Sposób na DPF

person Redakcja 16/10/2019

Fabryczna procedura wypalenia zapchanego filtra cząstek stałych w dieslu wystawia na próbę wytrzymałość jednostki napędowej, a usuwanie filtra DPF to psucie samochodu.

Jest jednak skuteczny sposób na zapchany filtr.

 

Na pierwsze kłopoty z samooczyszczaniem się filtra cząstek stałych kierowca może jeszcze coś poradzić. Po pierwszym ostrzeżeniu musi się zastosować do zalecenia wykonania dłuższej jazdy (przynajmniej kwadrans) z prędkością szosową. Sterownikowi silnika powinno się wtedy udać dopalenie sadzy nagromadzonej w filtrze.

 

Gorzej, gdy ten moment zostanie przeoczony i pojawi się komunikat przejścia w tryb awaryjny. Wtedy zalecana jest procedura warsztatowego wypalania filtra po podłączeniu urządzenia diagnostycznego. Niestety nie musi ona pozostać obojętna dla kondycji silnika i oleju silnikowego, gdyż jest on zmuszany do pracy na wysokich obrotach, czemu towarzyszy wydzielanie się ogromnych ilości ciepła a do oleju trafia nadmiar niespalonego paliwa.

 

Procedura ta nie zawsze okazuje się też skuteczna. Dlatego wielu kierowców decyduje się na zlecenie usługi usunięcia filtra DPF i korekcji oprogramowania, mającej za zadanie niewykrycie braku filtra przez sterownik. To rozwiązanie jest jednak nieodwracalne, powoduje zatruwanie środowiska, a przede wszystkim jest nielegalne.

 

Tymczasem są metody na skuteczne oczyszczenie filtra z sadzy i przywrócenie mu pierwotnej sprawności bez szkody dla silnika. Jedną z takich metod, którą może zastosować każdy warsztat samochodowy, jest zastosowanie czyszczenia chemicznego przy użyciu prostego urządzenia Liqui Moly nr 7946 (pistolet) i nr 7946 (sonda z pięcioma przegubowymi końcówkami) i preparatów firmy Liqui Moly DPF nr 5169 i 5171. W tym wypadku nie trzeba demontować filtra i co najważniejsze operacja jest całkowicie nieszkodliwa dla silnika. Wystarczy, przy wyłączonym silniku, wykręcić czujnik temperatury znajdujący się pomiędzy katalizatorem i filtrem sadzy. W jego miejsce wsuwamy jedną z 3 końcówek dostarczanych razem z urządzeniem i aplikujemy 1 litr płynu czyszczącego. Czekamy 15 minut i aplikujemy płyn płuczący.

 

Następnie wystarczy przejechać samochodem około 10 kilometrów utrzymując wyższe obroty (około 3,500 obr/minutę). Podczas dopalania płynu z wydechu wydobywa się bardzo dużo dymu. Czasami po zaaplikowaniu płynów komputer silnika przechodzi w tryb dopalania. W niektórych przypadkach należy wykonać procedurę “wymiany filtra” z poziomu komputera diagnostycznego tak aby “wyzerować” zapełnienie filtra w pamięci sterownika. Chemiczna terapia jest bardzo skuteczna i wielu wypadkach udaje się uzyskać parametry (różnice ciśnień) zbliżoną dla wartości osiąganych przy fabrycznie nowych filtrach.

 

Artykuł sponsorowany przez Liqui Moly

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.