone progi samoregulacji zdefiniowane przez zapadkę są bardzo istotne dla skrzyń automatycznych z precyzyjnie sterowanymi mechanizmami wysprzęglania.

Sprzęgło pojazdu użytkowego musi posiadać specjalne właściwości cierne podczas gdy pojazd porusza się z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem. Poprawne funkcjonowanie sprzęgła podczas takiego obciążenia nie może oczywiście wpływać na skrócenie czasu jego eksploatacji.

 

Kolejną ważną funkcją sprzęgła jest tłumienie drgań skrętnych przenoszonych z silnika i ochrona skrzyni biegów. Tłumiki drgań skrętnych umieszczone na tarczy sprzęgła, zmniejszają poziom wibracji generowanych przez nierównomierność obrotów wału korbowego i redukują lub nawet eliminują towarzyszący wibracjom efekt grzechotania w skrzyni biegów. Tłumiki drgań tarczy sprzęgła są indywidualnie dostosowane w szczególności do prędkości obrotowych wału. Kluczowym aspektem rozwoju sprzęgieł suchych w pojazdach użytkowych jest również zmniejszenie gabarytów podzespołów w związku ze stale ubywającym miejscem dostępnym do montażu.

 

Okładzina LuK HD 30 PLUS z 6 mm rezerwy na zużycie pozwala na znaczny wzrost przebiegu pojazdu bez wymiany sprzęgła, dzięki temu sprzęgło RepSet SmarTAC pracuje niemal 2 razy dłużej niż jego klasyczny odpowiednik. Zapewniony jest też komfort jazdy przez cały okres eksploatacji pojazdu oraz stabilna charakterystyka pracy.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl