Rynek transportowy, a co za tym idzie również rynek opon, odzwierciedla kondycję gospodarki europejskiej. O szczegółach w rozmowie z Motofaktor.pl opowiada Janusz Krupa, menedżer Goodyear ds. marketingu opon użytkowych w regionie Polska, Ukraina i Kraje Bałtyckie.

Po ośmiu miesiącach 2025 roku rynek zanotował wzrost o 5%, a największą dynamikę wzrostu, bo na poziomie około 11%, widać w segmencie opon budżetowych. Mamy oczywiście nadzieję zobaczyć niebawem wzrosty także w segmencie premium, który ma dla nas kluczowe znaczenie. Co istotne, mimo trudniejszej obecnie sytuacji w tej części rynku, Goodyear wciąż utrzymuje pozycję lidera. Trzeba pamiętać, że kondycja rynku opon jest bezpośrednią wypadkową sytuacji w transporcie, a ten – zarówno w Polsce, jak i w całej Europie – notuje spadki. W naszym kraju po siedmiu miesiącach 2025 roku wolumen przewozu towarów spadł o 11%. Jeszcze w ubiegłym roku polskie firmy odpowiadały za 20% przewozów w Unii Europejskiej, co dawało nam pozycję lidera. Obecnie sytuacja jest trudniejsza – w 2024 roku w całej Europie przewozy spadły o 6 punktów procentowych, a w tym roku spadki są jeszcze głębsze.
Rynek transportowy, a co za tym idzie również rynek opon, odzwierciedla kondycję gospodarki europejskiej. W wielu krajach Unii obserwujemy stagnację – wskaźniki optymizmu inwestycyjnego, takie jak PMI, utrzymują się poniżej 50 punktów, także w Polsce. Trudności dotykają szczególnie Niemiec, czyli największej gospodarki Europy i kluczowego rynku dla polskich przewoźników. Ponieważ to właśnie polskie firmy wykonują tam największą część pracy, spowolnienie u naszego zachodniego sąsiada mocno wpływa na cały sektor. Nadzieję daje jednak perspektywa ożywienia gospodarczego – ono przełoży się najpierw na transport, a następnie na rynek opon.
Tak, firmy transportowe są dziś bardzo mocno skoncentrowane na poszukiwaniu oszczędności. Choć opony stanowią jedynie 1,5–2% kosztów operacyjnych floty, przy dużej skali działalności przekłada się to na ogromne kwoty. Różnica cenowa między ogumieniem premium a budżetowym sięga nawet 50%, dlatego przewoźnicy coraz częściej wybierają tańsze rozwiązania. W dłuższej perspektywie opony premium okazują się jednak bardziej opłacalne – dzięki większej trwałości i niższym kosztom eksploatacji – ale w obecnych realiach dla wielu firm priorytetem jest natychmiastowe ograniczenie wydatków. To tłumaczy wzrost zainteresowania segmentem budżetowym.
W Goodyear przykładamy ogromną wagę do tego, by wspierać floty w efektywnym zarządzaniu kosztami. Dlatego wprowadziliśmy nową serię opon Goodyear KMAX Gen-3, obejmującą trzy modele: KMAX S GEN-3 na oś kierowaną, KMAX D GEN-3 na oś napędową oraz KMAX T GEN-3 na osie naczepy. Każdy z nich został opracowany z myślą o maksymalnych przebiegach i niższych oporach toczenia, co zapewnia jeszcze większą efektywność niż w przypadku poprzednich modeli. Dzięki nowej, w pełni krzemionkowej mieszance bieżnika, opony charakteryzują się większą odpornością na ścieranie, utrzymują niższą temperaturę pracy i redukują zużycie paliwa. Efekt jest wymierny – według naszych wewnętrznych szacunków komplet opon KMAX Gen-3 pozwala zaoszczędzić nawet 1236 euro rocznie na jednym pojeździe (ciągnik z naczepą). Przy dziesiątkach czy setkach pojazdów we flocie oznacza to realne, idące w duże kwoty oszczędności.
Zdecydowanie tak. Import opon z Azji dynamicznie rośnie, koncentrując się przede wszystkim w segmencie budżetowym. To zresztą szersze zjawisko, widoczne również w całej branży motoryzacyjnej – coraz więcej chińskich samochodów trafia na rynek europejski. Unia Europejska podejmuje próby ograniczania napływu tanich produktów z Azji poprzez regulacje i instrumenty finansowe, jednak ich skuteczność pozostaje ograniczona. Produkcja w Europie systematycznie drożeje, podczas gdy w Azji koszty są znacznie niższe. W efekcie konkurencja ze strony Chin staje się realnym i poważnym wyzwaniem dla rynku opon ciężarowych.
Z jednej strony rynek mierzy się dziś z kryzysem w transporcie, z drugiej – obserwujemy intensywne inwestycje przewoźników w nowoczesny tabor. Polska flota ciężarowa należy obecnie do najnowocześniejszych w Europie, co potwierdzają rosnące wyniki sprzedaży nowych ciągników i naczep. Firmy coraz częściej inwestują także w cyfryzację, telematykę i rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Goodyear odpowiada na te potrzeby, szczególnie w obszarze telematyki, oferując systemy umożliwiające monitorowanie eksploatacji opon w czasie rzeczywistym, jak np. Goodyear TMPS czy Goodyear CheckPoint. To kluczowy element dla rynku flotowego – dzięki takim narzędziom przewoźnicy mogą skuteczniej kontrolować koszty, a my zapewniamy im kompleksową i nowoczesną obsługę.