Sprzedaż aut elektrycznych w Polsce i Europie | MOTOFAKTOR

Sprzedaż aut elektrycznych w Polsce i Europie

W roku 2017 znacząco wzrosła liczba zakupionych przez Europejczyków samochodów elektrycznych.

Sprzedano ich w sumie 216 566 sztuk, czyli o 39 proc. więcej niż w roku 2016. W Polsce ten wzrost wyniósł 351,3 proc., ale uplasowała się ona daleko za krajami Europy Zachodniej pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w IV kwartale 2017 r.

 

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL analizuje najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), dotyczące liczby rejestracji samochodów w UE.

 

Popyt na pojazdy elektryczne (EV), w tym samochody całkowicie elektryczne (BEV), hybrydy plug-in (PHEV) i wodorowe (FCEV) w państwach należących do Unii Europejskiej stale rośnie – wynika ze statystyk ACEA. W czwartym kwartale 2017 r. w UE sprzedano 64 447 samochodów tego typu. Oznacza to wzrost o 29,1 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2016 r. (49 902 szt.). EV cieszyły się największą popularnością w Niemczech (17 694 szt.), w Wielkiej Brytanii (11 863 szt.) oraz we Francji (10 254 szt.). W Polsce sprzedano 369 pojazdów elektrycznych – o 146 proc. więcej niż w IV kwartale 2016 r.

 

Ogólnie w 2017 r. klienci z Unii Europejskiej nabyli 216 566 EV – o 39 proc. więcej niż rok wcześniej (155 757 szt). W przekroju 12 miesięcy najwięcej pojazdów elektrycznych sprzedano w Niemczech (54 617 szt.), Wielkiej Brytanii (47 298 szt.) i Francji (36 835 szt.). Polska zakończyła 2017 r. wynikiem 1 068 EV, które wyjechały z salonów. To wzrost o 87,7 proc. w porównaniu do 2016 r. Nad Wisłą sprzedano 585 hybryd plug-in (+44,8 proc. r/r) oraz 439 samochodów całkowicie elektrycznych (+306,5 proc. r/r).

W ubiegłym roku Polska odnotowała jeden z największych przyrostów sprzedaży pojazdów w pełni elektrycznych spośród wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Ten fakt oczywiście cieszy, jednak pamiętajmy, że liczby są nadal niskie, szczególnie w porównaniu z wynikami osiąganymi przez kraje Europy Zachodniej. Nie ma się jednak czemu dziwić. EV są nad Wisłą bardzo drogie, zwłaszcza biorąc pod uwagę zarobki przeciętnego Polaka, a nabywcy samochodów napędzanych energią elektryczną nie mogą liczyć na jakiekolwiek wsparcie ze strony państwa. Oczywiście, uchwalona przez parlament ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest krokiem w dobrym kierunku, jednak to ciągle mało. Zachęt dla klientów zainteresowanych zakupem EV powinno być więcej, inaczej rynek będzie się rozwijał bardzo powoli.

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL - Jan Wiśniewski

Źródło: ORPA.PL 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).